شناسه خبر : 14130

نقش ویتامین‌ها در بدن انسان

نقش ویتامین‌ها در بدن انسان

از جمله مواد آلی بدون کالری ضروری برای بدن انسان‌ها ویتامین‌ها هستند. بدن به طور طبیعی می‌تواند تا حدی نیاز خود به این مواد را تامین کند اما برای بر طرف ساختن نیاز بدن به ویتامین‌ها به طور کامل، باید از مواد غذایی حاوی این عناصر مفید استفاده کرد. میوه‌ها و سبزیجات منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها هستند. علاوه بر آن برخی مکمل ها نیز می توانند در تامین ویتامین مورد نیاز بدن مفید و موثر باشند. در این مطلب قصد داریم برخی از ویتامین های مهم برای بدن انسان ها را معرفی نماییم.

ویتامین B12

یکی از ویتامین های محلول در آب که در برخی از مواد غذایی به طور طبیعی یافت می شود، ویتامین B12 است. این ماده به صورت مکمل های غذایی و دارو نیز وجود داشته و مصرف می شود. محصولات گوشتی، برخی غذاهای غنی شده، جگر گاو و گوسفند، گوشت، ماهی، تخم‌ مرغ، مرغ، شیر و لبنیات و برخی از غلات صبحانه همگی از جمله منابع مهم این ویتامین محسوب می شوند. همچنین می توان این ماده را در کلیه مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی پیدا کرد. افرادی که با کمبود ویتامین B12 مواجه هستند می توانند از اشکال دارویی این ماده که شامل قرص زیر زبانی، آمپول و ژل بینی (جهت استفاده در بینی) است، استفاده کنند. از جمله علائم کمبود این ماده احساسات عجیب، بی‌حسی، یا سوزن‌ سوزن ‌شدن در دست و پا، اختلال در راه رفتن و مشکلات تعادل، کم خونی، از دست دادن حافظه، مشکلات شناختی، ضعف و خستگی می باشد. این ماده به جلوگیری از ابتلا به کم خونی کمک کرده و  سلامت سلول های خونی اعضای بدن را حفظ می کند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که خرید ویتامین B12، مواد غذایی حاوی این ماده و مکمل های آن برای داشتن جسمی سالم مهم و ضروری است.

ویتامین B2

از جمله ویتامین هایی که تاثیر زیادی بر متابولیسم لیپیدها دارد، ویتامین B2 است. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین های ضروری برای بدن بوده که در بدن ذخیره نمی شود و در ترمیم زخم های دهان موثر است. از بین بردن شوره سر، کمک به رشد موها، بر طرف ساختن پرخوری عصبی، بهبود خارش و سوزش چشم، کاهش سر دردهای میگرنی، کاهش ورم لثه و بر طرف ساخات بی اشتهایی از جمله کاربردها و فواید ویتامین B2 به شمار می روند. کمبود این ماده در بدن می تواند سطح ایمنی بدن را کاهش داده و موجب بروز مشکلات پوستی و نارسایی کبدی شود. همچنین ساز و کار دفاعی در سلول های این افراد مختل می شود. ویتامین B2 را می توان در بسیاری از مواد غذایی مانند لبنیات (به خصوص شیر و پنیر)، تخم‌مرغ، انواع گوشت، سبزیجات تازه، جگر، قلوه، ماهی، جوانه گندم، بادام زمینی، گردو، فندق، پسته، تخمه ‎آفتابگردان، آووکادو، زردآلو، تمشک، جو، سویا، گل کلم، آب پنیر، آب ماست، قره ‎قروت، سیب ‎زمینی، لوبیا چیتی، گوجه ‎فرنگی، انگور، خرما، نارگیل، شاه بلوط، نخود فرنگی، عدس، چغندر، لپه، مارچوبه، کاهو و ... یافت. با این حال افراد مبتلا به کمبود ریبوفلاوین می توانند با خرید ویتامین B2 و مکمل های آن این مسئله را جبران کنند.

ویتامین E

ویتامین E یه عنوان یکی از ویتامین های مهم و ضروری برای سلامت بدن و به ویژه حفظ سلامت پوست و چشم شناخته می شود. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از سلول ها محافظت می کند. ویتامین E محلول در چربی بوده و می توان آن را در مواد غذایی چون روغن ‌های گیاهی، روغن کلزا، روغن زیتون، مارگارین، بادام و بادام ‌زمینی، غلات، گوشت، مرغ، تخم ‌مرغ، میوه ‌ها (مانند طالبی، گریپ ‌فروت، زردآلو)، سبزیجات و روغن گندم یافت. از جمله کاربردها و فواید این ویتامین می توان به جلوگیری از پیری پوست، درمان سرطان، مهار اثر رادیکال های آزاد و ... اشاره کرد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت ها فعال در حوزه واردات مواد اولیه و محصولات شیمیایی بوده که اقدام به فروش ویتامین E پودری و مایع کمی کند. این شرکت ویتامین E را از کشورهای چین و آلمان وارد کرده و در بسته بندی های 25 کیلویی به فروش می رساند.

ویتامین A

از دیگر ویتامین های محلول در چربی که برای حفظ سلامت پوست، استخوان ها و سایر بافت های بدن مفید و ضروری است، ویتامین A می باشد. این ویتامین آنتی اکسیدانی قوی بوده و در محصولات حیوانی چون گوشت، تخم‌ مرغ، شیر، کره، مارگارین تقویت ‌شده، .مرغ، ماهی و مواد لبنی و نیز در مواد غذایی گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات یافت می شود. در صورت کمبود ویتامین A در بدن، فرد ممکن است به مالاریا، اچ‌ آی‌ وی، سرخک و اسهال مبتلا شود. از جمله فواید این ویتامین برای بدن کاهش خطر ابتلا به سرطان،، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش آکنه و جوش های پوستی، تقویت استخوان ها و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و آسیب آن ها و نیز کمک به رشد طبیعی جنین در دوران بارداری می باشد. مزیت های فراوان این ویتامین سبب شده که فروش ویتامین آ پالمیتات و مکمل های آن افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر