شناسه خبر : 12884

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث خودرو یک بیمه اجباری هست که هر شخصی که مالک خودرو است باید به موقع آن را خریداری کند و هر سال هم آن را تمدید کند. بنابراین این بیمه‌نامه جزو هزینه‌های ثابت یک خانواده محسوب می‌شود.

به گزارش چابک‌آنلاین، اگر نگاهی به پوشش های این بیمه نامه بیاندازیم، متوجه می شویم که اگر هم اجباری نبود، باید حتماً خریداری می شد. چرا که در صورتی که حادثه رانندگی رخ دهد و شما مقصر باشید، پرداخت هزینه های خسارت وارد شده به طرف حادثه دیده بسیار بسیار گران است. مخصوصاً که در چند سال اخیر هم نرخ دیه افزایش پیدا کرده و هم قیمت خودرو و قطعات آن به صورت روز افزون گران شده است.

با توضیحاتی که داده شد، حتماً باید بیمه نامه شخص ثالث اتومبیل را خریداری کنیم. اما معمولاً مردم اطلاعات چندانی از نحوه محاسبه بیمه نامه و اینکه از چه شرکتی بیمه شخص ثالث را خریداری کنند که هم خدمات مناسب دریافت کنند و هم پوشش های خوبی در بیمه نامه خود داشته باشند و هم قیمت بیمه شخص ثالث برای آن ها در بهترین حالت باشد. بنابراین قصد داریم عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیمه شخص ثالث خودرو را با هم بررسی کنیم.

نوع خودرو

در این بیمه نامه خودرو ها دسته بندی شده اند و هر دسته بندی مبنای محاسبه نرخ مخصوص به خود را دارد. به طور مثال خودروهای چهار سیلندر در یک دسته قرار می گیرند و خودروهای شش سیلندر در دسته دیگر. همچنین نرخ بیمه نامه برای خودروهای بارکش مثل وانت هم متفاوت است. همچنین کامیون، اتوبوس و مینی بوس نرخ های مربوط به خود را دارند.

کاربری خودرو

اینکه از اتومبیل چه استفاده ای هم می شود برای شرکت بیمه مهم است و کاربری های متفاوت، نرخ های متفاوت دارند. برخی از انواع کاربری ها عبارت اند از: شخصی، آژانس، تاکسی، بارکش، عمومی، دولتی و ...

سال ساخت خودرو

طبق آمار خودروهای با سن بالا معمولاً خسارت های بیشتری دارند. بنابراین برخی از شرکت های بیمه برای خودروهایی که بیشتر از 15 سال از تولید آن ها گذشته باشد، اضافه نرخ روی قیمت حق بیمه لحاظ می کنند.

سقف خسارت جانی و حوادث راننده

سقف خسارت جانی در این بیمه نامه بر اساس مبلغ دیه در ماه حرام که ابتدای هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می شود، محاسبه گردیده و سقف خسارت حوادث راننده هم بر اساس مبلغ دیه ماههای عادی است. بنابراین اگر مبلغ دیه افزایش پیدا کند، به تبع آن حق بیمه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

پوشش خسارت مالی

در بیمه شخص ثالث خسارت مالی یک مبلغ پایه دارد که کمتر از آن امکان پذیر نیست. اما معمولاً این سقف خسارت به صورت پایه پاسخگوی خسارت هایی که اتفاق می افتند نیست. چرا که این پوشش مخصوص خسارت های وارده به اتومبیل های مجاور است که افزایش قیمت قطعات آن ها باعث شده است که بیمه گذاران به فکر افزایش سقف این پوشش در بیمه نامه خود باشند. طبیعتاً با افزایش این سقف در بیمه نامه، حق بیمه هم افزایش خواهد داشت.

تخفیف عدم خسارت

شرکت های بیمه در هر سه پوشش مالی، جانی، و حوادث راننده در صورتی که بیمه نامه قبلی خسارت نداشته باشد، تخفیف لحاظ می کنند. این تخفیفات به صورت جداگانه بوده و در صورتی که مثلاً در خسارت جانی خسارت داشته باشید، تخفیف خسارت مالی را دریافت خواهید کرد و بلعکس. این تخفیفات حداکثر تا 70 درصد افزایش می یابند. بنابراین هر چه بیمه نامه قبلی عدم خسارت طولانی تری داشته باشد، مبلغ حق بیمه پرداختی شما هم به مراتب کمتر خواهد بود.

جریمه دیرکرد

در صورتی که بیمه ثالث خود را به موقع تمدید نکنید، به صورت روزانه جریمه برای تمدید برای خودرو شما لحاظ می شود. بنابراین حتی در صورتی که از خودرو خود استفاده نمی کنید، به صرفه است که بیمه نامه را به موقع تمدید کنید. چرا که در نهایت هزینه آن را خواهید پرداخت. البته جریمه عدم تمدید، حداکثر یک سال قابل محاسبه است و برای بیشتر از یک سال محاسبه نمی شود.

 

کدام شرکت بیمه را انتخاب کنیم؟

طبق اعلام بیمه مرکزی ایران در سالهای اخیر، حق بیمه شخص ثالث برای تمام شرکت های بیمه یکسان بوده و از نظر مبلغ فرقی بین شرکت ها نیست. اما پیشنهاد ما این است که از شرکت های بیمه ای که سطح توانگری ممتاز دارند استفاده کنید. یکی از این شرکت ها بیمه سامان است که هم در پرداخت خسارت عالی عمل می کند و هم سیستم خرید بیمه و تمدید آن پیشرفته و آنلاین است. شما می توانید برای خرید بیمه شخص ثالث سامان به وب سایت بیمه سامان نمایندگی شیرخانی مراجعه نمایید. همچنین از طریق سیستم پیامک و تلفن چند روز زودتر، تمدید بیمه به شما یاد آوری خواهد شد.

 

ارسال نظر