بیمه امید

بیمه‌های مهندسی از انواع بیمه‌های اشیاء (غرامتی) است که هدف آن ارائه تامین جامع و کافی برای موارد بیمه شده می‌باشد.

به گزارش چابک آنلاین، در بیمه‌های مهندسی خسارت‌های فیزیکی ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی ناشی از حادثه جبران می‌شود. در برخی از انواع بیمه‌های مهندسی (تمام خطر) دامنه پوشش به جبران خسارت تکنیکی و طبیعی نیز گسترش می‌یابد. (از انواع بسیار متداول بیمه‌های مهندسی می‌توان به بیمه‌تمام خطر پیمانکاران (C.A.R ) ، بیمه تمام خطر نصب (E.A.R ) ، بیمه ماشین‌الات و تجهیزات پیمانکاران (C.P.M ) ، شکست ماشین آلات (M.B ) ، بیمه تجهیزات الکترونیکی (E.E ) و بیمه ریسک‌های تکمیل شده ساختمانی (C.E.C.R ) اشاره نمود .

1ـ بیمه تمام خطر پیمانکاران (Contractor' S All Risks )

به موجب این بیمه‌نامه طرح‌های عمرانی و ساختمانی مانند پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی، تجاری ـ راه‌آهن، فرودگاه، جاده، پل، سد، ساختمان کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، شبکه‌های فاضلاب و غیره تحت پوشش قرار می‌گیرند. مدت بیمه از زمان تخلیه مصالح در محل اجرای پروژه شروع و تا اتمام آن و تحویل کار به کارفرما ادامه دارد. علاوه بر آن یک دوره نگهداری نیز مطابق پیمان می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد .همچنین پوشش بیمه ایی مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث (TPL ) در بخش دو این بیمه نامه پیش بینی شده است.

تحت این بیمه‌نامه ساختمان‌های موقت، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، مجاور و مسئولیت در قبال اشخاص ثالث نیز می‌تواند تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد .

پرسشنامه بیمه نامه تمام خطر پیمانکاران

2ـ بیمه تمام خطر نصب (Erection All Risks)

به موجب این بیمه‌نامه عملیات نصب ماشین‌الات و تجهیزات واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی از قبیل توربین‌ها، ژنراتورها، دیگ‌های بخار، کمپرسورها، موتورهای دورن سوز، ترانسفورماتورها، مبدل‌ها، ماشین ابزار، همچنین دستگاه‌های چاپ و ماشین آلات کاغذ‌سازی و نساجی، خطوط هوایی انتقال نیرو، خطوط لوله، مخازن و پل‌های فلزی تحت پوشش قرار می‌گیرد. پوشش بیمه‌ای از زمان تخلیه تجهیزات و ماشین‌الات در محل اجرای طرح شروع و در کلیه مراحل نصب، آزمایش و راه‌اندازی و نگهداری ادامه دارد. پوشش مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث ( TPL ) نیز در بخش دو این بیمه‌نامه پیش‌بینی شده است .

پرسشنامه بیمه نامه تمام خطر نصب

3ـ بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری (Contractor' S Plant &Machinery)

این نوع بیمه‌نامه ماشین‌آلاتی را که فاقد شماره انتظامی هستند و معمولاً برای کار در پروژه‌ها از آنها استفاده می‌شود، تحت پوشش قرار می‌دهد. برای مثال می‌توان از ماشین آلات ساختمانی ـ راهسازی مانند لودر، بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، غلطک، تاور کرین و جرثقیل نام برد. این نوع بیمه از انواع بیمه‌های تمام خطر می‌باشد که به جز چند استثناء که در شرایط عمومی بیمه‌نامه قید گردیده تقریباً هر نوع خسارت ناگهانی را جبران می‌نماید .

پرسشنامه بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری

4ـ بیمه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown)

در قالب این بیمه‌نامه کارخانه‌ها و موسسات می‌توانند ماشین‌آلات، تاسیسات و تجهیزات مکانیکی و دستگاههای خود را در مقابل هر گونه زیان و خسارت فیزیکی ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی وارده به مورد بیمه و همچنین خسارات ناشی از مواد یا قطعات معیوب، انجام غیر صحیح کار، عدم مهارت، بی‌دقتی، کمبود آب در دیگ‌های بخار، انفجار فیزیکی، از هم جدا شدن اجزاء در اثر نیروی گریز از مرکز، اتصال کوتاه طوفان و ... بیمه نمایند .

پرسشنامه بیمه شکست ماشین آلات

5ـ بیمه تجهیزات الکترونیکی (Electronic Equipment)

بیمه تجهیزات الکترونیکی یک نوع پوشش ویژه برای دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی از جمله لوازم پزشکی و آزمایشگاهی، کامپیوتر و سیستم‌های داده پردازش، تجهیزات ارتباط از راه دور انواع ماشین‌های اداری و ... می‌باشد این بیمه‌نامه خسارات وارده به انواع تجهیزات الکتریکی را بجز عللی که صراحتاً در شرایط عمومی بیمه‌نامه استثناء شده است را جبران می‌نماید .

خطرات ناشی از تصادم، نوسانات برق، سقوط، جابجایی، آتش‌سوزی، زلزله، طوفان، سیل و ... تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دارد .

6ـ بیمه ریسک‌های تکمیل شده ساختمانی (Engineering completed Risks)

صاحبان و متصدیان سازه‌های مهندسی اغلب خواهان پوشش جامع برای جبران خسارت‌های وارده پس از تکمیل سازه و شروع بهره‌برداری از آن هستند. لذا ارائه بیمه‌‌نامه‌هایی مانند بیمه مهندسی سازه‌های تکمیل شده می‌تواند نیاز این گروه از بیمه‌گذاران را برطرف سازد .

7ـ بیمه فساد کالا

هدف از این نوع بیمه جبران خسارت کالاهای فاسد شدنی است که در سردخانه‌ها انبار می‌شوند. در این بیمه‌نامه خسارت وارده به کالاهای بیمه شده موجود در سردخانه بر اثر خسارت وارده به کالاهای بیمه شده موجود در سردخانه بر اثر خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه از جمله شکست و از کار افتادن دستگاههای سردکننده که منجر به افزایش یا کاهش درجه حرارت سردخانه یا خالی شدن ناگهانی مایع خنک کننده و یا عمل نکردن برق اضطراری سردخانه و در نتیجه تغییر درجه حرارت در محیط سردخانه گردد را تحت پوشش قرار می‌دهد .

8ـ بیمه اعتباری :

بر اساس این بیمه‌نامه مؤسساتی که کالا و محصولات خود را بصورت اقساطی به فروش می‌رسانند و همچنین بانکها و مؤسساتی که دارای مجوز بانک مرکزی هستند و تسهیلات مالی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند در برابر خطر عدم وصول مطالبات تحت پوشش قرار می‌گیرند .

بیمه خاص

1ـ هواپیما :

امروزه صنایع هوایی در جابجایی مسافرین، حمل و نقل کالا، امور تحقیقاتی، تجسسی و کمک رسانی و ... به لحاظ ویژگی سرعت بالا و همچنین وسعت عرصه نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیمه هواپیما شامل وسایل پروازی با کاربری مختلف می‌باشد. از قبیل انواع هواپیما، هلیکوپترها، وسایل پرنده سبک و فوق سبک، کایت، گلایدر، پاراگلایدر، آموزشی و ...

هر بیمه‌نامه هواپیما متشکل از 3 بخش است :

الف ـ از بین رفتن یا خسارت وارد به بدنه هواپیما

ب) مسئولیت در قبال اشخاص ثالث

ج) مسئولیت در قبال مسافرین و خدمه

 

سایر پوششهای مرتبط با بیمه هواپیما عبارتند از :

بیمه‌نامه از دست دادن گواهی پرواز خلبانان، کمک خلبانان و مهندسین پرواز .

بیمه لوازم و تجهیزات فرودگاه بیمه‌نامه تجهیزات و لوازم یدکی شرکت‌های هواپیمایی .

2ـ بیمه‌کشتی :

انواع بیمه در صنایع دریایی عبارتند از :

ـ بیمه بدنه و ماشین‌آلات شناورها .

ـ بیمه شناورهای دارای وام بانکی .

ـ بیمه مسئولیت مالکین شناورها در قبال اشخاص ثالث و خدمه کشتی .

ـ بیمه کانتینرها .

ـ بدنه و ماشین‌آلات شناورها بر اساس کلوزهای تدوین شده انستیتو بیمه‌گران لندن تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند. کلوزهای مذکور عبارتند از 289 (Total Loss) ، 284 ، 280 ، 346 (کلــوز مخصوص شناورهای صیادی)، 281 (کلوزهای مخصوص زمان جنگ)، 311 (کشتی‌هایی که سفر دریایی ندارند)، 312 (کشتی‌هایی که سفر دریایی محدود دارند ).

انواع خطرات تحت پوشش عبارتند از :

حوادث دریا، غرق شدن، برخورد با وسایل نقلیه زمینی، حوضچه تعمیرات و تأسیسات ساحلی، زمین لرزه، آتشفشان، صاعقه، حوادث ناشی از بارگیری و تخلیه کالا یا سوخت، ترکیدن دیگ بخار، غفلت فرمانده، افسران و کارمندان کشتی، برخورد با هواپیما و ...

3ـ بیمه پول در صندوق و در راه

در این نوع بیمه پول، سکه و چک‌های بانکی، در صندوق و نیز در حین نقل و انتقال توسط بیمه‌گذار از یک نقطه به نقاط دیگر در مقابل خطرات آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، و سرقت تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد .

4ـ بیمه شترمرغ

پرورش شترمرغ با هدف بهره‌گیری از فرآورده‌های آن و به دلیل ویژگی‌های خاص آن همواره مورد توجه بوده است با توجه به ارزش این پرنده و امکان تلف آن بر اثر خطرات ناشی از حادثه و بیماری، نقش بیمه حائز اهمیت خواهد بود. این شرکت در جهت جبران خسارت‌های یاد شده اقدام به صدور بیمه‌نامه شترمرغ می‌نماید .

5ـ بیمه انرژی

بیمه‌نامه‌های نفت و انرژی بیمه امید کلیه فعالیتهای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری صنایع نفت و گاز را در بخش‌های ساحلی و فراساحلی از جمله پالایشگاه‌ها، دکل‌های حفاری، چاه‌های نفتی، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی، سازه‌ها و ابزار استخراج و اکتشاف نفت و گاز سایر منابع انرژی در خشکی و دریا را در قبال حوادث فیزیکی و ناگهانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد .

6ـ بیمه اسب های مسابقه

در فرهنگ و جامعه ایرانی اسب‌دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای می‌باشد و با توجه به روند افزایش تلفات و نقص عضو اسب‌ها در حین برگزاری مسابقات (سرعت و پرش، تمرینات، حوادث در محل نگهداری و باشگاهها) و نیز خطر بیماریها نقش بیمه در جبران خسارت حائز اهمیت می‌باشد .

بیمه اسب های مسابقه در حالت کلی شامل تلف و نقص عضو ناشی از حادثه و یا تلف ناشی از بیماری است. چنانچه اسب مورد بیمه در اثر حادثه و بیماری تلف گردد، با توجه به ارزش بیمه شده، خسارت قابل جبران خواهد بود. همچنین خطرات حین حمل و نقل نیز با پرداخت حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار می‌گیرد .

7ـ بیمه تضمین تعهدات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در قبال گمرک ج . ا. ا .

به موجب این‌بیمه‌نامه تعهدات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در قبال گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت ترانزیت‌ داخلی، خارجی و مرجوعی جهت تسریع در امر ترانزیت با خرید این بیمه‌نامه، امکان ترخیص سریع کالاهای خود را فراهم می‌آورند . 

8ـ بیمه عیوب پنهان و اساسی ساختمان

بیمه‌نامه عیوب پنهان و اساسی ساختمان برای حمایت از استفاده‌کنندگان و خریداران ساختمانها طراحی و ارائه گردیده است. این بیمه‌نامه خسارت ناشی از عیوب اساسی و پنهان ساختمان از جمله: ویرانی یا خسارت وارده به ساختمان ـ هزینه‌های مربوط به جلوگیری از تخریب یا توسعه خسارت و پاکسازی ساختمان یا برداشت ضایعات را برای مدت حداکثر 10 سال تحت پوشش قرار می‌دهد .

 

 


 

ارسال نظر