بیمه حکمت صبا؛

بیمه های مهندسی یکی از انواع رشته های بیمه ای زیر مجموعه بیمه های اموال است که با توجه به کاربرد های گوناگون در اغلب زمینه ها از تنواع بسیار زیادی برخوردار می باشد . این بیمه نامه ریسک های ساده تا پروژه های پیچیده مهندسی شهری و صنعتی را هم در دوره احداث و هم در دوره بهره برداری به همراه کلیه ماشین آلات ، تجهیزات و تاسیسات فنی تحت پوشش قرار می دهد .

 به گزارش چابک آنلاین، بعضی از انواع بیمه های مهندسی عبارتند از :

  • بیمه تمام خطر پیمانکاران ( CAR) :

به موجب این بیمه نامه ، کلیه طرح های عمرانی و ساختمانی مانند پروژه های احداث انواع سازه ها شامل انواع ساختمان ، راه آهن ، فرودگاه ، جاده ها ، پل ها ، سدها ، تونل ها ، مترو ، نقاطع های غیر هم سطح ، موج شکن ، عملیات آبرسانی ، زهکشی ، فاضلاب شهری ، حفر چاههای عمیق و غیر عمیق ، مخازن آب و دهها مورد مشابه دیگر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند .

این بیمه نامه کلیه خسارت ها و زیان های وارده به اموال بیمه شده را به صورت تمام خطر و به هر علت ، اعم از حوادث به جز در مواردی که به طور مشخص استثنا شده است را جبران می نماید

مدت این بیمه نامه ( با ارائه درخواست بیمه گذار از زمان تخلیه مصالح در محل اجرای پروژه شروع و تا اتمام آن و تحویل پروژه به کارفرما ادامه دارد . علاوه بر آن یک دوره نگهداری ،از زمان تحویل موقت تا تحویل دائم نیز مطابق پیمان می تواند تحت پوشش قرار گیرد .

این بیمه نامه دارای دو بخش به شرح ذیل می باشد :

الف : خسارتهای مالی وارده به پروژه و تاسیسات .

ب : خسارت های وارده به اشخاص ثالث از محل مسئولیت مدیران و مهندسین و کارکنان پروژه .

در بخش اول ( خسارت های مالی وارده به پروژه ) مواردی مانند مبالغ پیمان ، مصالح تهیه شده توسط کارفرما ، ساختمان های موقت ، تجهیزات ساختمانی ، ماشبن آلات ساختمانی ، اموال مجاور ، برداشت ضایعات و تعدیل و تبدیل فضای مرتبط با پروژه برای ادامه فعالیت مربوطه تحت پوشش قرار می گیرد .

ب : در بخش دوم نیز خسارت های جانی ( بدنی ) منجر به فوت ، نقص عضو و هزینه های پزشکی و نیز خسارتهای مالی وارد شده به اشخاص ثالث تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرد .

با توجه به مندرجات بیمه نامه و تعهدات درخواستی بیمه گزار ، خسارت های جانی موضوع این بیمه نامه تا سقف دیه یک نفر مرد مسلمان برای هر نفر و در هر حادثه ، توسط این شرکت قابل جبران می باشد .

  • بیمه تمام خطر نصب ( EAR) :

به موجب این بیمه نامه عملیات نصب ، مونتاژ و دمونتاژ ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی از قبیل انواع نیروگاهها ، توربینها ، ژنراتورها ، دیگهای بخار ، کمپرسورها ، موتورهای درون سوز ، ترانسفورماتورها ، خطوط و سیستم های مخابراتی ، خطوط لوله انتقال نیرو ( نفت و گاز ) ، خطوط لوله انتقال آب ، دستگاههای چاپ ، ماشین آلات کاغذ سازی و نساجی ، خطوط هوایی انتقال نیرو و مانند آنها تحت پوشش بیمه قرار می گیرد .

این بیمه نامه نیز دارای دو بخش به شرح ذیل می باشد :

الف : خسارت های مالی احتمالی وارد شده به پروژه و مسئولیت مدنی کارفرما و مدیران ذیربط در مقابل اشخاص ثالث .

ب : خسارت های جانی وارده به اشخاص ثالث .

در بخش اول مواردی نظیر اقلام مورد نصب ، هزینه حمل ، حقوق و عوارض گمرکی ، هزینه نصب ، عملیات ساختمانی ، تجهیزات ساختمانی ، نصب ماشین آلات ساختمانی ، برداشت ضایعات ، اموال مجاور پروژه و تعدیل آنها تحت پوشش قرار می گیرد .

در بخش دوم خسارت های جانی ( فوت ، نقص عضو ، هزینه های پزشکی ) وارده به اشخاص ثالث در حین عملیات نصب و مونتاژ و دمونتاژ ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی و حین عملیات موضوع بیمه نامه تحت پوشش قرار می گیرد .

با توجه به مندرجات بیمه نامه و تعهدات درخواستی بیمه گزار ، خسارت های جانی موضوع این بیمه نامه تا سقف دیه یک نفر مرد مسلمان برای هر نفر و در هر حادثه ، توسط این شرکت قابل جبران می باشد .

  • بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری (  CPM) :

در این بیمه نامه کلیه خسارت های احتمالی وارده به بدنه ماشین آلات و تجهیزان پیمانکاری از قبیل لودر ، بولدوزر ، تانکر و بونکر ، بیل مکانیکی ، گریدر ، تاورکراین ، جرثقیل ، جراثقال ، لیفتراک ، غلتک ، ساید بوم و مانند آنها که پیمانکاران جهت اجرای پروژه ها از آنها بهره می گیرند تحت پوشش قرار می گیرد .

در واقع این بیمه نامه هر گونه زیان یا خسارت احتمالی که به هر علت از جمله خطرات طبیعی ( مانند سیل و زلزله و آتش فشان ) به جز در مورد مستثنی شده در حین انجام کار یا توقف ماشین آلات ، در زمان احداث یا بهره برداری از ماشین آلات ، به آنان وارد گردد را تحت پوشش قرار می دهد .

محدوده پوشش این بیمه نامه جهت جبران خسارتهای مالی به بدنه ماشین آلات مذکور ، صرفاً در محل اجرای پروژه ها و یا سایت محل فعالیت آنها ( مرتبط با پروژه بیمه شده ) می باشد .

برای تکمیل این بیمه نامه به جبران خسارت های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث ، بیمه گزار می تواند با انجام مشاوره با کارشناس ذیربط این شرکت ، خسارت های مذکور را با کلوز جداگانه خریداری نماید .

در صورت خریداری کلوز مستقل مذکور جهت جبران خسارتهای جانی ، خسارت های جانی موضوع مذکور تا سقف دیه یک نفر مرد مسلمان برای هر نفر و در هر حادثه ، توسط این شرکت قابل جبران می باشد .

  • بیمه نامه سازه های تکمیل شده ساختمانی ( CECR) :

این پوشش بیمه ای ( بیمه نامه ) برای عرضه پوشش های کامل بیمه ای به سازه های مهندسی پس از خاتمه کار آنها ( تکمیل عملیات ساختمانی و تحویل به کارفرما ) طراحی شده است .

بسیاری از پروژه هایی که در دوره احداث تحت پوشش بیمه ای تمام خطر نصب ( CAR) قرار گرفته اند ، پس از اتمام مراحل ساختمان و در زمان بهره برداری ، می توانند تحت پوشش این بیمه نامه ( بیمه سازه های تکمیل شده CECR) قرار گیرند

این بیمه نامه دارای یک پوشش با خطرهای معین است و خطرات تحت پوشش این بیمه نامه به صراحت در بیمه نامه ذکر و قید می گردد .

براساس این بیمه نامه ، بیمه گزار می تواند برای جبران زیان ها و خسارت های فیزیکی ، ناگهانی و غیر قابل پیس بینی وارده به ماشین آلات و تجهیزات ، پوشش بیمه ای متناسب خریداری نماید .

در این بیمه نامه برای تکمیل سازه های ساختمانی ، تامین جامعی مقرر گردیده است که از آن جمله می توان به راه ها ، اسکله ها ، دایک ها ، باندهای فرودگاه ، دکل های انتقال نیرو ، پل ها ، تونل ها ، کانال های آبرسانی و شبکه های آبیاری و زهکشی ، سدها ، مخازن آب و خاکریزها را نام برد .

از جمله خطرات تحت پوشش این بیمه نامه می توان به صاعقه ، انفجار ، آتش سزی ، زلزله ، راتش و نشست زمین ، یخ زدگی ، سقوط بهمن ، سیل ، طغیان آب دریاها و رودخانه ها ، طوفان و گردباد ، سقوط هواپیما و اشیاء پرنده ، برخورد وسایل نقلیه زمینی و دریایی ، آتشفشان ، سونامی و خرابکاری های غیر گروهی اشاره نمود .

  • بیمه شکست ماشین آلات (  MB) :

در این بیمه نامه کلیه خسارتهای فیزیکی ناگهانی و غیر قابل پیش بینی را که مستلزم تعمیر قطعات یا تعویض  ماشین آلات باشد تحت پوشش قرار گرفته و قابل جبران می باشد .

در این بیمه نامه انواع ماشین آلات مانند توربینها ، ژنراتورها ، بویلرها ، پمپها ، ترانسفورماتورها ف ماشین آلات تولیدی و صنعتی و ... و نیز کلیه تاسیسات و تجهیزات مکانیکی می توانند تحت پوشش قرار گیرند .

این بیمه نامه نه تنها برای جبران خسارتهای وارده به کارگاههای بزرگ یا دستگاههای کاملاً خودکار که جهت تولید مورد استفاده قرار می گیرند بلکه حتی برای کارگاههای کوچک و متوسط نیز که شکست احتمالی ماشین آلات آنها نتایج زیانباری برای مالکان آنها در بر دارد ، کاربرد دارد و خسارتهای وارده به آنها را جبران می نماید .

در این بیمه نامه امکان ارائه پوششهای بیمه ای مربوطه به فونداسیون دستگاههای نصب شده نیز وجود دارد . خطا در طراحی ، معایب موجود در ریخته گری یا مصالح ، خطا در بهره برداری ، عدم مهارت ، بی دقتی ، سهل انگاری ، از هم گسیختگی به واسطه نیروی گریز از مرگز ، اتصال کوتاه ، انفجار فیزیکی ، طوفان و یخ زدگی ، کمبود آب در بویلرها ، و ... از جمله خطرات تحت پوشش این بیمه نامه می باشد .

این بیمه نامه در مورد اقلام بیمه شده در صورتی کاربرد خواهد داشت که آزمایش آنها در زمان کارکرد یا توقف دستگاه یا در زمان پیاده کردن دستگاه ها در حین انتقال در محل تاسیسات یا نصب مجدد آنها با موفقیت انجام شده باشد .

  • بیمه تجهیزات الکترونیک ( EE) :

کلیه تجهیزات و دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی مانند تجهیزات صوتی ، تصویری ، مخابراتی ، آزمایشگاهی ، اندازه گیری ، نقشه برداری ،پزشکی ، کامپیوتری و .... که با جریان برق ولتاژ پایین کار می کنند تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند . در واقع خسارتهای فیزیکی ناگهانی و غیر قابل پیش بینی که در حال انجام کار ، توقف ، پیاده کردن برای تمیز کردن آنها یا بازدید و تعمیر یا جابجایی در موطه انبار و نصب مجدد آنها به آنها وارد می شود ، تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرد . اعتبار این بیمه نامه از زمانی شروع می شود که آزمایش و به کار افتادن دستگاههای مذکور با موفقیت انجام شده باشد . میزان خسارت قابل پرداخت برای هر یک از اقلام بیمه شده در مدت قرارداد بیمه از مبلغی که در جدول مشخصات بیمه نامه تعیین شده است و در مجموع از جمع مبالغی که در جدول مزبور قید گردیده است تجاوز نخواهد کرد ، بنا براین توصیه می شود هنگام تهیه جدول اقلام توسط بیمه گزار و ارائه آن به بیمه گر و نیز در هنگام انجام بازدید اولیه توسط کارشناس ذیربط به این نکته مهم توجه لازمه صورت گیرد .

 بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان ( LDB) :

تاریخچه  شکل  گیری  بیمه  عیوب  اساسی  وپنهان  ساختمان :

پس  از  زلزله  دلخراش  سال1369  درشهررودباراستان  گیلان، ازطرف کمیته  مبارزه  با  سوانح  طبیعی  یونسکو  سازمان  ملل تحقیقی  درباره همگانی  کردن  بیمه  زلزله  ساختمانهای  مسکونی  در ایران  انجام  گردید  و درآن  تحقیق  وپژوهش،مدلی  برای  بیمه  زلزله  تهیه  شدکه  ترکیبی  از  بیمه زلزله  درکشورهای  زلزله  خیز  ازقبیل  ژاپن  ،مکزیک  وچندکشوردیگربود.

پس  از  وقوع  زلزله  سال 1382  شهربم دراستان  کرمان  ،پیگیری  بیمه   زلزله  ساختمانهای  مسکونی   جدی  تر   شد  و  در  سال   1384  توسط  سه   سازمان  بیمه  مرکزی  جمهوری  اسلامی  ایران ،وزارت  راه  وشهر  سازی  و  وزارت کشور  برروی  طرح  بیمه  ای  تحت  عنوان (( بیمه  عیوب  اساسی  وپنهان ساختمان)) کاروفعالیت  شدتااینکه  درسال1386به  شکل  کنونی  در   آمد   .در  سال1387 لایحه  اجباری  شدن  این  بیمه  از  طرف  دولت  محترم  به مجلس  شورای  اسلامی  ارائه  شد  ودرقوانین  برنامه  های  پنج  ساله  چهارم   و  پنجم  توسعه  به  تصویب  مجلس  محترم  رسیدودراردیبهشت  ماه  همان سال  نیزآیین  نامه  اجرایی  شدن  آن  ازسوی  بیمه  مرکزی  جمهوری  اسلامی  ایران  به  کلیه  شرکتهای  بیمه  ابلاغ  گردید.

تذکر: بیمه  گذار  درصورت  تمایل  می  تواند  در  زمان  صدور   بیمه  نامه  به  صورت  سالانه  یا  با  درخواست  صدور  الحاقی  افزایش  سرمایه  در  یکی  از  سنوات  مدت  اعتبار  بیمه  نامه   ، سرمایه موردبیمه  را  افزایش  دهد  تا  درصورت  وجود  تورم  در سال  بروز  حادثه   ،خسارت  پرداختی  مشمول  ماده  ده  قانون بیمه  نگردد.

ضریب افزایش سرمایه با احتساب تورم سالانه برای ده سال پوشش بیمه ای به شرح جدول ذیل می باشد :

Untitled

 خطرات  تحت  پوشش :

هرگونه  خسارت  وارده  به  سازه  های  اصلی  وجانبی  ساختمان  ناشی  ازطراحی  غلط) خلاف  استانداردها   ،قوانین  و  مقررات   ،انجام  محاسبات  نادرست  و...( مواد  یا   مصالح  معیوب  و  اجرای  نادرست  کار)   اجرای  نادرست  یاضعیف  توسط  پیمانکار   یامجری  در  بخشهای  استراکچرال   ،مکانیکال  یا  الکتریکال( که  درطی  اعتبار  بیمه  نامه  به  بیمه  گر  اعلام  می  شود  و  در  زمان  اتمام عملیات  ساختمانی  و  ابلاغ  گزارش  تایید  بازرس  فنی  بیمه  گر،آشکار   نشده   باشد  به  شرح  زیر:

1-      سازه  های  ساختمانی شامل : پی ، اسکلت ، سقف و سفت کاری ، ده سال

2-     نمای  ساختمان  پنج  سال

3-     عایق رطوبتی ساختمان

4-     تجهیزات و تاسیسات برقی و آسانسورها ده سال

5-     هزینه های لازم برای پاکسازی محل و برداشت ضایعات

مدت  بیمه  نامه:

مدت این بیمه نامه ده  سال  ازتاریخ  تکمیل  کار  یا  تحویل  ساختمان  به  ذینفعان  ( صدور گواهی پایان کار توسط شهرداری باتاییدبازرس فنی  بیمه  گر ) می باشد .

تذکر:  صدوربیمه  نامه  پس  از  گرفتن  جواز  یا  پروانه  ساختمان   از   شهرداری  یا  همزمان با  شروع  فعالیت  ساخت  و  ساز  می   باشد  ولی  تاریخ   شروع  پوشش  بیمه  ای   ،سرمایه  قطعی  بیمه نامه  وحق  بیمه  قطعی  براساس  گزارش  بازرس  فنی  بیمه  گر  طی  الحاقی  پس  از  تکمیل   کار  یا  تحویل  ساختمان  به  ذینفعان  به  بیمه  گذار  ابلاغ  خواهد  شد.

فرانشیز  بیمه  نامه:

10% هر خسارت حداقل 10.000.000 ریال در هر حادثه

نحوه  پرداخت  حق  بیمه:

حداقل  35%  نقد  به  عنوان  پیش  پرداخت  در  زمان  صدور   بیمه  نامه  (شروع کار) ،مابقی  درصورت  درخواست بیمه  گذاربه  صورت  اقساط  حداکثر  دو  ساله  ،به  گونه ای  که   الزاماً کل حق بیمه  قبل  از   شروع  به  رهبرداری  یا  تحویل  ساختمان  به   ذینفعان) قبل از شروع پوشش بیمه ای  (،پرداخت  گردد.

مهلت  اعلام  خسارت:

مهلت اعلام خسارت در این بیمه نامه تا پنج  روز  ازتاریخ  اطلاع  بیمه   گزار  ازوقوع  حادثه  یا خسارت  می  باشد.

بازرس  فنی  بیمه  گر:

شخص  حقیقی  یا  حقوقی  است  که  ازطرف  بیمه  گر  وظیفه  کنترل ،بررسی  وصدور  گواهی  تایید  آزمایشات   ،نقشه  ها   ،مقادیر  کار  و  اسناد  مشابه   مربوط  به  ساختمان  و  یا  هر  موضوع  مورد نیاز  بیمه  گر  و  دیگرمدارک  مربوط  به  ساختمان  به  منظور  ارزیابی  و  تعیین  میزان  ریسک  تحت  پوشش این  بیمه  نامه  را  به  عهده  دارد.

نظارت  بازرس  فنی  از  ابتدای    گرفتن  پروانه  ساختمان   ( جواز   ساخت )   وشروع  عملیات  ساختمانی  شروع  گردیده  وتا  اتمام  کار  ،تحویل  کار  به   ذینفعان  وشروع  به  رهبرداری  ادامه  می  یابد  و باید  در  هر  مورد  کلیه  مدارک  به  بازرس  فنی  بیمه  گر  ارائه  شود.

لازم  به  ذکر  است  که  بازرس  فنی  نمی  تواند  هیچ  گونه  نظر  انتقادی  یا  پیشنهادی  بر  روی  طراحی  یار  و  شکار  به  بیمه  گذار  داشته  باشد  و  صرفا باید  عدم  رعایت  استانداردها  را  کنترل  نماید  ؛همچنین  بازرس  فنی  نمی  تواند  مستقیما  به  بیمه  گذار  از  لحاظ  عدم  رعایت  استانداردها  یا  اصلاح   کار  و  یا  احیانا  توقف  کاراعمال  نظر  نماید  و  بایستی  نظر  اتو  مطالب  خود  را  در  قالب  گزارش  تهیه  شده  در  اختیار  بیمه  گر  قرار  دهد  تا  بیمه  گر طی  یک  نامه  رسمی  به  بیمه  گذاراعلام  نماید.

در  صورت  مشاهده  هر  نوع  عیب  یا  نقص  ،بازرس  بیمه  گر  مراتب  را  از  طریق  بیمه  گر  به  بیمه  گذار  اعلام  می  نماید  و  پس  از  رفع  موارد  مشاهده   شده   باید  تاییدیه  بازرس   بیمه   گر اعلام  گردد  در  غیر  این  صورت  موارد  معیوب  از  شمول   پوشش  بیمه  ای  مستثنی  شده  یا  نرخ  حق  بیمه  بالاتر   رفته  و  یا  اساسا  از  پذیرش  ریسک  خود  داری  می  گردد  . همچنین  مراتب  از  طریق  بیمه  گر  به  مراجع  صدور  پایان  کار  شهرداری  ها   جهت  اقدامات مقتضی  اعلام  خواهد  شد.بدیهی  است  ساختمانها  دارای  این  بیمه  نامه  فروش  بهتری  خواهند  داشت.

بیمه  عیوب  اساسی  و  پنهان  ساختمان  تضمین  کننده  ارزش  مالی  ساختمانهای  درحال  به  رهبرداری  وموجب  آرامش  خاطر  مالکان  و  ساکنان   واحدهای  مسکونی  در  برابر  خسارت  های  ناشی  از ساخت  معیوب  انتها  خواهدگردید.

  • بیمــه هـواپیما :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و توسعه قابل توجه مسافرتهای کشوری و بین المللی و نیاز به سرعت و امنیت برای مسافرین جهت انجام امور خود و در عین حال با توجه به اینکه هواپیما یکی ازوسایل حمل ونقل آسان و سریع کشوری ( بین شهری ) و بین المللی است که در حمل و نقل کالاها و مسافران ، به صورت بسیار قابل توجهی نقش آفرینی می کند ، تامین آسودگی شرکتهای هواپیمایی در برابر حوادث و خطراتی که سرمایه و مسئولیت آنان را تهدید می کند وتامین آرامش و آسایش مسافران هواپیماها یکی از نیازهای جدی این صنعت ( صنعت هواپیمایی ) می باشد .

صنعت بیمه در دنیا به این مسئله مهم و اساسی توجهی خاص نموده و برای انواع حوادث و خطراتی که تهدید کننده این صنعت است برنامه ریزیهای قابل توجهی نموده و برای هر خطری بیمه نامه یا پوششی ایجاد نموده است و شاید بتوان گفت تنها صنعتی که تمامی خطرات تهدید کننده خود را تحت پوشش بیمه قرارمی دهد ، صنعت هواپیمایی است .

لذا در این مرحله ابتدا انواع بیمه های مرتبطبا این صنعت را و شرح مختصری در رابطه با هر یک از آنها جهت آشنایی مخاطبان ارائه می گردد .

بیمه هواپیما معمولاً در موارد ذیل به کار می رود :

  • پرواز در خطوط هواپیمایی مجاز و به منظور فعالیت تجاری
  • تامین بیمه ای هواپیماهای شخصی در مصارف کاری و تفریحی
  • تامین بیمه ای هواپیما در مصارف علمی ، آموزشی ، تحقیقات و عکس برداری
  • تامین بیمه ای هواپیما در مصارف کشاورزی
  • تامین بیمه ای هواپیما در مصارف صنعتی
  • تامین بیمه ای هواپیما در مصارف

انواع  بیمـه  های  هـواپیما:

1-     بیمـه بـدنه هـواپیما :

این بیمه نامه ، تعمیر ، تعویض و جایگزینی قسمتهای آسیب دیده هواپیما ناشی از تحقق خطرات مشمول این بیمه نامه را تحت پوشش قرار می دهد و خسارتهای کلی و جزئی وارده به هواپیما را جبران می نماید .

گر چه خسارتهای رایج آتش سوزی ، دزدی ، طوفان و خسارات زمینی ( تصادم در غیر مواقع پرواز ) از جمله پوششهای بیمه بدنه هواپیما است ولی بیمه بدنه هواپیما تمام خطر است و به سه شکل ذیل ارائه می گردد :

  • بیمه تمام خطر در زمانی که هواپیما در حرکت نیست : کلیه خسارات و فقدان فیزیکی هواپیما درزمانی که در فرودگاه (زمین) قرار دارد و از نیروی محرکه خود برای حرکت و جابجایی استفاده نمی‌کند، تحت این نوع بیمه پوشش می‌گیرد .
  • بیمه تمام خطر بجز مواقعی که هواپیما در پرواز است : کلیه خسارات و فقدان فیزیکی هواپیما در روی زمین حتی خسارات زمان جابجایی هواپیما(taxing) شامل این نوع پوشش بیمه‌ای می‌شود .
  • بیمه تمام خطر، بر روی زمین و در زمان پرواز : کلیه خسارات و فقدان ناشی از حرکت، توقف و یا جابجایی هواپیما بر روی زمین و در زمان پرواز مورد پوشش این بیمه قرارمی گیرد.

در تامین بیمه ای بدنه هواپیما ، خسارت کلی وارده به هواپیما به چند صورت توسط بیمه گر پرداخت می گردد که از جمله آنها :

الف : موافقت با بیمه گزار ( شرکت هواپیمایی مالک هواپیمای بیمه شده ) جهت تهیه هواپیمای دیگری از همان نوع هواپیمای بیمه شده ( آسیب دیده ) در وضعیت مشابه آن در زمان صدور و اعتبار بیمه نامه ، که از نظر سن هواپیما ، استهلاک آن ، و دیگرموارد یکسان باشد .

ب : پرداخت مبلغی که بیمه گزار ( شرکت هواپیمایی مالک هواپیما ) بتواند با دریافت آن مبلغ ، هواپیمای مشابه مذکور را از بازار هواپیمایی خریداری نماید .

ج : توافقات دیگری که با نظر کارشناسان و داوران صنعت هواپیمایی بین بیمه گر و بیمه گزار مورد موافقت قرار می گیرد .

بیمه بدنه هواپیما شامل بیمه بدنه فقط برای خسارت کلی ، بیمه ریسک های روی زمین ، بیمه قطعات یدکی ، بیمه از دست دادن منافع شرکت هواپیمایی ( بیمه گزار ) ، بیمه عدم النفع می باشد .

برای صدور بیمه نامه بدنه هواپیما اصول : نوع هواپیما ، خصوصیات دانش فنی و تعداد ساعت پرواز خلبان ، موقعیت جغرافیایی که هواپیما در آن تردد می کند ، در نظر گرفته می شود .

 2-    بیمـه مسئـولیت هواپیما :

در این بیمه نامه مسئولیت بیمه گزار ( شرکت هواپیمایی ) در برابر مسافران ، اشخاص ثالث ، مؤسسات حمل و نقل و صاحبان کالا را شامل می شود ، مسئولیت بیمه گزار در مقابل مؤسسات حمل و نقل و صاحبان کالا ، خسارتها و زیان های وارده به آنها در اثر تاخیر را نیز شامل می شود و جبران این خسارتها به عهده بیمه گر می باشد .

در این بیمه نامه ، مسئولیت مالکان و بهره برداران فرودگاهها ، باند فرودگاه ، نقل و انتقال چمدان و بار مسافران ، آسیب احتمالی وارده به مسافران در اثر سر خوردگی در محوطه لغزنده فرودگاه ،انفجار هواپیما در هنگان سوخت گیری ، تهیه و تامین غذای مسافران و خدمه پرواز ، مسمومیت غذایی مسافرین و خدمه پرواز ، مسئولیت ناشی از استفاده از وسایل نقلیه موتوری زمینی ( سواری ، اتوبوس و کامیون که در محوطه فرودگاه ها تردد می کنند ) ، تحت پوشش قرار می گیرد .

همچنین در این بیمه نامه مسئولیت شرکت هواپیمایی در زمان توقف و تردد هواپیما در آشیانه و تعمیرگاه ، پارک هواپیما در آشیانه ، ریزش و خرابی آشیانه ، سرویس و نگهداری هواپیما و مسئولیت شرکت هواپیمایی در مقابل اشخاص ثالث در زمان توقف ، تردد و پارک هواپیما در آشیانه تحت پوشش قرار می گیرد .

پوشش های بیمه ای در بیمه مسئولیت هواپیما :

 1-     جرح بدنی اشخاص ثالث به استثنای مسئولیت در قبال سرنشینان هواپیما :

این نوع بیمه، بیمه‌گذار را در قبال اقدامات و دعاوی قانونی اشخاص ثالث برای مواردی چون جرح بدنی، بیماری، امراض و مرگ ناشی از حادثه (در قبال مالکیت، تعمیر و نگهداری و کاربرد هواپیما) با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه پوشش می‌دهد. در این نوع پوشش بیمه‌ای غرامت هر شخص در قبال خدمت و یا صدمات بدنی مشخص است و حداکثر تعهد بیمه‌گر برای خسارات ناشی از هر حادثه نیز معین است .

2-    جرح بدنی سرنشینان هواپیما :

در این نوع بیمه نامه‌ بیمه‌گذار در قبال دعاوی و اقدامات قانونی ، سرنشینان هواپیما را در مواردی چون جرح بدنی، بیماری، امراض و مرگ ناشی از حادثه هواپیما با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه،مورد پوشش قرار می‌دهد. لذا غرامت هر شخص در قبال فوت و یا صدمات بدنی مشخص است و حداکثر تعهد بیمه گر نیز برای خسارات ناشی از هر حادثه معین شده است .

3-    بیمه مسئولیت خسارتهای مالی وارده به اشخاص ثالث :

این نوع پوشش، بیمه گذار را در قبال دعاوی و غرامت‌های مالی ناشی از فعالیت‌های مربوط به مالکیت، تعمیر و نگهداری و یا کاربرد هواپیما تأمین می کند . حدود مسئولیت بیمه‌گر برای هر حادثه معین است .

 موارد خارج از تعهد بیمه گر در بیمه هواپیما ( استثنائات ) :

استثنائات بیمه نامه مسئولیت هواپیما در مورد بیمه گران مختلف متفاوت است ،ولیکن به طور کلی استثنائات بیمه هواپیما عبارتند از :

1-     خسارتهای بدنی وارد به کارکنان بیمه گذار در طول مدت خدمت و اعتبار بیمه نامه .

2-    خسارتهای مالی وارده به اشیاء و اموال بیمه گذار ، در زمانی که این اشیاء و اموال متعلق به بیمه گذار یا در تصرف و کنترل او باشد .

3-    مسئولیت های بیمه گذار در موارد جرح بدنی یا خسارتهای مالی وارده به او و کارکنان بیمه گذار ناشی از تولید ، ساخت یا فروش هواپیما و قطعات و لوازم یدکی هواپیما و یا مسئولیت بیمه گذار ناشی از هر گونه عملیات خدماتی و سرویس .

4-    مسئولیت بیمه گذار در زمانی که هواپیما با اجازه وی بدون توجه به گواهی قابلیت پرواز و یا نادیده گرفتن بعضی از قوانین هواپیمایی کشوری اقدام به پرواز می نماید .

به امید خداوند متعال در مجلد آموزشی بعدی بیمه حکمت صبا انواع بیمه نامه ها به صورت کامل مورد تشریح قرار گرفته و کمیت و کیفیت مراحل صدور بیمه نامه شامل ارائه پیشنهاد ( درخواست ) بیمه نامه ، انجام کارشناسی بازدید اولیه ، محاسبه حق بیمه ، صور بیمه نامه و تحویل آن به بیمه گزار ، صدور الحاقیه های احتمالی و .... ، پذیرش خسارت ، تشکیل پرونده خسارتی و رسیدگی به آن ، پرداخت خسارت و مختومه نمودن آن و ... جهت اطلاع بیمه گزاران این شرکت با بحث و بررسی کارشناسی تبیین خواهد گردید .

 

ارسال نظر