شناسه خبر : 6048

بیمه کشاورزی در مسیر توسعه

نویسنده: رامین امینی زارع*

بیمه کشاورزی امسال نشان داد که سامانه جامع برخطی که از دو سال پیش تمامی تراکنش­های بیمه در کشور را راهبری می­کند، در روز حادثه از روانی و کارآمدی لازم برخوردار است و می‌تواند سامانه اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور و تفسیر عکس‌های ماهواره‌ای را به خوبی درون خود جای دهد.

بیمه فرقی اساسی با سایر بازارهای مالی و دادوستدهای تجاری دارد. در معاملات تجاری معمولاً یک کالا یا خدمات ملموس و محسوس در قبال دریافت وجوه مالی، منتقل می‌شود، اما در بیمه این­گونه نیست. شما به عنوان بیمه­ گذار وجوهی را پرداخت می‌کنید، ولی جز وعده ­ای در فضای احتمالات چیز دیگری دریافت نمی‌کنید! پس تا همین‌جا می‌توان گفت گرانیگاه سیستم­های بیمه­ای در سراسر جهان، عنصر اعتماد متقابل است.

در بیمه‌های کشاورزی سه رأس یک مثلث، به عنوان اعتماد متقابل (mutual trust) یا بین شرکت بیمه، دولت و مردم مطرح است که لازمه توسعه و گسترش بیمه در سطوح بهره ­برداران است. در قوانین بیمه هم موضوع حسن­ نیت به عنوان یک اصل غیرقابل خدشه و راهبردی مطرح است. در ایران و طی 30 سال گذشته که از فعالیت جدی بیمه کشاورزی می­گذرد نیز تحکیم اعتماد موجود لازم است.

در اقدام اخیر بیمه کشاورزی با وجود بروز خسارت سیل در تعطیلات نوروزی، توانست سازماندهی مناسبی داشته باشد و همراه با نیروهای کمک ­رسان امر فنی و تخصصی ارزیابی خسارات را با کمال دقت و سرعت انجام دهد و در کمال شگفتی در دنیای بیمه‌ها در کمتر از دو هفته، پرداخت خسارات مناطق سیل­ زده را به­ طور رسمی آغاز کند. سیل امسال نمونه جالبی بود که مسئولیت ­پذیری این نهاد مالی را در قبال جامعه مخاطبان نشان دهد.

این­گونه که روند پرداخت خسارت ادامه دارد و صدها میلیارد ریال تا این تاریخ پرداخت شده است، نشان از آن دارد که تا پیش از رسیدن تابستان مطالبه­ ای بابت سیل برای کشاورزان بیمه ­گذار باقی نمی­ ماند. بیمه کشاورزی امسال نشان داد که سامانه جامع برخطی که از دو سال پیش تمامی تراکنش­های بیمه در کشور را راهبری می­کند، در روز حادثه از روانی و کارآمدی لازم برخوردار است و می‌تواند سامانه اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور و تفسیر عکس‌های ماهواره‌ای را به خوبی درون خود جای دهد.

* مدرس مدیریت ریسک وبیمه

 

ارسال نظر