شناسه خبر : 15318

نقش‌های ۱۰گانه بیمه در پشتیبانی از تولید

نویسنده: مجتبی کاتب
نقش‌های ۱۰گانه بیمه در پشتیبانی از تولید

رئیس هیئت مدیره بیمه سرمد در یادداشتی نقش‌ بیمه در پشتیبانی از تولید و رشد اقتصادی کشور در جهت تحقق بیانات رهبری را شرح داد.

سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال تولید: مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها" نام گرفته است. محوریت تولید در نامگذاری در سال‌های اخیر توسط ایشان، نشان از اهمیت و تاثیرگذاری تولید در رشد و توسعه اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم دارد.
 
رئیس هیئت مدیره بیمه سرمد ادامه داد: تولید، مهم‌ترین پیشران رشد اقتصادی بوده و ایجاب می‌کند به مولفه‌ها و اجزای مانع زدایی و پشتیبانی ازآن به صورتی علمی و دقیق توسط دست اندرکاران و محققین از دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلف پرداخته شود. یکی از این مولفه‌ها که به شکل مستقیم و غیر مستقیم به عنوان پشتیبانی از تولید عمل می‌کند صنعت بیمه است.
 
در این یادداشت به اختصار به نقش‌های مختلف بیمه در رشد اقتصادی کشور و پشتیبانی از تولید پرداخته می‌شود. نقش‌های ۱۰گانه بیمه در پشتیبانی از تولید و رشد اقتصادی کشور که در جهت تحقق بیانات رهبری می‌بایست به آن‌ها توجه ویژه شود عبارتند از:

۱. بیمه، اولین پاسخگو و مسئولیت پذیرمالی در برابر ریسک‌های تولید

در برابر هر حادثه طبیعی یا هر گونه شرایط زیان بار برای افراد به عنوان عامل نیروی انسانی ضروری برای تولید و همچنین برای دیگرعوامل تولید همچون زیرساخت‌ها و ماشین آلات، شرکت‌های بیمه اولین پاسخگو و مسئولیت پذیر مالی در برابر شرایط غیر طبیعی و زیان بار هستند. نقش بیمه در ثبات زایی و عادی سازی شرایط و بسترتولید آشکار است.

۲. بیمه، کاهش دهنده ریسک فعالیت‌های تولیدی

شرکت‌های بیمه به خاطر نگرانی از اقدامات بی محابای بیمه شوندگان در هر گونه فعالیت تولیدی تلاش می‌کنند تا اطلاعات و آموزش‌های لازم را برای کاهش ریسک در دسترس ذی نفعان قرار دهند؛ لذا با سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در خصوص احصا و رصد ریسک‌های مربوطه و جمع آوری اطلاعات و انتشار آنان و همچنین با آموزش‌های لازم موجب کاهش ریسک‌های محتمل در تولید خواهند شد.

۳. بیمه، محافظ سرمایه در شرایط بحران

نقش بیمه در با ثبات کردن اقتصاد خصوصا در زمان بحران‌های مالی در جهان به اثبات رسیده است. به عنوان مثال در دوران "رکود بزرگ" از دسامبر ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۹ و یا در دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ آمار‌ها نشان می‌دهند که به استثناء فقط یک سال، صنعت بیمه به رشد GDP کمک کرده است.

۴. بیمه، مشارکت در سلامت اجتماعی برای امنیت خاطر تولید

جامعه بدون رفاه اجتماعی و ناموزون از لحاظ سلامت اجتماعی و زندگی با نگرانی‌ها و ریسک‌های اجتماعی، امکان رشد و توسعه و تولید را ندارد. شرکت‌های بیمه با پوشش بیمه‌های اجتماعی و مشارکت در ایجاد محیطی سالم و بدون نگرانی برای افراد جامعه به طور غیر مستقیم به عنوان پشتیبان تولید عمل کرده، امکان توسعه و رشد اقتصادی را فراهم می‌کند.

۵. بیمه، عامل پایداری در زنجیره تولید

در جهان مدرن امروز، فروشگاه‌ها وابسته به تولیدکنندگان برای عرضه کالا و خدمات هستند و تولید کنندگان متکی به فروش محصولاتشان و همچنین وابسته به تامین مواد اولیه. پایداری و تداوم زنجیره تولید در عرصه جهانی و ملی بطور فزاینده‌ای از اهمیت برخوردار است. هر قدر سیستم تولید سریعتر و پیچیده‌تر باشد، ریسک و خطر پذیری ان نیز بیشتر است. یک خطای کوچک در بستر تکنولوژی اطلاعات اثار مخربی در زنجیره تولید ایجاد می‌نماید. با رشد تکنولوژی و پیچیدگی و وابستگی متقابل فزاینده بین تولید و عرضه و توزیع، ریسک پذیری و اخلال در زنجیره تولید نیز افزایش می‌یابد؛ لذا برای تضمین پایداری و تداوم در زنجیره تولید و کاهش ریسک و خطر، بیمه گر‌ها می‌توانند نقش تسهیل کننده و تضمین کننده داشته و از تولید پشتیبانی کنند.

۶. بیمه، محرک سرمایه گذاری برای صاحبان صنایع

صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولیدی وکارخانجات به جای اینکه سرمایه خود را برای روز مبادا و هزینه کرد ضرر و زیان و یا خسارات احتمالی کنار بگذارند، می‌توانند با پرداخت سالانه حق بیمه منطقی، سرمایه خویش را از انباشتگی برای روز مبادا به سمت تولید سوق داده و موجب رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال زایی بیشتر باشند.

۷. بیمه، ظرفیتی برای سرمایه گذاری حق بیمه‌ها

حق بیمه‌های دریافتی از سوی بیمه گران می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی سرمایه گذاری شود. امروزه بسیاری از پروژ‌های بزرگ تولیدی در کشور‌های مختلف توسط شرکت‌های بیمه‌ای از انباشت حق بیمه‌ها، سرمایه گذاری شده و از این طریق به تولید و رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

۸. بیمه، رونق بخشی و تسریع در پروژه‌های زیرساختی توسعه‌ای

در کشور‌های در حال توسعه و از جمله ایران، پروژه‌های زیرساختی و حیاتی از جمله سد‌های بزرگ، نیروگاه‌ها، راه‌های مواصلاتی، رویداد‌های بزرگ ورزشی و فرهنگی از اهمیتی اساسی و ضروری در توسعه کشور برخوردارند. بزرگی این پروژه‌ها و ریسک‌های بزرگ احتمالی آن‌ها، ضرورت نقش آفرینی بیمه برای اجرای آن‌ها را نشان می‌دهد. از حلقه‌های مهم در نقش افرینی تولید در توسعه کشور، وجود زیرساخت هایی، چون راه، سد، نیروگاه و ... است؛ لذا بیمه در این امر دارای نقش پشتیبان به طور غیرمستقیم در تولید است.

۹. بیمه، کاتالیزور نوآوری و تبدیل ان به تولید محصول

امروزه جهان به سرعت در حال تکامل و تحول تکنولوژیک همراه با نوآوری است. ریسک‌های جدید مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید و نواوری در حال ظهور است. نانو تکنولوژی، سایبرتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، سفر به فضا تنها چند نمونه از این تحولات است. بدون نقش آفرینی بیمه و در فقدان حمایت‌های بیمه‌ای، امکان تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و تولید صنعتی آن‌ها و حضور در بازار وجود ندارد. امروزه ما شاهد ظهور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی و نوآوری‌های علمی در ایران هستیم. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با حمایت‌ها و تضمین ریسک‌های محتمل، امکان تبدیل نوآوری به محصول و تولید را فراهم کنند.

۱۰. بیمه، تسهیل کننده دریافت اعتبارو وام جهت تولید

بسیاری از پروژه‌های بزرگ نیازمند دریافت اعتبارات بانکی و وام‌های بلند مدت هستند. شرکت‌های تامین سرمایه و بانک‌ها برای اطمینان از برگشت پول نیاز به تضمین از سوی اعتبار گیرندگان دارند. حلقه مهم در پیوند بین تولیدکنندگان و اعتبار دهندگان، بین وام گیرنگان و وام دهندگان برای امر تولید، شرکت‌های بیمه‌ای هستند.

در نتیجه چنانکه از محور‌های ۱۰ گانه فوق استنباط می‌شود، بیمه، نقشی اساسی در پشتیبانی از تولید دارد. بیمه، جزء جدایی ناپذیر ازتولید بوده و نه فقط امنیت خاطر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان فراهم می‌کند بلکه منبعی قابل ملاحظه برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در جهت دستیابی به رونق و جهش تولید در کشور و سبب رشد و توسعه اقتصادی و بهبود استاندارد‌های زندگی در ایران است.

رئیس هیئت مدیره بیمه سرمد

 

ارسال نظر