شناسه خبر : 10359

چالش آینده صنعت بیمه چیست؟

نویسنده: آیین فرخی
چالش آینده صنعت بیمه چیست؟

امروزه شرکت‌های بیمه‌ای برای موفقیت و تاب‌آوری طولانی مدت، باید بسیار فرا تر از رقیبان خود بیندیشند.

کارشناسان معتقدند که سه چالش اصلی بیمه گران در کشورهای بزرگ دنیا در سال 2020 شامل پرداخت هزینه های فناوری در شرکت، تامین بیمه مناطق سیل خیز و ارائه خدمات به بازنشستگان خواهد بود.

برای بیمه گران به طور مشخص، فائق آمدن بر "چالش سنتز" که ترکیب موفقیت آمیز فناوری، استعداد و مدل های تجاری مقاوم در برابر تغییر است، محور مهم صنعت در سال های آتی خواهد بود.

توانایی بیمه گران در غلبه بر چالش سنتز، به عنوان مهم ترین عامل موفقیت آن ها در دهه های آینده شناخته شده است.

بیشتر شرکت های بیمه ای نوآوری نکرده و همان روش های گذشته را در پیش می گیرند.

با این حال، آنچه که در حال تغییر در این صنعت است، احساس فوریت برای ایجاد تغییر است که تمام شرکت های بیمه ای با آن مواجه شده اند.

با این وجود، هنوز بیشتر بیمه گران در مسیر تلاش برای نوآوری، مسیری طولانی را پیش رو دارند. 

مسائلی که باید در دستور کار بیمه گران در طول 12 تا 18 ماه آینده قرار بگیرد، عبارت از استفاده از فرصت های رشد، بهبود بهره وری و برآورده کردن مطالبات است.

در حالی که در گذشته بخش بزرگی از هزینه IT شرکت به سیستم های اصلی و هسته شرکت اختصاص داده می شد، امروزه باید بخشی از بودجه به تجزیه و تحلیل و امنیت داده ها در دیگر بخش ها نیز تخصیص یابد.

از آنجایی که سیستم های اصلی به عنوان ستون فقرات این ابتکارات دیجیتالی به شمار می روند، بیمه گران نمی توانند به آن ها بی توجه باشند.

از طرفی دیگر هزینه نوسازی دیگر بخش ها بسیار زیاد است و بیشتر آن ها از پس این هزینه ها بر نمی آیند. 

با این حال، در دهه های آتی شرکت ها چه بخواهند چه نخواهند باید این سیستم ها را تقویت کنند چرا که در غیر این صورت نمی توانند در این بازار دوام آورند.

 مسئولان بخش فناوری اطلاعات در شرکت های بیمه ای باید با هم همکاری کنند تا فناوری های دیجیتال جدید را روی سیستم ها قرار داده و توسعه نقشه راه نوسازی را در اولویت های خود قرار دهند. 

با نگاه به آینده، افزایش قابلیت های 5G می تواند تهدیدات سایبر را به طور چشمگیری تشدید کند.

ابتدا با تضعیف اثربخشی روش های رمزگذاری فعلی و سپس با تسریع ارتباط سریع دستگاه های متصل، در نتیجه زمان لازم برای نفوذ در سیستم ها و انتقال داده ها کاهش می یابد.

به دلیل تغییرات چشمگیر آب و هوا در سال های اخیر، تامین بیمه خصوصی مقرون به صرفه برای خانه هایی که در مناطق سیل خیز قرار دارند، یکی از چالش های جهانی برای بیمه گران به حساب می آید.

برخی کشورها مانند آلمان و ایتالیا، یک سیستم پوشش اختیاری را توسعه داده اند که در آن شرکت های خصوصی باید پوشش سیل را با در نظر گرفتن یک حق بیمه اضافی در بیمه نامه ها لحاظ کنند.

برخی دیگر مانند انگلستان، اسپانیا و ژاپن از روش بسته بندی کردن پوشش ها استفاده می کنند.به این صورت که خطر سیل را در کنار خطرات دیگر قرار داده تا مناطق جغرافیایی وسیع تری را پوشش دهد و اگر زیان کلی بیش از حق بیمه باشد، بیمه گران آن را با سهم بازار خود پرداخت می کنند.

همچنین تغییرات نظارتی کشورها، محیطی بهتر را برای رشد بیمه سیل ایجاد کرده است. 

در ژوئیه سال 2019 ، قانون جدیدی در ایالات متحده به اجرا درآمد که به وام دهندگان اجازه می داد به جای پذیرش تنها کسانی که تحت پوشش طرح ملی سیل ( NFIP)  برای املاک خود در مناطق سیل خیز هستند، بیمه های خصوصی واجد شرایط را نیز بپذیرند. 

 از طرفی دیگر، حقوق بازنشستگی برای اقتصادهای پیشرفته دنیا که با سالخوردگی جمعیت رو به رو هستند، یک مشکل اساسی به شمار می رود.

در ایالات متحده 40 درصد از خانواده هایی که تحت سرپرستی افراد 55 تا 70 ساله هستند، فاقد منابع کافی برای حفظ استاندارد زندگی خود در دوران بازنشستگی هستند.

با این حال، تغییراتی قانونی و نظارتی در دست بررسی در این کشور است تا وضعیت زندگی بازنشستگان را بهبود ببخشد. برای مثال، گزارشی در دست بررسی سنای ایالات متحده است که باعث افزایش دسترسی بازنشستگان به بودجه های سالانه می شود.

علاوه بر این، ارائه دهندگان خدمات بازنشستگی باید روش های صحیح ارائه محصولات خود را بیاموزند و با درنظر گرفتن محصولات ساده تر روند فروش خود را تقویت کنند.

همچنین آن ها باید درک عمومی را از گزاره های بیمه های بازنشستگی افزایش دهند تا فرصت های بیشتری را در اختیار عموم برای استفاده از بیمه های بازنشستگی قرار دهند.

ارسال نظر