شناسه خبر : 13218

چند درصد اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای تامین اجتماعی رانندگان تاکسی محقق شد؟

چند درصد اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای تامین اجتماعی رانندگان تاکسی محقق شد؟

در حالی که سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود در این روزها، فهرست بیمه رانندگان تاکسی را که از سال ۱۳۹۲ بدون تغییر مانده بود به‌روزرسانی کند اما به دلایل نامشخص همچنان این مساله مغفول مانده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرناپلاس، سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده، حدود ۱۵ هزار نفر از سال ۱۳۹۴ وارد ناوگان تاکسیرانی شده اما هنوز بیمه نشده‌اند؛ با وجود اینکه بهمن‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران، وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی امضا و قرار بر به‌روزرسانی فهرست بیمه رانندگان تاکسی بوده اما همچنان چرایی تعلل سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست.

ماجرا از این قرار است که فهرست جدید از سوی سازمان تاکسیرانی به وزارت کشور و از آنجا به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است اما با این حال تامین اجتماعی از عملیاتی کردن آن سرباز می‌زند.
براساس اخبار منتشر شده، فهرست بیمه رانندگان تاکسی از سال ۹۲ تا به امروز به روزرسانی نشده به گونه‌ای که بنا بر آمار اعلام شده حدود ۵۰ درصد از افرادی که در این فهرست قرار دارند راننده نبوده و یارانه‌ای که از سوی دولت برای رانندگان تاکسی اختصاص یافته برای افرادی به غیر از این قشر هزینه می‌شود. با توجه به این مساله سازمان تاکسیرانی و وزارت کشور با درخواست به‌روزرسانی اسامی، در نظر دارند فهرست بیمه مربوط به رانندگان تاکسی در وزارت کشور اصلاح شده و یارانه پرداخت شده به رانندگان واقعی تعلق یابد.

با فرآیند حذف و اضافه همه رانندگان بیمه می‌شوند
بر اساس قانون  باید همه رانندگان وسائل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که بخشی از این بیمه از طریق یارانه‌های دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت می‌شود تا بتواند از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شود.
در این میان فهرست بیمه رانندگان تاکسی در تامین اجتماعی دارای سقفی است که این سازمان آن را افزایش نداده است. بنابراین اگر فرد جدید به ناوگان رانندگان اضافه می‌شود باید فردی از فهرست قبلی حذف شده و فرد جدید به آن اضافه شود. این فهرست از سال ۹۲ تغییری نکرده و سب شده است تا تعدادی نزدیک به ۱۵ هزار نفر رانندگان جدید بدون بیمه تامین اجتماعی باشند.

چندی پیش مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره به‌روزرسانی فهرست بیمه رانندگان تاکسی گفته بود، اعتقاد داریم با همین ظرفیتی که در حال حاضر برای بیمه رانندگان تاکسی وجود دارد، اگر در فهرست اسامی بیمه‌شدگان،‌ حذف و اضافه را فعال کنیم، بدون اضافه شدن به ظرفیت می‌توانیم همه رانندگان را بیمه کنیم و آنهایی که راننده و ذینفع نیستند از این فرایند حذف می‌شوند و رانندگان واقعی بیمه خواهند شد.

درخواست ما قانونی است
حسن پورناظری راننده تاکسی و از نمایندگان این صنف می‌گوید: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان تاکسی است. ما تقاضای رسیدگی داریم و گفته ما هم این است که درخواست ما قانونی است. بر اساس قانون، راننده تاکسی باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد.

وی می‌افزاید: موضوع این است که ۸۰ هزار نفر راننده تاکسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و باید افرادی که بازنشسته شده یا کسانی که از این صنف خارج شدند از فهرست بیمه خارج شده و فرد دیگری جایگزین شود اما این اتفاق نمی‌افتد و دلیل آن هم مشخص نیست. اطلاع داریم که فهرست ارسالی تاکسیرانی مورد تائید وزارت کشور بوده و به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده اما سازمان همکاری نمی‌کند.
به گفته وی، در حال حاضر رانندگان تاکسی بسیار در مضیقه هستند که اگر عضوی از خانواده‌شان بیمار شود باید همه هزینه‌ها را به نرخ آزاد حساب کنند.

پورناظری به مشکل دیگر رانندگان تاکسی اشاره کرده و می‌گوید: دو قانون حمل‌ونقل (مصوبه وزارت کشور و مصوبه شورای شهر) وجود دارد و سوال ما این است که ما باید براساس کدام قانون، حق بیمه خود یا دیگر هزینه‌های درمان را شخصا و با نرخ آزاد پرداخت کنیم؟ اکنون براساس هر دو قانون از ما پول گرفته می‌شود. تاکسیرانی صنف ضررده است و رانندگان ناچار به کارند؛ البته با شرایط کنونی بسیاری کار نمی‌کنند.

۵۰ درصد از فهرست تامین اجتماعی راننده نیستند
مرضیه حصاری مدیر کل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هفته پیش در این باره گفته بود: طبق مقررات بودجه سنواتی، مقرر شده بخشی از حق بیمه رانندگان تاکسی به عنوان یارانه پرداخت شود اما  از سال ۹۲ فهرست رانندگان درون شهری اصلاح نشده و اصطلاحا فریز شده است و همان افراد تحت پوشش بیمه هستند.

به گفته حصاری، وزارت کشور از اواخر سال ۹۶ مکاتبات و جلسه‌های مختلفی با سازمان داشته و درخواست شده اگر امکان افزایش تعداد فهرست به هر دلیل نیست اجازه داده شود تا اسامی با همان سقف قبلی به‌روزرسانی و اصلاح شود و اگر یارانه‌ای از طرف دولت پرداخت می‌شود برای رانندگان واقعی باشد. بارها در این مورد پیگیری و مکاتبه انجام شد تا سرانجام با حضور آقای مصطفی سالاری در سازمان تامین اجتماعی و دیدگاه مثبت‌شان به این ماجرا، اواخر پارسال تفاهمنامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی منعقد شد تا به‌روزرسانی اسامی انجام شود. فهرست را از آنها گرفتیم و متوجه شدیم حدود ۵۰ درصد از آن در هیچ کدام از بانک‌های اطلاعاتی ما به عنوان راننده شناسایی نشدند؛ بانک‌های اطلاعاتی که مبنای پرداخت سوخت است و ما مطمئنیم که آن ۵۰ درصد راننده نیستند.

حصاری گفته، کار عملا قفل شده و همکاران در تامین اجتماعی همکاری لازم را نداشتند و با وجود اینکه یک ماه و نیم پیش، فهرست ۸ هزار راننده جدید ارسال شده اما هنوز اقدامی انجام نشده است. در حالی که اکنون نیز تعداد زیادی از بیمه‌شده‌های فهرست پیشین براساس اعلام ما از سامانه تامین اجتماعی حذف شده اما افراد جدید بیمه نمی‌شوند.
به گفته وی، فهرست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تعداد رانندگان تاکسی کامل است و اگر در همین سقف اجازه اصلاح دهند می‌توان همه رانندگان فاقد بیمه را بیمه کرد.

دلیل تعلل تامین اجتماعی را نمی‌دانیم
وی درباره چرایی تعلل تامین اجتماعی در به‌روزرسانی فهرست بیمه‌ها چیست می‌افزاید: به ما چیزی نگفته‌اند و همیشه در گفت‌وگوها مثبت بوده‌اند اما در عمل کار انجام نمی‌شود. در روزهای ابتدایی، از تامین اجتماعی دغدغه‌ای مطرح می‌شد مبنی بر اینکه در این به‌روزرسانی ممکن است کسی به اشتباه حذف شود که ما آنها را توجیه کردیم که این اتفاق نخواهد افتاد و اگر بیفتد شرایطی پیش‌بینی شده تا فرد دوباره وارد فهرست بیمه شود؛ سازمان شهرداری‌ها مسئولیت همه مشکلات و حواشی را می‌پذیرد اما حالا برای ما مشخص نیست که چرا این کار منطقی به سرانجام نرسیده است.

 علی آمارلو مدیر روابط عمومی اتحادیه رانندگان تاکسی در این باره می‌گوید: دقیقا ما هم نمی‌دانیم دلیل این تعلل چیست که تامین اجتماعی هر بار امروز و فردا می‌کند. احتمال دارد این تعلل به دلیل کمبود اعتبار باشد. البته سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده اعتبارات لازم را دارد. امسال سازمان برنامه‌وبودجه برای تامین اجتماعی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که براساس اعلام خود تامین اجتماعی، ۵۵۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

با وجود این سخنان، دلیل اصلی این تعلل را باید از زبان مسئولان تامین اجتماعی شنید که البته بی‌پاسخ ماند. اما اصل ماجرا این است که به‌روزرسانی فهرست بیمه رانندگان تاکسی فقط یک جایگزینی است و قرار نیست بار مالی اضافه‌ای بر سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند.

 

ارسال نظر