تصادفات فوتی ۷/۹ درصد افت کرد

تصادفات فوتی  ۷/۹ درصد افت کرد

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور اعلام کرد: مجموع تصادفات در دوماه نخست امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ از ۱۰ هزار و ۶۰۸ به ۹ هزار و ۶۷۲ فقره رسیده که در مجموع ۸/۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از صدا و سیما، نشست شماره ۱۱۶ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به ریاست شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان برگزار شد.

در این نشست، اعضای کمیسیون و برخی مدعوین از جمله محمد شکرچی زاده، معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سید حسین میرشفیع، مشاور و نماینده وزیر در امور زیربنایی و طرح‌های زیربنایی، رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل‌ونقل، مدیران کل راهداری استان‌های قم و لرستان و نمایندگان دستگاه‌های مختلف به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند.

در این نشست ابتدا دبیرخانه کمیسیون آماری از تصادفات رانندگی در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ را ارائه داد.

بر اساس این آمار، تصادفات فوتی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با ۷/۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ از ۸۰۰ به ۷۳۷ فقره و تعداد فوتی‌ها نیز با ۱۰/۵ درصد کاهش از ۱۰۲۴ نفر به ۹۱۶ نفر رسیده است. همچنین مجموع تصادفات نیز در این مدت از ۱۰ هزار و ۶۰۸ فقره به ۹ هزار و ۶۷۲ فقره رسیده و ۸/۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی سال ۹۹ با سال ۹۸ نشان می‌دهد که در بازه ۱۰ ماهه این سال تعداد کل فوتی‌ها ۹/۱ درصد و تعداد مصدومین ۲۰/۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش یافته است. البته شایان ذکر است که این سال متوسط تردد ساعتی در محور‌ها ۱۴/۲ درصد و تردد استانی ۱۴/۹ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. در این سال استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمترین کاهش فوتی و استان‌های ایلام و سمنان بیشترین کاهش فوتی را در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ داشته‌اند.

در این نشست گزارشی از وضعیت ایمنی تردد در محور‌های استان قم توسط مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان ارائه شد.

بر اساس این گزارش، با وجود افزایش تردد و تصادفات، روند تعداد متوفیان در تصادفات جاده‌ای این استان از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹، ۳/۵ درصد کاهش داشته، اما میزان تلفات در سال ۹۹ افزایش یافته است.

همچنین حدودا ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت استان به ترتیب در ۵ محور قم-تهران، قم-سلفچگان، کمربندی امام علی (ع)، سلفچگان-اراک و قدیم قم-تهران رخ داده و مسائلی از جمله ترکیب ترافیک سبک و سنگین در محور‌های پرتردد، دسترسی‌های متعدد و غیر ایمن و غیر مجاز، تخریب و کمبود سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت، سرقت علائوم و تجهیزات ایمنی در محور‌های استان، ترکیب ترافیک شهری و بین شهری در کمربندی قم، کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر و عدم پوشش تلفن همراه در برخی از محور‌ها و کمبود خودرو‌های گشت پلیس راه از جمله اهم مشکلات ایمنی استان بوده‌اند.

دستور دیگر جلسه نیز ارائه تحلیل عمقی تصادف محور ازنا-الیگودرز با حضور اعضای دبیرخانه کمیسیون ایمنی استان لرستان بود.

در این نشست در نهایت مصوب شد که پیشنهاد کاهش سرعت آزادراه تهران-قم از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت توسط دبیرخانه بررسی و نتیجه به کمیسیون ارائه شود.

پیگیری مدیریت دسترسی‌ها و سرعت کمربندی قم و محور‌های استان، گزارش مستمر پیشرفت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان قم به کمیسیون ایمنی راه‌ها، و تدوین برنامه کمیسیون ایمنی استان قم برای کنترل و جلوگیری از روند رو به رشد تصادفات استان از دیگر مصوبات جلسه بود.

همچنین موارد دیگر از جمله ارتقای کنترل تردد کامیون‌های فاقد بارنامه در سطح شبکه جاده‌ای، ارتقای عملکرد و کنترل‌ها در مراکز طب کار، کنترل و رصد فعالیت ناوگان و رانندگان برای جلوگیری از تردد‌های غیر مجاز آن‌ها با بهره‌گیری از ثبت تردد توسط دوربین‌های کنترل سرعت و پیگیری نصب حفاظ ایمنی ناوگان باری فعال در شبکه حمل و نقل جاده‌ای در این جلسه تصویب شد.

 

ارسال نظر