۲۳۴ دستگاه واگن باری و مسافری تولیدی اراک وارد ناوگان ریلی کشور شد

۲۳۴ دستگاه واگن باری و مسافری تولیدی اراک وارد ناوگان ریلی کشور شد

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک گفت: ۲۷۵ دستگاه انواع واگن باری و مسافری امسال در این واحد صنعتی تولید و ۲۳۴ دستگاه آن از سوی شرکت‌های بهره‌بردار وارد شبکه ریلی کشور شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا مختاری»، افزود: از مجموع ۲۳۴ دستگاه واگن تحویل شده، ۱۴ دستگاه مسافربری و بقیه خودروهای باری است که با تحویل به شرکت‌های بهره‌بردار به ناوگان ریلی کشور پیوستند.  

وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر واگن مسافربری بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال و قیمت واگن‌های باری  بیش از ۱۰ میلیارد ریال است که به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: سال گذشته مقرر شد از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلاتی ویژه به شماری از شرکت‌های بهره‌برداری واگن پرداخت شود اما تا کنون این امر محقق نشده که در صورت پرداخت نکردن تسهیلات موردنظر به شرکت‌های بهره‌بردار، فرآیند تولید در واگن پارس بات چالش جدی مواجه خواهد شد.  

مختاری بیان کرد: تولید ۶۰۰ دستگاه واگن باری و مسافربری امسال در شرکت واگن‌پارس اراک هدف‌گذاری شده که اکنون با گذشت بیش از ۶ ماه از سال به‌دلیل کمبود توان مالی شرکت‌های بهره‌بردار تمامی برنامه محقق نشده  و در صورتی که دولت با پرداخت تسهیلات از شرکت‌های بهره‌بردار حمایت نکند مشکلات بسیاری بر این واحد تولیدی تحمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات کرونا نیز که قرار بود به واحدهای تولیدی آسیب دیده صورت بگیرد تا کنون نه تنها به شرکت واگن‌پارس تعلق نگرفته بلکه هیچ یک از شرکت‌های بهره‌بردار  از این امکان بهره‌مند نشده‌اند.     

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده  و به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.  

 

ارسال نظر