شناسه خبر : 8483

‌ آمار دقیقی از تعداد بیمه‌شدگان و افراد فاقد بیمه در کشور وجود ندارد‌

‌ آمار دقیقی از تعداد بیمه‌شدگان و افراد فاقد بیمه در کشور وجود ندارد‌

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نبود یک جامعه آماری دقیق از بیمه‌شدگان را از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت دانست و گفت: برگزاری آزمون وسع بیمه سلامت از توزیع یکسان بیت‌المال بین فقیر و غنی جلوگیری می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، محمد حسین قربانی نبود آمار درست و دقیق از تعداد بیمه‌شدگان و افراد فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای در کشور را از موانع و چالش‌های نظام سلامت خواند و اظهار داشت: برگزاری آزمون وسع جهت اعطای دفترچه بیمه سلامت، از توزیع یکسان بیت‌المال بین فقیر و غنی جلوگیری به عمل می‌آورد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس مهم‌ترین کار بزرگی که بعد از شروع اجرای طرح تحول سلامت آغاز شد را تعیین یک متولی برای نظام بیمه‌ای کشور دانست و عنوان کرد: این کار بزرگ با همکاری دو جانبه دولت و مجلس نهم انجام شد و در نتیجه آن بیمه سلامت از حالت بلاتکلیفی بین چند دستگاه بیرون آمد.

قربانی انتقال مدیریت بیمه سلامت از وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت را زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوب در این حوزه اعلام کرد و بیان داشت: البته شاید یکسری نقد از حیث کارشناسی به این موضوع وارد شود اما آن‌چه که اهمیت دارد مشخص شدن جایگاه بیمه سلامت در بین دولت، وزارت بهداشت و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس تدوین سازوکارهای بیمه سلامت از سال 93 و عدم اجرای درست و دقیق آن را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تمام مشکلاتی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی، متولیان حوزه درمان بخش خصوصی و دولتی و مردم مشاهده می‌کنیم نشانه این است که اجرای بیمه سلامت به صورت هماهنگ پیش نرفت.

وی عقب بودن سازوکارهای اجرایی بیمه سلامت از طرح تحول نظام سلامت کشور را امری بدیهی اعلام کرد و ابراز داشت: یکی از بهترین کارهای خوبی که مجلس در خلال برنامه ششم توسعه انجام داد اجباری کردن بیمه پایه برای آحاد مردم بود که در ماده 76 این قانون دولت مکلف و موظف به اجرایی کردن این طرح شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس نبود یک جامعه آماری دقیق و مشخص از تعداد بیمه‌شدگان و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای در کشور را از مشکلات طرح تحول سلامت خواند و گفت: در همان سال‌های آغازین زمانی که پرسیدیم چند نفر فاقد بیمه در کشور وجود دارد آمار 5 تا 6 میلیون نفر را به ما ارائه دادند.

قربانی با تأکید بر اینکه پس از اجرای مرحله نخست واگذاری دفترچه بیمه سلامت برخلاف آمارهای ارائه شده بالغ بر 13 میلیون نفر بیمه شدند گفت: فقدان وجود یک جامعه آماری قابل استناد در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور اختلال ایجاد می‌کند که یکی از نتایج این موضوع را هم‌اکنون در حوزه سلامت می‌توان به عینه مشاهده کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با اشاره به اینکه طرح پوشش همگانی بیمه سلامت باید در همان سال 93 به صورت دقیق به مرحله اجرا در می‌آمد خاطرنشان کرد: به طور یقین اگر این طرح در همان سال‌ها به صورت کامل اجرا می‌شد کسری منابع ما نیز در حوزه نظام سلامت کشور کاهش پیدا می‌کرد.

 

ارسال نظر