شناسه خبر : 8394

بیمه رایگان سلامت با بررسی دارایی افراد اجرا می‌شود /روزانه ۵۰ هزار نفر برای تمدید دفترچه بیمه سلامت مراجعه می‌کنند

بیمه رایگان سلامت با بررسی دارایی افراد اجرا می‌شود /روزانه ۵۰ هزار نفر برای تمدید دفترچه بیمه سلامت مراجعه می‌کنند

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: طرح بیمه اجباری و رایگان سلامت ایرانیان با بررسی درآمد و دارایی افراد از هفته آینده اجرا می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، طاهر موهبتی روز دوشنبه در نشست خبری که در محل سازمان بیمه سلامت برگزار شد،  افزود: با اجرای برنامه، افراد متقاضی بیمه رایگان سلامت که دهک اول تا سوم هستند و درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق است، تحت پوشش خدمات رایگان بیمه سلامت قرار می گیرند.

وی گفت: بر این اساس افرادی که درآمدشان بین ۴۰ درصد تا ۱۰۰درصد حداقل حقوق باشد از ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برخوردار می شوند.

موهبتی ادامه داد: افراد برای اجرای بیمه رایگان سلامت می توانند به سایت سازمان بیمه سلامت یا پیشخوان دولت مراجعه کنند و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بررسی اموال،  دارایی و درآمد آنان،  دهک متقاضی را به سازمان بیمه اعلام می کند و مشخص می شود که فرد آیا مشمول یارانه دولت و بیمه رایگان قرار می گیرد یا باید حق بیمه را پرداخت کند.

پرداخت پول بیمه سلامت برای برخی افراد 

مدیر عامل بیمه سلامت اضافه کرد: این سازمان هیچ وظیفه ای در بررسی اطلاعات بانکی و اموال افراد ندارد و آزمون وسع و بررسی اموال و دارایی افراد توسط وزارت تعاون،  کار و رفاه احتماعی انجام می شود و به سازمان بیمه سلامت اعلام می شود.

موهبتی گفت: هم اکنون ۸۵ درصد از بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت که حدود ۳۴ میلیون نفر هستند تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند و با برنامه بیمه اجباری سلامت عده ای از این افراد باید برای بیمه سلامت پول بپردازند.

وی اضافه کرد: هنوز برآوردی از میزان افرادی که از بیمه رایگان به بیمه مبتنی بر پرداخت پول تبدیل وضعیت می شوند و میزان منایعی که در سازمان بیمه سلامت ذخیره می شود نداریم و پس از اجرای این برنامه در ماه‌های آینده قابل اعلام است.

موهبتی افزود: بر اساس آیین نامه طرح بیمه اجباری سلامت که از ۱۳ آبان اجرا می شود وزارت رفاه با اجازه خود افراد که در سامانه ثبت نام بیمه اعلام می شود،  اموال و دارایی افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می کند و دهک افراد مشخص شده و به سازمان بیمه سلامت اعلام می شود.

وی گفت: با اجرای طرح جدید بیمه اجباری سلامت به جز موارد اورژانسی هیچ فردی روی تخت بیمارستان بیمه نمی شود و از زمان ثبت نام و درخواست بیمه سلامت یک دوره ۱۰ روزه انتظار در نظر گرفته می شود و بعد از آن افراد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

عدم پوشش بخش خصوصی از سوی بیمه سلامت  

موهبتی اضافه کرد: دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی و بر اساس تعرفه های دولتی هزینه های بیماران را پوشش می دهد و پوشش در بخش خصوصی یا داروهای برند مشمول این بیمه نیست و بنده اینکه دفترچه بیمه سلامت اعتبار ندارد را رد می کنم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: هم اکنون دو هزار و ۴۵۰ قلم دارو، ۴۸۰۰ خدمت پزشکی و ۴۸ هزار لوازم پزشکی با تعرفه دولتی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

وی افزود: پوشش بیمه سلامت به ویژه در مورد بیماران صعب العلاج و مزمن می تواند خط فقر را تغییر دهد و از فقیر شدن عده زیادی از مردم و افزایش هزینه های فقرزا و تحمل ناپذیر سلامت بکاهد.

موهبتی اضافه کرد: ممکن است با اجرای طرح بیمه اجباری سلامت با توجه به اینکه بیشتر خدمات بخش دولتی پوشش داده می شود لیست انتظار در بیمارستان‌ها ایجاد شود اما در ۳۵ کشور دنیا از جمله کشورهای پیشرفته ای مانند نروژ،  فنلاند،  دانمارک و انگلیس نیز لیست انتظار ۱۰۰ روزه و بیشتر  برای دریافت خدمات غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها وجود دارد.

امکان اعتراض برای حذف شدگان از بیمه رایگان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در تمام دنیا حمایت بیمه براساس تعرفه های مصوب انجام می شود در ایران نیز به طورمثال ۷۰ درصد هزینه های سرپایی و داروهای ایرانی و غیر برند که در فهرست فارماکوپه باشند را بیمه پایه پرداخت می کند اما داروهای برند و خارج از فارماکوپه و نسخه هایی که بیش از ۳۰ قلم داروی تجویزی دارند تحت پوشش بیمه نیست.

موهبتی افزود: با اجرای طرح بیمه اجباری ممکن است برخی افراد تحت پوشش بیمه رایگان،  به اشتباه حذف شوند یا دهک افراد اشتباه اعلام شود. برای این افراد امکان اعتراض وجود دارد و می توانند با مراجعه به سامانه سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت یا شماره ۱۶۶۶، اعتراض خود را مطرح کنند.

موهبتی گفت: پوشش بیمه اجباری سلامت و کاهش بیمه شدگان رایگان ربطی به پرداخت یارانه به افراد و خانواده ها ندارد و مسیر مستقلی را طی می کند و خواهش ما از مردم این است که از ۱۳ آبان برای استفاده از مزایای این طرح عجله نکنند زیرا تا ۶ ماه آینده فرصت هست.

وی گفت: البته سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح در ۶ ماه دوم امسال اعتباری را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار نداده است و امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم بودجه بیشتری برای پوشش خدمات سلامت ایرانیان در سال آینده بگیریم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: با اجرای این طرح خانواده هایی که درآمدی ندارند و بیکاران همچنان به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه، به‌طور رایگان بیمه می شوند.

وی اضافه کرد: روزانه ۵۰ هزار نفر برای تمدید دفترچه بیمه سلامت مراجعه می کنند و سالانه ۲۰ میلیون دفترچه بیمه صادر می شود که با اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و نسخه الکترونیک که تا پایان امسال اجرا می شود این هزینه ها کاهش می یابد.

 

ارسال نظر