شناسه خبر : 8376

منابع بیمه سلامت کفاف مصارف آن را نمی‎دهد

منابع بیمه سلامت کفاف مصارف آن را نمی‎دهد

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در سازمانی مانند بیمه سلامت حدود ۳۵ درصد از منابع هزینه‎ای که نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است صرف دارو و تجهیزات می‎شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد کبیر پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت بیمه سلامت در دانشگاه فرهنگیان گلستان اظهار کرد: بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‎گذرد و در حوزه کارکردی نظام سلامت چند اصل مهم و اساسی در قانون اساسی به این مهم اختصاص یافته و به حقوق و سلامتی مردم تأکید شده است.

وی تصریح کرد: بیمه در مفهوم عام عقد قراردادی برای جبران خسارت است و وقتی شکافی در جریان یک کارکرد پیش می‎آید بیمه تلاش می‌کند تا آن را بازیابی کند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در حوزه تجارت یک تغییر و تحول اساسی اتفاق افتاده و بیمه به سمت خدمات پیشگیری حرکت کرده و تخفیفاتی در نظر می‎گیرد و در حوزه بیمه سلامت به این عرصه وارد نشدیم و بیمه از لحظه‎ای کار خود را آغاز کرده که فرد مبتلا شده و نیاز به دریافت خدمات داشته است.

کبیر بیان کرد: در حوزه سلامت چنانچه کاری کنیم مردم کمتر بیمار و مبتلا شوند منابعی که تعریف می‌کنیم، می‎تواند کارکرد و پاسخگوی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور شاهد هستیم پس از طرح تحول سلامت این است که منابع ما کفاف مصارف ما را نمی‎دهد و به شدت نیاز داریم نظام ارائه خدمت را در بیمه سلامت اصلاح کنیم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به گلوگاه‎های پرت منابع اشاره کرد و گفت: در سازمانی مثل بیمه سلامت نزدیک به 35 درصد از منابع هزینه‎ای که نزدیک به 5 هزار و 500 میلیارد تومان است صرف دارو و تجهیزات می‎شود و چناچه در مراحل تجویز و مراقبت بتوانیم مراقبت بهینه داشته باشیم، می‎توانیم این هزینه‎ها را کاهش دهیم.

کبیر بیان کرد: در سازمان بیمه سلامت تلاش شده استراتژی‎های گذشته دنبال شود و در حوزه هم‎پوشانی بیمه‎ای و تبادل اسناد الکترونیک گام‎های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: طرح تبادل اسناد الکترونیک از استان اصفهان آغاز شد هنگامی که اجرای این طرح در گلستان آغاز شد متوجه شدیم برای اجرای آن گپ‎ها و مشکلاتی وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی باید برای آنها چاره‎جویی کند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: خوشبختانه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی به ویژه معاون درمان و دارو غذا همراهی خوبی در حوزه تبادل الکترونیک ایجاد شد و توانستیم در فرصت بسیار کوتاه اقدامات ارزشمندی در دانشگاه علوم پزشکی داشته باشیم.

کبیر خاطرنشان کرد: اگر چناچه بخواهیم نظام ارائه خدمت را به عنوان یک جزء اصلی و یک پارامتر مهم در حوزه مشروعیت‎بخشی نگاه کنیم راهی نداریم که نظام ارائه خدمت مبتنی بر پاسخگویی را در بیمه سلامت داشته باشیم و این مهم تنها با جلب رضایت مردم ممکن است.

وی افزود: بیمه سلامت نقش حفاظت اجتماعی و مالی از مردم را دارد و مردم در بیمه سلامت باید توانمند شوند.

ارسال نظر