شناسه خبر : 6809

بیش از ۴ هزار بیمار خاص در سیستان و بلوچستان زیرپوشش بیمه سلامت هستند

بیش از ۴ هزار بیمار خاص در سیستان و بلوچستان زیرپوشش بیمه سلامت هستند

مدیر کل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و ۵۳۹ نفر بیمار خاص در استان زیرپوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین هزینه آنان حتی اتباع افغان رایگان است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، رضا عباسی راینی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه اظهار داشت: از این تعداد بیمار خاص در استان ۲ هزار و ۵۶۰ نفر بیمار تالاسمی، ۶۹۳ بیمار هموفیلی، ۳۴۵ بیمار ام اس و ۹۳۳ نفر بیمار دیالیزی هستند که هزینه هربار مراجعه ۵۴۰ تومان و میانگین هزینه برای یک بیمار خاص در سال حدود ۱۵ میلیون تومان است.

وی مجموع هزینه‌های سرپایی بیماران خاص استان در سال ۹۷ را ۶۸ میلیارد تومان ذکر کرد.

مدیر کل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان افزود: ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۱۴ نفر از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی بیان کرد: این تعداد بیمه شده در پنج صندوق کارکنان دولت با ۱۵۹ هزار و ۵۴۶ نفر، صندوق سایر اقشار با ۱۴ هزار و ۳۲۳ نفر، صندوق بیمه سلامت همگانی با ۳۷۹ هزار و ۲۳۳ نفر، صندوق روستاییان و عشایر که بزرگترین صندوق است با یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۷۸ نفر و صندوق ایرانیان با هفت هزار و ۶۳۴ نفر زیرپوشش هستند.

عباسی راینی گفت: صندوق روستاییان و عشایر و بیمه سلامت همگانی ۲ صندوق پر جمعیت هستند که جمعاً یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار داده اند که از نظر خدمات نظام و بحث اقتصادی قابل ارزیابی است.

وی اظهار داشت: صندوق کارآفرینان دولت و ایرانیان صندوق‌های درآمدزا بیمه سلامت هستند که در زمان طرح تحول سلامت اکثر افراد از بیمه سلامت ایرانیان به صندوق بیمه همگانی مهاجرت کردند که هر چند این مساله در سیستان و بلوچستان از لحاظ اقتصادی به نفع سازمان نیست اما باید با دید خدمت به مردم مورد توجه باشد.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان افزود: حداکثر درآمدهای اختصاصی سازمان بیمه سلامت به ۱۰ درصد نمی‌رسد و ۹۰ درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی گفت: ۸۲۶ مؤسسه طرف قرارداد داریم که ۴۶ مؤسسه دولتی، ۵۶۰ مؤسسه خصوصی و ۲۲۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی با حدود ۳۶۰ پزشک عمومی در روستاها خدمات ارائه می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: با ۹۵ پزشک عمومی خارج از این طرح نیز قرارداد امضا شده است.

دکتر عباسی راینی افزود: در بیمه سلامت چهار هزار و ۹۰۰ خدمت، ۲ هزار و ۴۰۰ قلم دارو و چهار هزار و ۷۰۰ قلم لوازم مصرفی و تجهیزات و غیره ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: در زمینه ارائه خدمات به اتباع افغان قراردادی بین بیمه سلامت، وزارت کشور و کمیساریا امضا شدی تا کسانی که اسامی آنان در سامانه کشور ثبت شده بتوانند از خدمات بیمه سلامت بهره مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه خدمات بیمه سلامت در بخش سرپایی، نظام ۷۰ به ۳۰ حاکم است یعنی ۳۰ درصد هزینه را مردم پرداخت می‌کنند و ۷۰ درصد سهم دولت است و در این استان مجوزی صادر شده تا بیمه شدگان بیمه سلامت علاوه بر مؤسسات دولتی به مؤسسات خصوصی هم بتوانند مراجعه کنند.

وی افزود: در سال ۹۷ در سراسر کشور ۱۹۰ میلیون بار مراجعه به صندوق‌های پنجگانه بیمه سلامت انجام شده که یشترین مراجعه مربوط به داروخانه‌ها با ۳۶ درصد بوده است.

عباسی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان نیز چهار میلیون و ۶۲۸ هزار و ۷۹۲ بار مراجعه به تمامی صندوق‌های بیمه سلامت در سال ۹۷ انجام شده که هزینه هربار مراجعه ۸۲ هزار تومان بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در سال ۹۸ الکترونیکی کردن خدمات بیمه سلامت در سیستان و بلوچستان است، افزود: الکترونیکی کردن نسخه‌ها اقدام مهمی بود که از شهرستان سراوان به صورت پایلوت آغاز شد زیرا سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صدور دفترچه در کشور است.

وی ادامه داد: الکترونیکی کردن اسناد بستری نیز در سه شهرستان سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت در حال اجراست.

وی گفت: بازنگری بستههای خدماتی، استانداردسازی خدمات بیمارستانی، آموزش همگانی، استقرار راهنماهای بالینی، مشارکت در نظام ارجاع و پزشک خانواده و غیره از دیگر برنامه‌های امسال بیمه سلامت در سیستان و بلوچستان است.

عباسی افزود: در سال ۹۷ در سطح ۲ و سه حدود ۳۸۰ میلیارد تومان و در سطح یک ۱۸۳ میلیارد تومان در کلیه مراکز زیرپوشش بیمه سلامت هزینه شده که از این میزان ۲۵۳ میلیارد تومان در حوزه بستری بیماران بوده است.

وی اظهار داشت: از اول فروردین ۹۸ تاکنون به مؤسسات طرف قرارداد بیمه سلامت ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و پرداختیهای سال ۹۷ نیز تا حدود زیادی واریز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: هزینه خدمات بیمه سلامت در سیستان و بلوچستان ماهیانه نزدیک به ۵۲ میلیارد تومان است.

ارسال نظر