شناسه خبر : 6289

۶۰۰دارو در بسته خدمات بیمه پایه سلامت تولید نمی‌شود

۶۰۰دارو در بسته خدمات بیمه پایه سلامت تولید نمی‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت بر لزوم بازنگری در بسته خدمات بیمه پایه سلامت به منظور تحت پوشش قرار دادن داروهای ضروری تاکید کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مهر، حنان حاج محمودی بر بازنگری در بسته خدمات بیمه پایه سلامت تاکید کرد و افزود: بعد از در دستور کار قرار گرفتن اصلاح کدینگ در سازمان بیمه سلامت و بررسی ۲ هزار و۴۰۰ دارو و مقایسه آن با کد IRC سازمان غذا و دارو بسته خدمتی در این بخش به ۱۸۰۰ قلم دارو کاهش یافت چرا که در بسته فعلی حدود ۶۰۰ دارو تولید نمی‌شود و یا قیمت‌گذاری نشده است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از داروهای موجود چندان مورد مصرف قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل لازم است که این داروها از لیست بسته خارج شده و به جای آن داروهای ضروری از جمله داروهای خوراکی بیماران دیابتی پوشش داده شود.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت به سامانه تایید دارو اشاره کرد و گفت: ما بر روی ۱۰۰ دارویی پر هزینه اول تمرکز کردیم. از ۱۰۰ دارو اول، تنها ۸ دارو که مراجعات زیادی دارند، در این سامانه الزاماً ثبت نمی‌شوند. سایر داروها براساس پرونده‌ای که برای بیماران تشکیل شده و نوع بیماری و گایدلاین مربوطه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

حاج محمودی همچنین بیان کرد: سازمان بیمه سلامت در سال ۹۶ تقریباً ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بابت دارو هزینه کرده است که حدود ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان از این داروها مربوط به بخش سرپایی بوده است.

وی افزود: قبل از سال ۹۲ که قرار بود یارانه دارو به بیمه سلامت منتقل شود، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفکسیم و کواموکسی کلاو و یا متفورمین جزء داروهای پرهزینه سازمان بود ولی وقتی یارانه دارو به میزان ۶۰۰ میلیارد به سازمانهای بیمه گر منتقل شد، توزیع داروها تفاوت پیدا کرد به طوری که انسولین‌های قلمی اولین داروی پرهزینه سازمان را تشکیل می دهد. در نهایت باید گفت که تغییر رویکرد پزشکان برای تجویز دارو در تغییر ترکیب دارویی سازمان خیلی موثر بوده است.

ارسال نظر