شناسه خبر : 15199

برخی پزشکان خراسان شمالی برای تولید نسخه الکترونیکی همکاری لازم را ندارند

برخی پزشکان خراسان شمالی برای تولید نسخه الکترونیکی همکاری لازم را ندارند

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: برخی پزشکان استان برای تولید نسخه الکترونیکی همکاری لازم را ندارند و تاکنون از آن استقبال نکرده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سیداحمد سیدی اظهار داشت: برخی از پزشکان که با این سازمان بیمه گر قرارداد ندارند افراد مسنی هستند که علاقه ای به کار بر بستر اینترنت و رایانه ندارند و بعضی نیز روزانه شمار زیادی بیمار را معاینه می کنند که گویا به دلیل نداشتن فرصتی برای ثبت الکترونیکی، از این طرح استقبال نمی کنند.

وی افزود: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در حقیقت الزام قانونی به تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت است که در برنامه پنجم و ششم توسعه بر آن تاکید شده و مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم به تشکیل پرونده در راستای دولت اکترونیکی کرده است.

وی گفت: تولید نسخه الکترونیکی پیش نیاز اجرای طرح پرونده الکترونیکی است که مزایای بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: امکان حذف اشتباه در نسخه الکترونیکی، صحت و دقت نسخه نویسی الکترونیکی، صرفه جویی در مصرف کاغذ، کاهش رفت و آمدها برای دریافت و تمدید دفترچه از جمله مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیکی است.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی در ادامه گفت: تولید دفترچه تامین اجتماعی از اول اسفند ماه گذشته حذف شده است و بیماران تنها با ارایه کد ملی می توانند از خدمات بهداشت و درمان استفاده کنند اما برخی پزشکان و مراکز درمانی اصرار به روش دستی و کاغذی دارند.

وی با بیان اینکه حذف دفترچه کاغذی به صورت کشوری است افزود: این مهم الزام قانون است و باید هه آن را اجرا کنند زیراکه هیچ دفترچه جدیدی صادر نمی شود.

وی اظهار داشت: حذف دفترچه های کاغذی جزو تکالیف قانونی است که همه ملزم به اجرای آن هستند و اجرای این طرح برکات زیادی دارد.

وی گفت: هم اینک پزشکان می توانند از سربرگ های که در اختیار دارند نسخه بپیچنند اما بعضا از آن خودداری می کنند.

وی با بیان اینکه بیماران نباید در دریافت خدمات دچار مشکل شوند افزود: از گروه پزشکان و سایر مراکز می خواهیم که با اجرای طرح همکاری لازم را داشته باشند زیراکه روندها به سمت الکترونیکی شدن است که مزایای زیادی نیز برای بحث صرفه جویی اعتباری و زمان دارد.

سیدی با بیان اینکه در استحقاق سنجی با ورود به سامانه ها قابل وصول است گفت: پزشکان و سایر مراکز می توانند کد ملی بیمار را در سامانه ثبت کنند نوع بیمه و سایر اطلاعات لازم را دریافت خواهند کرد  هیچ نیازی به تمدید دفترچه های کاغذی نیز نیست.

وی از کارفرمایان نیز خواست تا لیست بیمه شدگان را به شعبه های سازمان تامین اجتماعی ارایه دهند و افزود: تمامی زیر ساخت های لازم برای اجرای تولید نسخه الکترونیکی در کشور و استان مهیا است و بعضا در روستاهای دور دست مشکل اینترنت وجود دارد که آنان نیز می توانند نسخه بیمار را در سربرگ پزشکی خود بنویسند که قابل پذیرش در داروخانه ها و سایر مراکز است.

وی ضمن انتقاد از برخی از گروه هدف جامعه پزشکی افزود: پزشکان دارای درآمد بالایی هستند و بعضا برخی از آنان عادت به کسب درآمد نامتعارف دارند که حاضر نیستند با سازمان های بیمه گر همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: این پزشکان می توانند با همکاری یک منشی که به بسترهای اینترنتی آشنا است طرح نسخه نویسی الکترونیکی را اجرا کنند.

سیدی افزود: این در حالی است که در مراکز سونوگرافی، پزشکان معمولا یک منشی دارند که اطلاعات را در رایانه ثبت می کند این شیوه باید در سایر مراکز درمانی که خود پزشک نمی تواند نسخه نویسی الکترونیکی دشته باشد اجرا شود.

وی اظهار داشت: به منظور تشویق پزشکان و سایر گروه های بهداشت و درمان ۸۰ درصد هزینه ها توسط بیمه در کمتر از یک شبانه روز به حساب آنان واریز می شود.

 مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز گفت: ۴۰ تن از پزشکان متخصص و یا فوق تخصص دارای عنوان در این استان با هیچ سازمان بیمه‌گری قرارداد ندارند و بیماران را به صورت آزاد پذیرش می‌کنند.

دکتر جلال جهان نیا اظهار داشت: از مجموع پزشکانی که با سازمان های بیمه گر قرارداد ندارند ۳۰ نفر در بجنورد و ۱۰ نفر در دیگر شهرستان های استان مستقر هستند.

تعداد بیمه شدگان خراسان شمالی در سال جاری ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ نفر است،  همچنین ۱۷ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی ها بازنشسته و مستمری بگیر هستند و با احتساب افراد تحت تکفل به ۴۵ هزار نفر می رسند.

تعداد بیمه شدگان خراسان شمالی در سال جاری ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ نفر است،  همچنین ۱۷ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی ها بازنشسته و مستمری بگیر هستند و با احتساب افراد تحت تکفل به ۴۵ هزار نفر می رسند.

در مجموع ۳۰۶ هزار و ۳۷۸ نفر از جمعیت خراسان شمالی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در این شاخص از کشور عقب است.

۶۳۵ هزار نفر از شهروندان این استان نیز زیر پوشش بیمه سلامت هستند، از مجموع بیمه شدگان ۴۴۶ هزار نفر بیمه شده روستایی، ۵۷ هزار نفر صندوق کارکنان دولت، ۱۰۲ هزار نفر سلامت همگانی شهری، ۲۶ هزار نفر از بیمه شدگان نیز شامل مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، طلاب، خانواده شاهد و ایثارگر و چهار هزار نفر بیمه خویش فرمای ایرانیان هستند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

 

ارسال نظر