شناسه خبر : 10008

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد:

بیمه رایگان برای ۵۵ درصد درخواست کنندگان آزمون وسع

 بیمه رایگان برای 55 درصد درخواست کنندگان آزمون وسع

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۵۵ درصد افرادی که درخواست آزمون وسع داشتند می‌توانند تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند وهمچنین طرح مشوق‌های بیمه جهت خدمات پیشگیرانه دراسفند اجرایی می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، طاهر موهبتی در نشست خبری که امروز برگزار شد در خصوص پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد گفت: مطالبات مراکز طرف قرارداد خصوصی و دانشگاهی تا مهر ماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها تا آبان ماه پرداخت شده است. اما مشکلی که وجود دارد این است که دو و نیم تا چهار ماه از سال ۹۷ ما به تمامی مراکز دانشگاهی و خصوصی بدهکاریم.

وی گفت: در سال ۹۷ علیرغم تمام مدیریت هزینه‌ای که انجام دادیم متأسفانه چهار ماه از بودجه ما را ندادند و همین باعث شد تا در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد با مشکل مواجه شویم.

موهبتی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی برای پرداخت بخشی از این بدهی به ما داده که امیدواریم محقق شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد را می‌پذیریم اما این نمی‌تواند دلیلی برای بدهی ایجاد شده به داروخانه‌ها و مراکز خصوصی باشد و آنها گلایه مند هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴,۹۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکاریم گفت: اگر این اعتبار ما را بدهند بسیاری از مشکلات ما در پرداختی‌ها حل می‌شود و می‌توانیم پرداخت‌های داروخانه‌ها را به روز کنیم.

موهبتی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتی است، گفت: مشکلات و محدودیت‌های اعتباری برای دولت وجود دارد که آنها را می‌پذیریم اما امیدواریم قولی که در پرداخت بخشی از بدهی‌ها به ما داده شده محقق شود در غیر این صورت گرفتاری‌های جدیدی برایمان ایجاد خواهد شد.

وی به بودجه سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: اعتبار سال آینده ما با افزایش ۹ درصدی رو به رو شده که اگر همین مبلغ به ما تخصیص کامل داده شود باز هم با نیازمان ۵ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

موهبتی گفت: امیدواریم مجلس مبلغی از بدهی‌هایی که از سال ۹۷ داریم که حدود ۳۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود در راستای جبرانش اقدام کنند.

وی در مورد استحقاق سنجی نیز گفت: با افتتاح پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان همپوشانی‌ها رفع و در شفافیت در هزینه انجام می‌گیرد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۹ تا ۲۰ دستگاه اجرایی بیمه مستقل دارند و سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و ما نیز هر کدام بیمه مستقلی داریم و در گذشته تمامی این سازمان‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کردند اما با الزامی که در برنامه ششم صورت گرفت تمامی اطلاعات بیمه شدگان در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در پایگاه اطلاعات بر خط بیمه شدگان درج و به روز رسانی می‌شود که این موضوع باعث می‌شود صحت کار بیشتر و شفافی بالا رود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ هزار مرکز درمانی به سامانه استحقاق سنجی متصل هستند، گفت: البته ۲۰ هزار مرکز دیگر نیز باید به این سامانه متصل شوند و همه مکلف هستند اطلاعات بیمه شدگان را به صورت دقیق و صحیح در سامانه وارد کنند و همزمان استعلام بگیرند و در این صورت همپوشانی‌ها مشخص و دفترچه جدید صادر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در سه ماهه سال ۹۹ تمامی ارائه دهندگان خدمت به سامانه استحقاق سنجی متصل خواهند شد و مهمترین گام برای حذف دفترچه کاغذی اتفاق می‌افتد و کاربرد دفترچه بیمه به حداقل یعنی صفر می‌رسد.

موهبتی در خصوص تحقیقاتی که در مورد سلامت مردم و مقایسه با کشورهای دیگر انجام شده، اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها بین بیمه، تعرفه بیمه و مراقبت مردم از خودشان رابطه معناداری وجود دارد اما در کشور ما در بیمه‌های درمانی و اجتماعی اینگونه نیست و تخفیفی نداشتیم به همین دلیل به مرکز تحقیقات سلامت در سازمان بیمه سلامت مأموریت دادیم این موضوع را بررسی کند که میان پرداخت حق بیمه و سلامتی مردم رابطه‌ای ایجاد شود.

وی اظهار داشت: چهار مؤلفه فشار خون، قند، کلسترول و توده بدنی را انتخاب کردیم و کسانی که در معرض این موارد قرار می‌گیرند در یک رده سنی به بالا طرح مشوق‌های بیمه‌ای جهت خدمات پیشگیرانه برای آنها در نظر گرفته شد چنانچه اگر در زمان مناسب برای سلامتی خود مراجعه و این موارد را بررسی کنند از یک تخفیف و امتیازی در بخش بیمه‌ای برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: پایلوت این کار در اسفند ماه در استان گلستان و زنجان آغاز می‌شود و بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف کار در سه ماهه دوم سال آینده اجرای کشوری این طرح آغاز خواهد شد.

موهبتی گفت: اجرای این طرح برای بیمه پردازها اجباری نیست اما برای بیمه رایگان، اجباری است حتی اگر منجر به بهبود در این گزینه‌های عنوان شده نشود باز هم بیمه آنها تمدید خواهد شد اما در بیمه پردازان تنها مراجعه کافی نیست و افرادی که می‌خواهند از تخفیفات برخوردار شوند باید بتوانند قند خون، فشار خون و … را کنترل کنند و این طرح در راستای صیانت از سلامت مردم اجرایی می‌شود.

موهبتی در مورد ارزیابی وسع گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به سامانه ما مراجعه کرده‌اند که اغلب درخواست ارزیابی وسع داشتند که در نهایت بین ۵۰ تا ۵۵ درصد این تعداد پس از ارزیابی وسع عنوان شده که می‌توانند از بیمه رایگان استفاده کننده به طوری که ۷۳ درصد این افراد برای گرفتن دفترچه بیمه اقدام کرده‌اند اما آنهایی که قرار بود پول بدهند هنوز مراجعه نکرده‌اند که البته یک ماه فرصت دارند.

وی گفت: علت عدم مراجعه بخشی از مردم این است که هنوز باورشان نشده که در تخت بیمارستان نمی‌توانند بیمه شوند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود ۶ تا ۸ میلیون نفر بیمه نباشند، گفت: اگر متوسط را شش میلیون نفر در نظر بگیریم مراجعه افراد در سامانه نشان می‌دهد حدود سه میلیون نفر از آنها برای ثبت نام مراجعه خواهند کرد که ۵۵ درصدشان بعد از آزمون وسع بیمه رایگان خواهند بود.

ارسال نظر