شناسه خبر : 9981

۶۰ درصد از تسهیلات بانکی وارد واسطه‌گری می‎‌شود

60 درصد از تسهیلات بانکی وارد واسطه‌گری می‎‌شود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره بر این موضوع که درصد عمده‌ای از تسهیلات بانکی در بخش بازرگانی صرف شده و وارد بخش تولید نمی‌شود، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از تسهیلات بانکی وارد بخش بازرگانی و واسطه‌گری می شود.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، محمدجواد محقق نیا در گفتگو با چابک‌آنلاین خاطرنشان کرد: مجموع بخش های کشاورزی، مسکن و تولید حدود 37 درصد از تسهیلات بانکی را از آن خود می کنند.

وی تصریح کرد: سیستم بانکی در به وجود آمدن چنین وضعیتی مقصر نیست چرا که در شرایطی که مدیران شعب و روسای اعتبارات بانکی موظف به اعطای وام به اشخاص یا شرکت هایی که سودآوری بیشتری داشته و وثایق بهتری ارائه می دهند، هستند؛ نمی توان از آن ها توقع داشت که به بخش تولید که وثیقه خوبی برای ارائه دادن ندارد، تسهیلات ارائه دهند.

محقق نیا اضافه کرد: از طرفی دیگر، بازرگانی و واسطه گری سود بیشتری برای بانک ها به ارمغان می آورند در نتیجه بانک ها همکاری با آن ها را به همکاری با تولیدکنندگان ترجیح می دهند.

این کارشناس نظام بانکی، چنین روندی را در اقتصاد کشور به عنوان معضلی قلمداد کرد وتوضیح داد: برای مقابله با این معضل، راه حل کوتاه مدت آن است که دولت با پرداخت یارانه به بخش مولد، یا به عبارتی، تقبل بخشی از هزینه سود تسهیلات به تولیدات، سیستم بانکی را به سمت همکاری با این بخش تشویق کند. 

محقق نیا ادامه داد: راه حل بلندمدت هم این است که زیرساخت و ساختار بانکی را تغییر داده، شفافیت را در عملکرد اقتصادی بالا ببریم و مالیات های سنگین بر درآمدهای حاصل از بخش غیر مولد را حذف کنیم.

ارسال نظر