شناسه خبر : 9635

یک اقتصاددان مطرح کرد:

صنعت فولاد با طرح «طراوت» بانک صادرات ایران توسعه می‌یابد

صنعت فولاد با طرح «طراوت» بانک صادرات ایران توسعه می‌یابد

​یک اقتصاددان با بیان اینکه طرح «طراوت» بانک صادرات ایران می‌تواند جریان مفید سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت فولاد به وجود آمده را حفظ و تقویت کند، مطرح کرد: رویکرد تامین مالی صنعت فولاد از سوی بانک صادرات ایران کمک بزرگی به تولیدکنندگان داخلی خواهد کرد و در دیگر حوزه‌های صنایع معدنی نیز از این طرح استقبال خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از «اقتصادنامه»، لطفعلی بخشی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: خوشبختانه در ١٠ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در پروژه‌های صنایع معدنی مخصوصا حوزه فولاد انجام شده است. زیرا صنعت فولاد قابلیت خودکفایی و ظرفیت داخلی‌سازی بالایی را دارد و می‌تواند در زمینه صادرات پیشرفت‌های قابل توجهی کند.

او با بیان اینکه وجود سنگ آهن و انرژی ارزان مزیت بزرگی برای تولید فولاد در کشور ما محسوب می‌شود، گفت: اینکه بانک صادرات ایران با ارائه طرح «طراوت» اعلام آمادگی کرده که در حوزه فولاد تامین مالی داشته باشد، خبر خوشحال‌کننده‌ای است چرا که می‌توان با اینگونه حمایت‌ها، جریان مفید سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت فولاد به وجود آمده را حفظ و تقویت کرد.

این اقتصاددان افزود: در صنعت فولاد ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیاری برای شکوفا شدن وجود دارد که در شرایط کنونی تشدید تحریم‌ها می‌توان با حفظ جریان تولید و صادرات آن برای اقتصاد کشور درآمدزا باشد.

وی تاکید کرد: موضوع حائز اهمیت این است که در مقطع کنونی بسیاری از بنگاه‌ها و‌ پروژه‌های فولادی مشکل نقدینگی دارند و تامین مالی از سوی بانک صادرات ایران می‌تواند گره‌های بسیاری را از بخش تولید کشور باز کند.

بخشی ادامه داد: اما آنچه که بانک صادرات ایران برای ارائه چنین طرح‌هایی به بخش تولید باید مدنظر قرار دهد، این است که بنگاهی را تامین مالی کند که زیان‌ده نباشد. اگر از بنگاه غیراقتصادی حمایت شود، منبع مالی به هدر می‌رود و میزان زیاندهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل بهتر است قبل از ارائه اعتبار اسنادی، بنگاه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بنگاه‌هایی که در شرایط فعلی سودآور هستند، تامین مالی شوند.

وی با اشاره به اهمیت تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی در شرایط حاضر بیان کرد: در حال حاضر فولادسازان در زمینه تامین مالی بیشتر نیاز به اعتبارات اسنادی داخلی ریالی دارند که خوشبختانه طرح طراوت بانک صادرات ایران این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدم با این رویکرد هم مصرف‌کننده طرح و هم بانک رضایت خواهند داشت.

این اقتصاددان در پایان یادآور شد: تا کنون اعتبار اسنادی به تولیدکنندگان داخلی توسط بانک‌ها ارائه نشده و حال که بانک صادرات ایران به این حیطه از تامین مالی روی آورده نشان می‌دهد نظام بانکی نسبت به گذشته جریان تولید را درک کرده و از زنجیره تولید حمایت خواهد کرد. مطمئنا رویکرد تامین مالی صنعت فولاد از سوی بانک صادرات ایران مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر