شناسه خبر : 9610

همتی: بانک مرکزی تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد گذاشت

همتی: بانک مرکزی تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد گذاشت

رییس کل بانک مرکزی برنامه‌های تقویت اقتصادی بانک مرکزی را اعلام کرد و گفت: باتوجه به اینکه بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است، نقش بانک مرکزی جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته‌بازان در این بازار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی اظهار کرد: تلاش‌های بی‌وقفه بانک مرکزی به‌ همراه سایر بخش‌های کشور، نظام ارزی کشور را در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سامان رسانده است. بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته‌بازان در این بازار است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: این بانک از این پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد داشت. استفاده از ابزارهای عملیات بازار باز و تغییر سیاست‌گذاری پولی بر کنترل تورم، سرلوحه برنامه‌های بانک مرکزی خواهد بود. بدیهی است در این مسیر، کلید موفقیت، افزایش تولید غیرنفتی داخلی است که بایستی با سیاست‌های مالی مناسب دولت همراهی شود.

همتی همچنین اظهار کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، راه برون‌رفت از شرایط موجود و تقویت اقتصاد، کمک به رشد غیر نفتی اقتصاد و کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است. در این مسیر بانک مرکزی، علاوه بر پیش‌بینی‌پذیر کردن مسیر متغیرهای کلان اقتصادی، سیاست‌هایش در جهت ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کارهای مولد اشتغال، به کمک بهبود ترازنامه بانک‌ها و ایجاد جریان اعتباری سالم برای بانک‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد که قبلاً نیز به بانک‌ها متذکر شدم که آنها بایستی خود را آماده تطابق با شرایط جدید سیاست‌گذاری پولی کنند. بانک مرکزی نیز عزم جدی برای کمک به افزایش قدرت نقدشوندگی ترازنامه بانک‌های کشور در بازار ثانویه دارد و با شروع اجرای عملیات بازار باز، این مهم را عملیاتی کرده است. در عین حال نظارت شدید بر عملکرد بانک‌ها، و تلاش برای سالم‌سازی ترازنامه آنها، با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

همتی خاطر نشان کرد: مردم و فعالان اقتصادی به خوبی می‌دانند ادامه افزایش رشد اقتصاد، مهمترین اقدام کشور برای شکست توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه است.

ارسال نظر