شناسه خبر : 9121

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در گفت‌وگوی زنده در فضای مجازی تاکید کرد:

رمز دوم پویا راه هرگونه سوء استفاده از تراکنش‌های اینترنتی در شبکه بانکی را می‌بندد

رمز دوم پویا راه هرگونه سوء استفاده از تراکنش‌های اینترنتی در شبکه بانکی را می‌بندد

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در یک گفت‌وگوی زنده در فضای مجازی، ضرورت‌های استفاده از رمز دوم پویا (یکبار مصرف) را بار دیگر مورد تاکید قرار داد و از احراز هویت مشتریان و کاربران حوزه بانکداری اینترنتی را گامی ضروری در راستای افزایش امنیت تراکنش‌های اینترنتی و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌های احتمالی در این راستا عنوان کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین، سیدجعفر صدری در خصوص اهمیت و کاربردهای رمز دوم پویا اظهار کرد: کاربرد رمز دوم در فضای اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایلی است که تقریبا امکان حضور فیزیکی کارت مهیا نبوده و فعالیت‌هایی همچون انتقال پول، خرید شارژ، پرداخت قبض، مانده حساب و... انجام می‌شود. به دلیل سوءاستفاده‌هایی که از اطلاعات کارت مشتریان صورت ‌می‌گرفت، شبکه بانکی بر آن شد تا رمز دوم به صورت رمز ٥ تا ١٢ رقمی و به صورت پویا و با زمان انقضاء حداکثر ١٢٠ ثانیه در اختیار مشتریان قرار دهد.

وی احراز هویت را یکی از مشخصه  محوری در دسترسی به ابزارهای تراکنش‌های اینترنتی عنوان کرد و افزود: اطلاعات مربوط به رمز دوم پویا اطلاعات بسیار حساسی است و کسی که این رمز و سایر اطلاعات کارت نظیر CVV٢ را در اختیار داشته باشد، می‌تواند از حساب مشتری سوء‌استفاده کند، بنابراین نیاز است که در شبکه بانکی مجددا احراز هویت و اطمینان نسبت به شماره موبایل ثبت شده، حاصل شود و مشتری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به رمز دوم اعلام آمادگی کند. 
صدری با اشاره به نزدیک به شدن به اول دی ماه و زمان اجرای دستورالعمل بانک مرکزی برای استفاده از رمز دوم پویا (یکبار مصرف) در پاسخ به این پرسش که آیا در ابتدای دی ماه، رمز اول کارت نیز باید به صورت پویا (یکبار مصرف) ‌استفاده شود؟، گفت: رمز اول، همان رمز ثابت ٤ رقمی است و کاربردش زمانی است که اصطلاحا فیزیک کارت موجود است و مشتری از طریق مراجعه به دستگاه خودپرداز، پایانه فروش و یا کارت‌خوان شعبه از آن استفاده می‌کند. این رمز هیچ تغییری نکرده و همچنان قابل استفاده خواهد بود.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره اینکه کسانی که گوشی هوشمند ندارند، از چه طریق می‌توانند رمز دوم پویا را فعال کنند؟، تصریح کرد: این‌گونه مشتریان می‌توانند از طریق درگاه USSD یا همان #٧١٩* بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه مربوط به دریافت رمز دوم به صورت پویا، اقدام کنند.
وی همچنین در تشریح کارکرد سامانه «هریم» (هدایت رمز یکبار مصرف) نیز ابراز کرد: در این سامانه، پیامک برای مشتریان شبکه بانکی و در واقع برای کسانی که احراز هویت شده و از طریق بانک مورد نظر تایید شده است، ارسال می‌شود. در این روش نیز باید به خودپرداز مراجعه کرد.
سید جعفر صدری روش‌های مختلف دریافت رمز دوم پویا (یکبار مصرف) را مورد اشاره قرار داد و در پاسخ به این پرسش که آیا امکان استفاده از نرم‌افزار «ریما» و درگاه USSD به طور همزمان وجود دارد؟، تاکید کرد: در حال حاضر تنها بر اساس روش انتخابی هنگام فعالسازی رمز پویا (نرم‌افزار «ریما»، درگاه USSD، «سامانه هریم») در آخرین مراجعه به خودپرداز عمل می‌‌شود اما در آینده نزدیک امکان استفاده همزمان از سه روش ارائه رمز دوم پویا به وجود خواهد آمد.
ارسال نظر