شناسه خبر : 9105

پاسخ به سؤال‌های مربوط به فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف)

پاسخ به سؤال‌های مربوط به فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف)

بانک صادرات ایران برای ایجاد بستر امن و هم‌راستایی با دستورالعمل‌های بانک مرکزی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، دسترسی به رمز پویا (یکبار مصرف) با استفاده از نرم‌افزار «ریما» را برای دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران فراهم کرده است.

به گزارش چابک‌آنلاین، دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران می‌توانند با دریافت رمز پویا (یکبار مصرف) از طریق نرم‌افزار «ریما» با مراجعه به سایت بانک صادرات ایران یا اپلیکیشن «صاپ»، تراکنش‌های پولی خود را در بستری امن انجام دهند.

استفاده از رمز پویا بر اساس مقررات و مصوبات بانک مرکزی از ابتدای دی ماه سال جاری الزامی است و دارندگان کارت‌های بانک‌ صادرات ایران می‌توانند با مراجعه به سایت بانک صادرات ایران به نشانی: www.bsi.ir و یا با استفاده از اپلیکیشن «صاپ» نرم‌افزار «ریما» را بر روی تلفن‌همراه خود نصب کرده و با استفاده از خودپرداز بانک صادرات ایران رمز پویا (یکبار مصرف) خود را فعال کنند.
در این میان تلاش برای پاسخ دادن به برخی پرسش‌های متداول در این زمینه به عنوان تلاشی مضاعف در راستای آموزش و رفع ابهام از نحوه اجرایی شدن و کارکرد این نرم‎افزار در دستور کار قرار گرفته است که در ادامه پاسخ به پرسش‌های پرتکرار و متداول در خصوص نصب و فعال‌سازی رمز پویا را می‌خوانید:

 

* رو‌ش‌های نصب نرم‌افزار «ریما» کدامند؟
از طریق سایت www.bsi.ir و اپلیکیشن «صاپ»

 

* آیا روی یک گوشی می‌توان برای دو یا چند نفر نرم‌افزار ریما را نصب کرد؟
خیر

 

* آیا در نرم‌افزار «ریما» می‌توان مانده حساب گرفت یا انتقال وجه انجام داد؟ 
خیر؛ نرم‌افزار «ریما» فقط رمز پویا (یکبار مصرف) تولید می‌کند.

 

* آیا برای استفاده از نرم‌افزار «ریما» وجود شبکه یا اینترنت الزامی است؟ 
اتصال به اینترنت تنها در مرحله ثبت‌نام در «ریما» نیاز است و بعد از ثبت‌نام و دریافت کد فعالسازی می‌توان به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، کارتها را ثبت نمود و یا رمز پویا (یکبار مصرف) دریافت کرد.

 

* آیا برای فعال‌سازی نرم افزار «ریما» نیازی به مراجعه به شعبه است؟ 
خیر، باید از طریق سایت بانک، نرم‌افزار «ریما» را نصب کرد و از طریق خودپرداز فعال‌سازی را انجام داد و نیازی به مراجعه به شعبه نیست.

 

* آیا نرم‌افزار «ریما» را بر روی تمام گوشی‌های هوشمند می‌توان نصب کرد؟ 
برای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با سیستم‌عامل اندروید، حداقل نسخه اندروید ٤.٣ و برای گوشی‌های اپل، نسخه ios ٨ به بالا نیاز است. بر روی اندرویدهای root و ios jailbreak شده نیز قابل استفاده نیست.

 

* آیا می‌توان فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را با هر شماره موبایلی انجام داد؟ 
خیر، فعال‌سازی حتما باید با شماره تلفن همراهی که در شعبه ثبت شده، صورت گیرد.

 

* آیا برای بانک‌های دیگر هم می‌توان از نرم‌افزار «ریما» بانک صادرات ایران استفاده کرد؟ 
این نرم‌افزار در حال حاضر برای بانک‌های کشاورزی، آینده و موسسه اعتباری نور قابل استفاده است.

 

* آیا برای بن کارت و کارت اعتباری هم می‌توان رمز پویا (یکبار مصرف) فعال کرد؟ 
در حال حاضر خیر.

 

* با توجه به اینکه تلفن همراه پدرم هوشمند نیست، آیا می‌توانم برای پدرم روی گوشی هوشمند خودم فعال‌سازی را انجام بدهم؟ 
روی هر گوشی فقط می‌توان برای یک نفر فعال‌سازی را انجام داد.

 

* آیا می‌توانم قبل از نصب و ثبت نام در اپلیکیشن «ریما» به خودپرداز مراجعه کنم و فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) را از طریق آن انجام دهم؟ 
خیر، هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) از طریق خودپرداز، در صورتی که قبلا در «ریما» ثبت نام نکرده باشید با پیغام «ابتدا نرم‌افزار را ثبت کنید» مواجه شده و از ادامه کار جلوگیری می‌شود.

 

* آیا با فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف)، رمز ایستا و ثابت کارتم غیرفعال می‌شود؟ 
خیر، در حال حاضر و تا قبل از الزام بانک مرکزی برای غیرفعال شدن رمزهای دوم ثابت، می‌توان در کنار رمز پویا (یکبار مصرف) از رمز ثابت نیز استفاده کرد.

 

* من اگر نخواهم رمز دوم پویا (یکبار مصرف) خود را فعال کنم، چه ایرادی دارد؟ 
اول اینکه فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) فقط در جهت امنیت و محافظت از شما و حساب‌هایتان در مقابل کلاهبرداری‌های اینترنتی، فیشینگ و ... است و دوم اینکه استفاده از رمز پویا (یکبار مصرف) از تاریخ ٠١ / ١٠ / ١٣٩٨ اجباری است و رمزهای دوم ایستا (رمزهایی که قبلا استفاده می‌شده) غیرفعال می‌شوند.

 

* آیا برای همه حساب‌هایم باید به صورت جداگانه رمز پویا (یکبار مصرف) بگیرم؟ 
رمز پویا (یکبار مصرف) مربوط به کارت بوده که باید برای هر کارتی به صورت جداگانه از طریق خودپرداز عملیات فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) را انجام داد. همه کارت‌های صادرات خود را میتوانید در نرم‌افزار «ریما» با زدن علامت (+) ثبت کنید.

 

مشکلات رایج در هنگام فعال‌سازی رمز دوم پویا (یکبار مصرف) کارت

 

* در هنگام ثبت‌نام در اپلیکیشن «ریما»، کد فعال‌سازی پیامکی را در تلفن همراه خود دریافت نمی‌کنم؟
علت ١: شماره موبایل در هنگام ثبت‌نام اشتباه وارد شده است.
علت ٢ : شبکه تلفن همراه (آنتن دهی) در محل وجود ندارد.
علت ٣ : سرشماره ارسال پیامک ( ٩٨٣٠٠٠٩٤٠ ) در لیست سیاه تلفن همراه است.

 

 

* در هنگام نصب نرم‌افزار «ریما»، خطای (مشکلی در تجزیه این بسته وجود دارد) دریافت می‌کنم و عملیات نصب انجام نمی‌شود. 
علت ١: نسخه اندروید کمتر از ٤.٣ است.

 

* نمی‌توانم نرم افزار «ریما» را دانلود کنم. 
علت ١ : در تنظیمات گوشی، قسمت امنیت، سپر ایمنی google play فعال است. برای رفع محدودیت به بخش تنظیمات تلفن همراه، قسمت امنیت، سپر ایمنی play اسکن برنامه‌ها با سپر ایمنی  رفته و گزینه play را غیر فعال کنید. 
علت ٢: ممکن است محدودیت ایجاد شده توسط مرورگر صورت گرفته باشد. از مرورگر بروز شده دیگری استفاده کنید. در برخی موارد با نگه داشتن انگشت بر روی «بارگیری پیوند» یا لینک دانلود در سایت بانک و انتخاب گزینه Download link دانلود انجام می گیرد. 

 

* هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) در خودپرداز، پس از وارد کردن شماره همراه پیغام  «با عرض پوزش امکان ادامه عملیات وجود ندارد» دریافت می‌کنم.
علت: شماره موبایل وارد شده در خود پرداز متعلق به شما نیست. شماره همراه اعلام شده به بانک متفاوت است. برای حل این مشکل با به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر به شعبه مراجعه کرده و درخواست کنید شماره تلفن همراه ثبت شده برای شما اصلاح شود.

 

* هنگام وارد کردن کدهای دریافت شده از طریق خودپرداز و پیامک در «ریما» پیغام «کد دریافتی از مرکز صحیح نیست» مشاهده می‌شود.
علت ١: هنگام وارد کردن رمز چاپ شده بر روی رسید خودپرداز در قسمت «رمز دریافتی از طریق درگاه» کاراکترها اشتباه وارد می‌شود. معمولا کاراکتر O و عدد صفر یا حروف l و I با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
علت ٢ : رمزهای دریافتی از خودپرداز و پیامک جابجا وارد می‌شوند. رمز خودپرداز باید در فیلد بالا و رمز پیامکی در فیلد پایین وارد شود.
علت ٣ : کد پیامکی بصورت ناقص دریافت شده یا به صورت ناقص در «ریما» کپی می‌شود. رمز پیامکی باید ١٠٨ کاراکتر بوده و شروع آن با ٦رقم اول شماره کارت – ٤ رقم آخر شماره کارت- عدد ٢ باشد. به عنوان نمونه: 
٢ - ١٢٣٤ - ٦٠٣٧٦٩
علت ٤ : چند رمز فعال‌سازی دریافت شده بصورت جابجا وارد می‌شود. برای اینکه بخش اول رمز که بر روی رسید خودپرداز چاپ می‌شود و بخش دوم رمز که از طریق پیامک دریافت می‌شود، برای کارت‌های مختلف بصورت جابجا وارد نرم افزار ریما نشود، یکی یکی درخواست فعال‌سازی رمزیکبار مصرف اول و دوم را برای کارت یا کارت‌های خود بر روی خودپرداز ثبت کنید.
علت ٥ : در هنگام ثبت نام «ریما»، شماره همراهی غیر از شماره موبایل اعلام شده به بانک وارد شده است.

 

* نرم افزار ریما تولید رمز اشتباه می‌کند. 
علت ١: در تنظیمات تلفن همراه، تاریخ و زمان تنظیم نیست. تاریخ و زمان (date and time) تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (Automatic date and time) قرار دهید.
علت ٢ : کارت برای انجام عملیات با رمز دوم مسدود است. (ورود بیش از حد رمز دوم اشتباه). به خودپرداز بانک صادرات مراجعه کرده و ابتدا رمز دوم ثابت جدید معین کنید (در صورتی که هنوز رمز دوم ثابت به دستور بانک مرکزی حذف نشده باشد) و سپس مجددا فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهید.

 

ارسال نظر