شناسه خبر : 9058

اقتصاد بولیوی به دلیل داشتن شرکت‌های خرد قدرتمند مانده است

اقتصاد بولیوی به دلیل داشتن شرکت‌های خرد قدرتمند مانده است

بانک‌های بولیویایی تلاش کرده‌اند تا با اصلاحات اساسی که در قانون جدید بخش مالی که در سال ۲۰۱۳ تصویب شد، مطابقت پیدا کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین، این قانون بانک ها را ملزم به تخصیص 60 درصد از وام های خود به بخش های تولیدی و مسکن کرد که نرخ بهره بانکی بر این وام ها 6 درصد تعریف شده است.

بانک ها تا سال 2018 مجبور بودند طبق قوانین جدید عمل کنند. این قانون همچنین بانک ها را ملزم به فراهم کردن یک پوشش ملی در سطح شعب، دستگاه های خودپرداز و بخش های خدماتی کرده که تا به حال بانک های بولیویایی به این هدف درصد  از جمعیت بولیوی دسترسی آسان به خدمات مالی دارند.

این امر به بولیوی کمک کرده تا موقعیت خود را به عنوان یک مرجع بین المللی برای وام به شرکت های خرد و مشاغل کوچک حفظ کند. وام هایی که به شرکت های خرد تعلق گرفته اند، بیشترین درصد کل وام ها را در ماه آگوست به خود اختصاص داده اند. 

مارسلو دی گروتولا، تحلیلگر ارشد مودی (Moody)درخصوص وضعیت بانک هادر کشور بولیوی گفت: بولیوی به دلیل داشتن شرکت های خرد بسیار، از لحاظ مالی قدرتمند مانده است به شکلی که تبدیل به الگویی برای سایر کشورها شده است. 

طبق مشاهدات و بررسی های انجام شده توسط دولت بولیوی، بانک ها در سال های رونق اقتصادی سود بسیار زیادی کسب کرده اند ( اقتصاد بولیوی در سال 2013 نزدیک به درصد گسترش یافت) به همین دلیل یک مالیات 25 درصدی بر درآمد آن ها علاوه بر 25 درصد مالیات شرکتی برای آن ها در نظر گرفت.

درحال حاضر بانک های بولیوی بیش از 60 درصد مالیات پرداخت می کنند.

یک مقام رسمی دولتی بولیوی گفت: ترازنامه ها رشد کرده اند، اما این تغییرات بر سودآوری تأثیر داشته است که از حدود 20 درصد در سال 2013 به 11 درصد کاهش یافته اند.

با مشاهده بازده سهام بانک های بولیوی می توان دریافت که ترکیب مالیات و نرخ بهره ثابت، باعث شده تا بولیوی یکی از کمترین میزان بازده سهام را در آمریکای لاتین داشته باشد.

دی گروتولا افزود: افزایش مقررات برای بانک ها همزمان با کندی رشد اقتصادی و نرخ ثابت رشد سپرده ها در سال گذشته، در حالی که میزان وام دهی رشد داشته است، فشارهای بیشتری را بر این بخش وارد می کند. سپرده ها در طول سال گذشته رشد نکرده اند که این فشار دیگری به نقدینگی است و بر سودآوری تأثیر می گذارد.

نرخ وام بانکی در بولیوی در ماه اکتبر از 5.80 درصد در سپتامبر سال 2019 به 5.94 درصد افزایش یافت. میانگین نرخ وام بانکی در بولیوی از 2001 تا 2019  حدودا 9.03 درصد بود و در ماه مه 2002 به 23.85 درصد رسید.
 

جدول بولیوی

 

رژین میدانی

ارسال نظر