شناسه خبر : 8984

جذب منابع قرض‌الحسنه دشوار است/هنگامی که مشکلی در اقتصاد پیش می‌آید، مردم منابع خود را از حساب قرض‌الحسنه خارج می‌کنند

جذب منابع قرض‌الحسنه دشوار است/هنگامی که مشکلی در اقتصاد  پیش می‌آید، مردم منابع خود را از حساب قرض‌الحسنه خارج می‌کنند

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام کرد: از سال ۱۳۹۵ تا کنون منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش چابک‌آنلاین، مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که در دوازدهمین سالروز تأسیس این بانک سخنرانی می‌کرد، گفت: این بانک از سال ۱۳۸۶ با سهامداری ۱۰ بانک در قالب مسئولیت اجتماعی این بانک‌ها و بر مبنای عقد قرض‌الحسنه تأسیس شد. آن زمان کسی فکر نمی‌کرد این عقد گسترش یابد و یک بانک قرض‌الحسنه تا این حد موفق باشد.
وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۹۵ که بنده و هیئت مدیره جدید مسئولیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را بر عهده گرفتیم، با یک بانک ریل‌گذاری شده و ساختارمند مواجه شدیم. مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سابق بانک کمک کردند تا مسیر مهر ایران از اساسنامه جدا نشده و انحرافی در فعالیت‌های بانک ایجاد نشود.
اکبری با ارائه آماری در رابطه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: منابع بانک اکنون ۲۸۰ هزار میلیارد ریال است که ۲۵۰ هزار میلیارد ریال آن منابع مردمی و ۳۰ هزار میلیارد ریال آن منابع سهامداران است. تلاش کرده‌ایم تا منابع قرض‌الحسنه صرفاً برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه صرف شود. ۱۰ درصد منابع را به‌عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی و دو درصد را نیز به‌عنوان مانده جبرانی نگاه می‌داریم و ۸۸ درصد منابع را نیز صرف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه می‌کنیم.
وی در همین رابطه افزود: اکنون مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ۲۲۰ هزار میلیارد ریال است. از منابع سهامداران نیز در مواقع اضطراری استفاده می‌کنیم. وام‌های کارکنان، توسعه زیرساخت‌ها و... همه از محل منابع سهامداران انجام شده و در این بخش‌ها از منابع مردمی استفاده نکرده‌ایم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره رشد منابع این بانک گفت:‌ منابع بانک از ابتدای سال تا کنون ۵۰ درصد رشد کرده، این در حالی است که رشد نقدینگی کشور ۲۰ درصد در سال است. در سال ۱۳۹۵ کارکنان این بانک ۲۸۹۰ نفر بوده که اکنون به ۲۸۷۰ نفر رسیده است. مهر ایران اکنون ۵۲۲ شعبه دارد و سعی شده در شهرهای مختلف کشور شعبه داشته باشیم. سعی کرده‌ایم از سال گذشته شعبه‌ها را بهینه کنیم و از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک منتقل کنیم. این‌ها در حالی است که به‌علت پرداخت وام قرض‌الحسنه توسط بانک مهر ایران، برای ایجاد شعبه در شهرهای مختلف، تقاضا وجود دارد. سعی کرده‌ایم با استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، کمترین شعبه را داشته باشیم.
اکبری این‌طور ادامه داد: در حالی که بانک‌های کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سود به سپرده‌ها اعطا می‌کنند، جذب منابع قرض‌الحسنه کار دشواری است. با این حال، از سال ۱۳۹۵ تا کنون منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۰۰ درصد رشد داشته است. این موضوع ناشی از ماهیت عقد قرض‌الحسنه بوده و بیشترین رشد را نیز در استان‌های محروم تجربه کرده‌ایم، یعنی استان‌هایی که نیازهای بیشتری نیز برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه وجود دارد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره سیاست‌های این بانک گفت: الزامات بانک مرکزی در سال‌های اخیر به‌طور جدی مد نظر مدیران بانک بوده است. تلاش کرده‌ایم شاخص‌های مختلف از جمله کفایت سرمایه و... را رعایت کنیم. این در حالی است که مهر ایران در سال ۱۳۸۶ با نگاه رئیس جمهور وقت و به‌یکباره ایجاد شد. سرمایه اولیه بانک در آن زمان ۱۵ هزار میلیارد ریال بود که ۷ هزار میلیارد ریال آن از سوی سهامداران تأمین شد و مابقی آن در سال ۱۳۹۵ تکمیل شد.
وی ادامه داد: هیئت مدیره جدید اصلاح اساسنامه و سهامی عام شدن بانک و همچنین دریافت مجوز دائمی فعالیت از بانک مرکزی را مد نظر قرار داد. بانک مرکزی برای این مورد، اصلاح ساختار و نزدیک شدن به شاخص‌های این نهاد را به‌عنوان الزام مطرح کرد. در نهایت در سال ۱۳۹۷ مجوز دائمی فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صادر شد. تلاش کرده‌ایم با گسترش استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، تعداد شعب بانک را کاهش دهیم. همچنین سرمایه بانک به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
اکبری همچنین اظهار کرد: جذب حساب جاری اشخاص حقوقی در قالب قرض‌الحسنه کار دشواری است. به‌علاوه هنگامی که مشکلی در اقتصاد کشور پیش می‌آید، نخستین جایی که مردم منابع خود را از آن خارج می‌کنند، حسبا‌های قرض‌الحسنه است. در نتیجه نیاز است که بانک، سرمایه مناسبی را در اختیار داشته باشد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مورد دوم را که موضوع مهم دیگر در سیاست‌های بانک را پیگیری اجرای سیاست‌های وزارت اقتصاد دانست و در این باره گفت: گسترش فعالیت قرض‌الحسنه از نظر کیفی و کمی پیگیری شده است. افزایش تعداد تسهیلات بانک در دستور کار قرار داشته که این کار نیاز به منابع داشت. در این حوزه ۱۵ طرح تسهیلاتی را بر اساس نیاز مشتریان تعریف کردیم.
وی در همین رابطه افزود: مواردی از جمله توسعه بانکداری الکترونیک، حمایت از اشتغال‌های خرد، شفافیت و پاسخگویی و همچنین مسئولیت اجتماعی از جمله مواردی است که سعی کرده‌ایم آن‌ها را پیگیری کنیم.
اکبری با ارائه آماری درباره فعالیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اظهار کرد: بانک در سال ۱۳۹۵، ۵۰ هزار میلیارد ریال منابع در اختیار داشته که اکنون پنج‌برابر شده و به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. پیش‌بینی می‌کنیم این منابع تا پایان سال به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برسد. همچنین در سال ۱۳۹۵ ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات اعطا شده بود که در سال ۱۳۹۷ به یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره و در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد رسید. پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به دو میلیون فقره افزایش یابد.
وی در همین رابطه افزود: همچنین پیش‌بینی برای سال آینده، اعطای سه میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه است. مبلغ تسهیلات ارائه شده در ۱۲ سال گذشته، ۴۸۰ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۰ درصد آن در سه سال گذشته پرداخت شده است. تعداد سپرده‌گذاران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ۱۲ سال گذشته هشت میلیون نفر بود بوده و ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران میزان معوقات این بانک را یک درصد اعلام کرد و گفت: تسهیلات که بانک ارائه می‌کند دوره بازپرداختی بین یک تا پنج سال داشته و متوسط آن ۳۶ ماه است. با اینکه تنها پنج درصد منابع قرض‌الحسنه کشور اعم از حساب‌های جاری و پس‌انداز نزد مهر ایران است، اما ۲۵ درصد تسهیلات کشور را این بانک اعطا کرده است. ۳۰ درصد حساب‌های این بانک متلق به اشخاص حقوقی و ۷۰ درصد مربوط به اشخاص حقیقی است. ریسک اعتباری و تمرکز سپرده نیز در این بانک پایین است. پیش‌بینی می‌شود که مهر ایران در سه سال آینده به یکی از بانک‌های بزگر کشور در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه تبدیل شود.
اکبری تأکید کرد: هر چند تعداد کارکنان مهر ایران در سال‌های گذشته ۲۰ نفر کمتر شده، اما تسهیلات این بانک چهار برابر شده است. با عنایت به اینکه کارکنان سرمایه انسانی سازمان محسوب می‌شوند، تکریم کارکنان یکی از موضوعاتی بوده که دنبال کرده‌ایم؛ به‌صورتی که ابتدا اعتماد همکاران خود و سپس اعتماد مردم را جلب کنیم. با فعالیت مناسب کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تعداد شکایات از این بانک در سامانه داخلی و همچنین سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از ۵۰ نفر به یک نفر در ماه کاهش یافته است.
وی همچنین گفت: در حوزه بانکداری الکترونیک نیاز به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود داشته که دیتاسنتر بانک در یکی از شهرهای امن کشور افتتاح شده است. هم سیستم بک‌آپ وجود دارد و هم سامانه‌ای که در صورت بروز مشکل، بلافاصله فعال شده و مانع از متوقف شدن فعالیت‌های بانک می‌شود. همچنین سامانه افتتاح حساب آنلاین و درخواست تسهیلات آنلاین نیز مورد بهره‌بردای قرار گرفته است. افزون بر این‌ها، آرشیو اسناد بانک نیز الکترونیکی شده و تمام عملیات بانکی به‌صورت الکترونیکی و با صرف کمترین میزان کاغذ انجام می‌شود.
اکبری این‌طور ادامه داد: باید ابتدا شفافیت را در سیستم خودمان بالا می‌بردیم. در نتیجه شاخص‌ها و اهدافی هدف‌گذاری شده است. هم‌اکنون شعب می‌توانند با اختلافی چندساعته وضعیت کلی بانک و همچنین شعب مختلف را رصد کنند. این موضوع به ایجاد رقابت مثبت بین همکاران منتج شده است. به‌زودی تأخیر چندساعته نیز از بین رفته و این کار به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین انجام می‌شود. افزون بر این، صورت‌های مالی نیز هر سه ما یک بار روی وب‌سایت بانک قرار می‌گیرد.
وی در رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی بانک گفت: هر چند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران فعالیت ریالی دارد، اما با تلاش همکاران روابط عمومی، با بانک‌های قرض‌الحسنه کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی ارتباطاتی برقرار شده است. در نتیجه این ارتباطات، شورای همکاری کشورهای اسلامی به‌مدت دو ماه شاخص‌های مختلف بانک را رصد کرد و جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اهدا کرد. همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رتبه سوم بانک‌های کشورهای اسلامی را از نظر رشد دارایی‌های منطبق بر شریعت از سوی نشریه بنکر کسب کرد.
اکبری همچنین تأکید کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک بانک اجتماعی است. سهامداران مهر ایران در راستای مسئولیت اجتماعی این بانک را تأسیس کردند. این بانک نیز سعی کرده فعالیت‌های خود را در این راستا به انجام برساند. احداث خانه برای سیل‌زدگان، ساخت خانه بهداشت، بیمارستان و مدرسه از جمله این فعالیت‌هاست. همچنین طرح همیاران مهر که منابع آن صدقه است، به اجرا درآمده و این منابع به چرخش درآمده است. تا کنون ۴۰ میلیارد تومان در این طرح جذب شده که در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرد. همچنین این مابع با کارمزد یک تا دو درصد به زنان سرپرست خانوار تخصیص می‌دهیم.

ارسال نظر