شناسه خبر : 8637

منابع بانکی خراسان رضوی ۱۶ درصد رشد یافت

منابع بانکی خراسان رضوی 16 درصد رشد یافت

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: میزان منابع استان در پایان مهر ماه امسال ۹۶۳ هزار میلیارد ریال بوده که ۱۳۱ میلیارد ریال رشد منابع داشته‌ایم و به صورت کلی منابع استان حدود ۱۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسن مونسان در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی در ساختمان شهید باهنر استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در روزهای اخیر هیچگونه خسارتی در بانک‌ها ایجاد نشده و همکاران ما در بانک در کمال آرامش در دو نوبت صبح و عصر مشغول خدمت‌رسانی هستند، همچنین از نیروی انتظامی مخصوصا بسیجیان شبکه بانکی به جهت امنیت ایجاد شده در بانک تشکر می‌کنم.

وی افزود: در استان 38 بانک و موسسه مالی وجود دارد که تبادل بانکی با 24 بانک وجود دارد، اما 14 بانک تبادل اطلاعات ندارند و چهار بانک نیز عضو کمیسیون نیستند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی بیان کرد: منابع آزاد استان 81 هزار و 900 میلیارد تومان است که 57 هزار و 600 میلیارد تومان و در حدود 70 درصد مصرف شده است. در سال جاری برای اولین بار برنامه عملیاتی برای شبکه بانکی تدوین کرده‌ایم که ما را به سمت اولویت‌های کشور هدایت می‌کند.

مونسان در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد، در بخش صنعت و معدن 49.2 درصد رشد، در بخش مسکن و ساختمان 39.5 درصد کاهش، در بخش خدمات، گردشگری و بازرگانی 29.6 درصد رشد، در بخش  قرض الحسنه که عمدتا ازدواج را شامل می‌شود 71.4  درصد رشد، در بخش صادرات 181.5 درصد رشد و در مجموع تسهیلات 52 هزار میلیارد رشد داشته است.

وی در خصوص واحدهای تملیکی اضافه کرد: امسال 447 واحد نیمه تمام در بخش صنعت، 489 واحد نیمه تمام در بخش کشاورزی و دو هزار و 942 واحد در بخش خدمات و گردشگری توسط بانک کمک مالی شده است.  مجموع واحدهای نیمه تمام سه هزار و 878 واحد بالغ بر شش هزار و 473 میلیارد ریال تسهیلات است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تصریح کرد: میزان واحدهای تولید غیر فعال و فعال در بخش صنعت ومعدن  701  واحد، کشاورزی 59 واحد، در بخش خدمات و گردشگری چهار و هزار 590 واحد ، در بخش صادرات 31 واحد و در مجموع شش هزار و 313 واحد بالغ بر دو هزار و 14 میلیارد ریال تزریق نقدینگی جدید داشته است.

مونسان مطرح کرد: در مجموع در بخش صنعت و معدن هزار و 148 واحد، در بخش کشاورزی هزار و 480 واحد، در بخش خدمات و گردشگری هفت هزار و532 واحد، در بخش صادرات 31 واحد و در مجموع در هفت ماهه سال جاری شبکه بانکی استان به  10 هزار 191 واحد کمک نقدینگی داشته است.

وی ادامه داد: نسبت مصارف به منابع 70.34 درصد  و نسبت مطالبات به مصارف 6.58 درصد است. تاکنون 50 واحد املاک تملیکی واگذار شده است که 25 درصد رضد داشته و یکی از مشکلات ما 55 واحد بسیار خوب صنعتی است که به دلیل اعمال ماده 37 قانون تامین اجتماعی امکان تمکین وجود ندارد و از شما خواهشمندیم تکلیف این 55 واحد را روشن کنید.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: در بحث ارزی دوستان در امور بین‌الملل کمک‌های زیادی به ما کردند و با وجود محدودیت‌های ارزی 35 درصد ، توانستیم 35 درصد مازاد حواله‌های بانکی را حذف کنیم، در زمینه خرید ارز 16 درصد رشد داشته است و 133 میلیون دلار ذخایر ارزی بانک‌های استان است.

مونسان بیان کرد: خوشبختانه کمیته وصول مطالبات بانک‌ها با حضور ارکان حاکمیتی تشکیل شده است. قوانین و مقررات مخل و مزاحم تولید زیادی وجود دارد و در صورت عدم برداشته شدن این قوانین نگرانی‌های زیادی برای تولید ایجاد خواهد شد. همچنین بسیاری از واحدها به دلیل موانع موجود در قوانین نمی‌توانند تسهیلات زیادی را از بانک دریافت کنند، از دیگر درخواست‌های ما افزایش اختیارات مدیران استانی در بانک‌ها است.

ارسال نظر