شناسه خبر : 8530

جذب حامیان سیاسی برای بانک‌ها مهم تر از اجرای حاکمیت شرکتی است / بانک‌های دولتی کمتر به حاکمیت شرکتی توجه می‌کنند

جذب حامیان سیاسی برای بانک‌ها مهم تر از اجرای حاکمیت شرکتی است / بانک‌های دولتی کمتر به حاکمیت شرکتی توجه می‌کنند

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با تاکید بر بهبود عملکرد بانک‌ها با اجرای حاکمیت شرکتی اظهار کرد: در سراسر دنیا حاکمیت شرکتی به بانک‌ها و شرکت ها توصیه می‌شود اما از آن جایی که در کشور، جنس این توصیه قانونی نبوده، یعنی نظارتی بر آن وجود نداشته بانک‌ها بر اهمیت اجرای آن واقف نیستند.

چابک آنلاین، "کامران ندری" درگفتگو با چابک آنلاین، اظهار داشت: از آن جایی که بانک ها یک بنگاه پیچیده بوده و اداره کردن آنها دشوار است اجرای حاکمیت شرکتی سبب افزایش کنترل داخلی، مدیریت بهتر ریسک، بازدهی بیشتر و درآمدزایی بهتر برای بانک ها می شود.

وی افزود: ابتدا بانک ها باید به زیان های حاصل از عدم توجه به حاکمیت شرکتی آگاه شوند، سپس خود ضرورت اجرای آن را متوجه خواهند شد.

ندری تصریح کرد:باید واحد شکایتی برای بانک ها وجود داشته باشد تا در صورت عدم تطبیق عملیات آن ها با مقررات، به لحاظ قانونی عواقب و خسارات سنگینی برای بانک ها رقم بخورد، درغیر این صورت مدیران بانکی خود را ملزم به اجرای طرح حاکمیت شرکتی نمی دانند و برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنند.

وی بیان کرد: مدیریت ریسک یکی از موضوعات اصلی حاکمیت شرکتی است و بانک ها را ملزم به ارزیابی فعالیت های خود می کند تا ریسک در بانک ها کاهش حداقلی داشته باشد اما از آن جایی که بانک های کشور ما در مواجهه با چنین موقعیت هایی به راحتی می توانند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند، ضرورتی هم برای مدیریت ریسک احساس نمی کنند.

وی، راه حل اصلی را تقویت نظارت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر فعالیت بانک ها برشمرد و گفت: اگر این دو نهاد، به ویژه بانک مرکزی، مقررات بانکی  را با توجه به استانداردهای روز ارتقا دهد، بانک ها خود به تنهایی به این نتیجه می رسند که باید مدیریت بهتری را بر مجموعه خود اعمال کنند و برای ارتقای این مقررات به سراغ تجربه جهانی که تحت عنوان حاکمیت شرکتی مدون شده میروند.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: بانک های دولتی به دلیل وابستگی به دولت، کمتر به حاکمیت شرکتی توجه نشان می دهند چرا که اولویت آن ها اجرای خواسته های دولت است

وی اضافه کرد: امروزه درکشور ما جذب حامیان سیاسی برای بانک ها مهم تر از اجرای حاکمیت شرکتی در بانکها بوده، بنابراین آن‌ها بیشتر بر این موضوع سرمایه گذاری و هزینه می کنند.

رژین میدانی

 

ارسال نظر