شناسه خبر : 8517

کل سپرده های بانکی قبرس در سال ۲۰۱۸ به ۴۸ میلیارد یورو رسید

کل سپرده های بانکی قبرس در سال 2018  به 48 میلیارد یورو رسید

قبرس با اجرای موفقیت آمیز یک برنامه ریاضتی سه ساله تحت نظارت مداوم وام دهندگان بین المللی، اکنون در موقعیتی قرار دارد که آینده خوشایندی برای آن پیش بینی می شود.

به گزارش چابک آنلاین، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور، در سال 2018 به 3.9 درصد رسید و یکی از بهترین عملکردها را در اروپا به نمایش گذاشت.

نرخ بیکاری در قبرس به طور پیوسته رو به زوال بوده و در سال 2018 به 8.4 درصد رسیده که این رقم نزدیک به میانگین نرخ بیکاری در منطقه یورو است.

در این دوره ، بانک ها پس از نتیجه گیری از برنامه تعدیل اقتصادی،  به رشد عملکرد موفقیت آمیز قبرس کمک کردند که پس از اتمام این برنامه، به تدریج موفق به بازگرداندن اعتبار، بازسازی عملیات و رویه ها، و غلبه بر چالش ها برای تأمین مالی پروژه های سودآور جدید و فرصت های سرمایه گذاری و پذیرفتن اقدامات نظارتی شدیدی  شدند.

بخش بانکی در قبرس شامل بانک های داخلی و بانک های بین المللی با شرکت های تابع یا شعب مستقر در قبرس است.

فراتر از خدمات سپرده گذاری و وام دهی سنتی ، بانک ها در قبرس تحت الگوی جهانی بانکداری فعالیت می کنند زیرا محصولات و خدمات متنوعی را ارائه می دهند و سپرده های مشتریان به طور سنتی منبع اصلی تأمین بودجه برای بانک ها است.

در قبرس 34 موسسه اعتباری مجاز وجود دارد که شامل هفت موسسه معتبر محلی ، سه شرکت تابع بانک های خارجی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، دو شرکت تابع بانک های خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا ، پنج شعبه بانک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، 15 شعبه بانک هایی از کشورهای عضو غیر اتحادیه اروپا و دو دفتر نمایندگی می شود.

بخش بانکی از طریق انجمن بانک های قبرس (ACB)، مقدمات ایجاد نوآوری های پرداخت را آغاز کرده که این اقدامات از طریق پرداخت ها و بازپرداخت های فوری بانکی با در نظرگرفتن ایمنی لازم صورت می گیرد.

 در طول سال 2018 ، کل سپرده های بانکی با 48 میلیارد یورو نسبتاً ثابت ماند.

تسویه حساب های بانکی همچنان ادامه دارد و کل وام های باقیمانده در طول سال 2018، به دلیل کاهش وام های غیرعامل حدود 12.2 میلیارد یورو  کاهش یافته است (23.7 درصد کاهش از پایان سال 2017).

اگرچه در طول این سال 3.1 میلیارد یورو سرمایه جدید به بنگاه ها و خانوارها داده شده است.

بخش بانکی قبرس پیشرفت چشمگیری در پرداختن به نسبت معوقات به مصارف (NPL) داشته است.

این کشور بیشترین کاهش را در بین کشورهای اتحادیه اروپا در NPL، بین ژوئن 2017 و ژوئن 2018 ثبت کرده است.

قابل توجه است که در سال 2018 ، این نسبت با 50 درصد کاهش به 10.3 میلیارد یورو رسیده است.

در زمینه آموزش مالی ، انجمن بانک های قبرس درسال 2016 ابتکار عملی را با عنوان "بیشتر از پول" به خرج دادند. این پروژه با هدف آشنایی دانش آموزان دبستان با مفاهیم مربوط به مدیریت پول انجام شده و در سال 2019 در تعداد بیشتری از مدارس کشور گسترش یافته است.

در سال 2019 ، برنامه جدیدی برای دانش آموزان دوره متوسطه قبرس معرفی می شود.

رژین میدانی

 

ارسال نظر