شناسه خبر : 8485

نظام بانکی لتونی مسیر جریان وجوه غیرقانونی از شرق به غرب اروپا است

نظام بانکی لتونی مسیر جریان وجوه غیرقانونی از شرق به غرب  اروپا است

در سال‌های اخیر، بخش بانکی لتونی با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته چرا که مدت زیادی است این کشور از سوی مقامات به عنوان راهکار جریان وجوه غیرقانونی از شرق به غرب در نظر گرفته شده است.

به گزارش چابک آنلاین، بانکداری غیر مقیم در لتونی به شرکت های خارج از کشور  اجازه می دهد تا از طریق بانک های لتونی معامله کنند.

بین سال های 1996 تا 2005 خزانه داری آمریکا 1002گزارش از فعالیت های مشکوک در شرکت های آمریکایی  دریافت کرده است که در 449 مورد آن کشور لتونی نقش داشته است. با این حال شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد پیشرفتی توسط نظام بانکی لتونی برای مبارزه با پولشویی انجام شده است.

بخش بانکی خرده فروشی لتونی تحت تسلط بانک های تجاری اسکاندیناوی ، مانند سوئد بانک (Swedbank) و اس ای بی (SEB) است و هیچ کدام از بانک ها و موسسات مالی، دولتی نیستند.

بانک لتونی به عنوان مرجع اصلی پولی کشور فعالیت می کند و بانک مرکزی این کشور، در کنار دیگر ساختارهای بانک مرکزی اروپا، از ثابت ماندن قیمت ها اطمینان حاصل می کند.

بانک مرکزی لتونی، همچنین بر دیگر بانکهای لتونی نظارت دارد و به مجلس و دولت این کشور در مورد تدوین و اجرای سیاست های پولی توصیه هایی ارائه می دهد.

انتظار می رودکه کیفیت دارایی بانک ها در لتونی به دلیل شرایط عملیاتی قوی مانند دستمزدهای واقعی، افزایش و سطح اشتغال بهبود یابد.

مهم ترین بانک های لتونی عبارتند از :

سوئد بانک لتونی ( Swedbank Latvia ) :

این بانک که در سال 1992 تاسیس شده به عنوان زیرمجموعه شرکت نوردیک بالتیک مستقر در استکهلم فعالیت می کند. این بانک طیف گسترده ای از خدمات مالی را به مشتریان خرده فروشی و شرکت های بزرگ در لتونی ، با تمرکز بر روی افراد خصوصی و بنگاه ها ارائه می دهد. دارایی کلی این بانک در سال 2017، چیزی حدود 29/5 میلیارد یورو محاسبه شده است.

بانک ریتومو ( (Rietumu Bank :

این بانک در سال 1922 تاسیس شده و یکی از بزرگ ترین بانک های لتونی با تمرکز بر تعاونی ها و افراد با دارایی خالص بالا است. این بانک خدماتی نظیر مدیریت دارایی ، کارگزاری و مشاوره ارائه می دهد. در سال 2017 دارایی کلی این بانک سه میلیارد یورو محاسبه شده است.

بانک اس ای بی ( SEB):

این بانک در سال 1993 تاسیس شده  و عضو کنگره مالی سوئد است. بانک اس ای بی خدمات بانکداری شخصی، خصوصی و تعاونی را به افراد و شرکت ها ارائه می دهد. در سال 2017 دارایی کلی این بانک بیش از 6/3 میلیارد یورو محاسبه شده است.

 

رژین میدانی

ارسال نظر