شناسه خبر : 8383

دوسوم بانکداری لهستان به بخش خصوصی اختصاص دارد/سهم بانک‌های خارجی در نظام بانکی لهستان ۱۰ درصد افت کرد

دوسوم بانکداری لهستان به بخش خصوصی اختصاص دارد/سهم بانک‌های خارجی در نظام بانکی لهستان 10 درصد افت کرد

لهستان زیرساخت خدمات مالی بدون تبعیض دارد؛بخش بانکی نقش مهمی در نظام مالی این کشور دارد و حدود ۷۰ درصد دارایی‌های این بخش را به خود اختصاص می‌دهد.

چابک آنلاین، با وجود این که دولت چندین بانک را تحت پوشش خود قرار داده اما دو سوم بانکداری لهستان به بخش خصوصی اختصاص دارد.

دولت، اقدام به افزایش مالکیت محلی بانکی از طریق تملک بر بخش بانکداری خارجی  دولتی کرد.

در نتیجه سهم بانک های خارجی بر کل دارایی های این بخش از حدود 60 درصد به زیر 50 درصد در سال 2018 کاهش یافت.

دولت لهستان دو بانک بزرگ  لهستان را مدیریت می کند.

 این دوبانک  وام دهنده حدود دو سوم بازار سپرده گذاری بانکی را تحت پوشش خود دارند.

در حالیکه ده بانک برتر 73.5 درصد دارایی ها و 78.8 درصد سپرده ها را در اختیار دارند.

تعداد زیادی از بانک های  مشارکتی در این کشور وجود دارد اما به صورت انحصاری هرکدام قسمت کوچکی از بازار را در اختیار دارند.

همه این  بانک ها سری متنوعی از خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند.

چند تغییر شکل بانکی در سال های اخیر در این کشور رخ داده است.

گروه بانکداری بین المللی ایتالیا درسال 2016 سهام بین المللی خود را به ده بانک برتر فروخت و مالکیت بانک های خارجی را از 60 درصد به 50 درصد رساند.

 در جولای 2016 یونی کردیت ( گروه بانکداری بین المللی ایتالیا ) 10 درصد از سهام خود را در دومین بانک بزرگ لهستان به موسسه های سرمایه گذاری فروخت.

همچنین بین واحدهای وام دهندگان اروپای غربی چند ادغام اتفاق افتاده است. بانک Raiffeisen   اتریش عملیات اصلی Raiffeisen Bank Polska را به BNP Paribas (فرانسه) با قیمت 920 میلیون دلار در اکتبر 2018 فروخت.

این دارایی های به زیرمجموعه فعلی بانک فرانسه ( BNP Paribas ) منتقل شدند. در دسامبر 2017، بانک دویچ آلمان نیز بخش های خصوصی و تجاری خود را به بانک پولسکی لهستان فروخت.

زیرساخت های قوی لهستان و همچنین وسعت بازار داخلی آن به این معنی است که بانک های خارجی به حفظ سپرده های خود در این کشور علاقه دارند.

همچنین هزینه پایین نیروی کار در لهستان بعضی از بانک های بین المللی را که مایل به استفاده از موقعیت برون مرزی خود هستند را جذب این کشور کرد.

سودآوری بانک ها در سال های اخیر مخصوصا در نتیجه مالیات دهی برخی از بانک های خاص در لهستان کاهش یافته است.

مهم ترین بانک های لهستان به شرح زیر هستند :

بانک پولسکی( PKO) :

این بانک در سال 1948 تاسیس شد و بزرگ ترین بانک لهستان از نظر میزان دارایی به شمار می رود و یکی از رهبران گروه های مالی در اروپای شرقی است.

بانک پولسکی دراوکراین هم فعالیت می کند. دارایی کلی این بانک در سال 2017 برابر با 296.912 میلیارد زلوتی (واحد پول لهستان ) است.

یک دلار آمریکا برابر با 3.841 زلوتی لهستان است.

بانک پکائو (Pekao) :

این بانک در سال 1929 تاسیس شد و خزانه دار خدمات مالی شهروندان لهستانی است.

 یونی کردیت صاحب حدود 60 درصد سهام این بانک بود اما بخشی از آن را در سال 2016 فروخت. دارایی کلی این بانک در سال 2017 چیزی حدود 174.21 میلیارد زلوتی محاسبه شده است.

بانک زاچونی ) WBK ) :

این بانک در سال 2001 با ادغام دو بانک Wielkopolski و Kredytowy تشکیل شد و سومین بانک بزرگ لهستان هم از نظر دارایی و هم از نظر شبکه شعب است.

دارایی این بانک در سال 2017 برابر با 132.86 میلیارد زلوتی تخمین زده شده است.

رژین میدانی

ارسال نظر