شناسه خبر : 8284

بدهی‌های معوق بانک‌ها در زمینه بنگاهداری بسیار بالاست

بدهی‌های معوق بانک‌ها در زمینه بنگاهداری بسیار بالاست

یک کارشناس اقتصادی، بدهی‌های معوق بانک‌ها در زمینه بنگاهداری را بسیار بالا برشمرد و گفت که بانک‌‌ها به جای این که ترازنامه‌های خود را منظم کنند این بدهی‌های معوق را به بدهی‌های جاری تبدیل می‌کنند هر چند که پول جدیدی به بانک‌ها تزریق نمی‎‌شود.

چابک آنلاین، محمود جامساز، در گفتگو با چابک آنلاین، درخصوص تمایل شدید بانک‌ها به بنگاهداری، با توجه به تاکید مسئولین بر ترک آن گفت: فلسفه وجودی بانک‌ها این است که سپرده‌های مردمی را جمع آوری کرده و بابت مدت زمانی که این سپرده‌ها نزد آن ها می‌ماند سود یا بهره‌ای بپردازند و این سپرده‌ها را برای پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی و خدماتی بخش واقعی اقتصاد که منتج به رشد اقتصادی شود، تجهیز بکند.
به گفته وی، بانک ها تصمیم گرفتند که خودشان بنگاهدار شوند و به شرکت‌ها وام‌های سنگینی پرداخت کنند که بهره‌ی بسیار بالاتری نسبت به وام هایی که به مردم می‌دهند دارند پس به نفعشان است که کارهای مشارکتی انجام دهند و آن را بنگاهداری بکنند.  
وی در توصیف علت دفاع مدیران برخی بانک ها از بنگاهداری مدعی شد که بانک های معتبر درصد بسیار بالایی از اعتبارات و تسهیلات را به شرکت ها و اعضای هیئت مدیره  آنها می دهند که  این تسهیلات به نام تولید گرفته می شود اما به تولید تزریق نمی شود و در راه  بازارهای موازی و بازارهای غیر متشکل مثل طلا و ارز و مسکن هزینه می  شود که برایشان سود بسیار زیادی دارد.
جامساز درمورد تاثیرات منفی بنگاهداری بانک ها دراقتصاد ملی گفت: هزاران میلیار تومان سپرده های مردمی که باید از طریق بانک ها درحوزه های مختلف اقتصادی تحرک ایجاد بکند و رشد اقتصادی را بالا ببرد ،محصور شده و کسی نمی تواند از آن استفاده کند .بدهی‌های معوق بانک ها در مسئله بنگاه داری بسیار بالاست. 
وی ادامه داد:بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند بانک ها را ملزم به ترک بنگاهداری کند زیرا مستقل نیست و هر وقت دولت  با کسر بودجه مواجه می شود از بانک مرکزی استخراج می کند و با این کار افزایش نقدینگی را رقم می زند. 
وی تصریح کردکه  بانک مرکزی موظف است که بر بانک ها و  سپرده های قانونی شان، نرخ های بهره ای که تعیین می کنند و از مشتریان می گیرند و کفایت سرمایه بانک ها نظارت بکند. اما قادر به نظارت بر تعداد شرکت هایی که یک بانک دارد، نیست زیرا بانک ها به صورت رسمی شرکت ندارند.

رژین میدانی

ارسال نظر