شناسه خبر : 3938

آثار تحولات در نرخ سود های سرمایه‌گذاری بانکی

آثار تحولات در نرخ سود های سرمایه‌گذاری بانکی

طی روزهای اخیر شاهد تحولات اساسی روی نرخ سودهای بانکی بودیم . اساسی ترین تغییر، حذف نرخ سود روزشمار بانک‌ها بود که سبب تعجب بسیاری از کارشناسان بانکی و غیر بانکی و حتی مشتریان بانکها شد که بدون اطلاع قبلی در سود سرمایه‌گذاری تغییر ایجاد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از بانکداری ایرانی ، این تغییرات براساس مصوبه شورای پول و اعتباررخ داده که اعلام کرده است که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روز شمار به ماه شمار تغییر می‌یابد.

و بر همین اساس ، حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه بوده و حداقل مبلغ مانده حساب در یک ماه برای  محاسبه سود آن ماه در نظر گرفته خواهد شد.

بسیاری نظر بر این دارند که این کاهش در زمانی که ریسک چرخش نقدینگی به سوی بازارهای موازی بالاست ، نشان دهنده حمایت دولت و بانک مرکزی از بانکهاست. 

در هیمن رابطه ، طی روزهای گذشته ، رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی اعلام کرده بود که تغییر نرخ سود بانکی فعلا مدنظر شورای پول و اعتبار نیست؛ هر چند ممکن است که بانک مرکزی برای این موضوع ملاحظاتی را مدنظر داشته باشد. 

ظاهرا ملاحظاتی  که مد نظر رییس محترم  شورای هماهنگ بانک‌های دولتی بوده حمایت همه جانبه از بانک‌ها بوده است تا بتوانند هزینه‌های بانک را کم کنند. 

در واقع این بانک‌ها هستند که در شرایط فعلی توان پرداخت هزینه های اضافه را نداشته و در شرایط بدی قرار دارند و صورتهای مالی آنها گویای سپری شدن روزهای تلخی برای آنهاست  است و بر همین اساس و  برای اینکه هزینه های بانکها کاهش پیدا کند بانک مرکزی اقدام به کاهش روز افزون نرخ سود گرفته است . 

توجیه بانک مرکزی این است که نقدینگی به سمت بازار سرمایه و یا سودهای بلند مدت حرکت می کند . 

بازار سرمایه که در روزهای گذشته سیر نزولی را طی کرده و شاخص کل از آستانه 200 هزار واحدی به نقطه 156 هزار واحدی سقوط کرد و تنها روز یکشنبه دومدی ماه ه دلیل انتشار خبر کاهش نرخ سود واکنش دو هزار واحدی مثبت نشان داد که آن هم به دلیل شرایط قیمت نفت و انواع ارز تداوم چندانی نخواهد داشت و این رشد رشدی بنیادی برای بورس تلقی نمی شود لذا ممکن  است چندروزی بیشتر دوام نیاورد. 

در خصوص سود بانکی بلند مدت نیز باید گفت که با توجه به تغییرات در نرخ سود بلند مدت در روزهای اخیر ، حذق نرخ سود برای حساب‌های روزشمار بی اثر در بلندمدت خواهد بود. لذا این تغییرات  توجه سرمایه گذاران را به خود جلب نکند. 

به عنوان نمونه برخی از بانکها و موسسات که مجوز پرداخت سود 22 درصدی را به برخی از حسابهای خود مانند صندوق ها و غیره داشتند آن را تغییر داده  به 20 درصد رساندند.

هرچند این طرح موافقانی در مجلس دارد حسینی شاهرودی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: در این خصوص معتقد است که در شرایط اقتصادی کنونی نقدینگی به سمت بازارهای کاذب رفته و در حوزه ارز، سکه و خودرو حباب و در واقع بازار کاذب و سفته بازی ایجاد می کند و اگر بانک‌ مرکزی به این گردش پول در بانک ها نیز سودی تعلق دهد ظلم در حوزه اقتصاد است و با نگاه اقتصادی مغایر است. با این اقدام بازار سفته بازی رونق پیدا کرده و به رسوب پول حاصل از سفته بازی کمک می گند، چراکه در سپرده های کوتاه مدتی که به آن روزشمار سود تعلق می گیرد دوباره سود تعلق گرفته که این سفته باز دو مرتبه سود می برد که یک سود در حوزه سپرده گذاری کوتاه مدت و سود دیگر در حوزه سفته بازی است.

اما سوالی را که این نماینده محترم مجلس به ان پاسخ نمی‌دهد اینکه حذف یکباره نرخ سود کوتاه مدت و روزشمار آیا تبعاتی برای جریان نقدینگی در بلند مدت ندارد و با توجه به اینکه سودهای بلندمدت نیز کاهش پیدا کرده آیا در بلند مدت تاثیر منفی این تغییرات بیش از نفع آن نیست؟ آیا این تغییرات در نرخ تنها و تنها به سود بانکها نیست؟ 

 

ارسال نظر