شناسه خبر : 19143

تسهیلات ازدواج به ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

تسهیلات ازدواج به ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

نماینده مجلس شورای اسلامی در بیان تفسیر بخش‌های دانشگاهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون باید نهضت خوابگاه‌های متاهلی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم، گفت: باید حداقل ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و تملک دارایی به خوابگاه متاهلی جهت احداث، تکمیل،تعمیر و تجهیز اختصاص یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، دکتر امیر حسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، به تفسیر بخش‌های دانشگاهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پرداخت و ابراز داشت: دو ماده ۷ و ماده ۸ این قانون مربوط به دانشگاه‌ها است، بزرگترین معظل ما در حوزه ازدواج جوانان یکی میل به تحصیلات عالیه است و خود این مانع ازدواج و فرزندآوری شده است ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم به این نحو که نهضت خوابگاه‌های متاهلی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم. در شروع دهه ۷۰ زمانی که سیاست‌های تنظیم جمعیت خانواده در حال کار شدن بود اولین سیاست عدم ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها بوده است.

بانکی‌پور با بیان این‌که تغییر دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های مجردان به متاهلان این مراکز را از همه حاشیه‌ها دور خواهد کرد به تفسیر ماده‌های دانشگاهی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و گفت: در ماده ۷ به این منظور چند تمهید دیده شده است این برنامه منطبق با ماده ششم توسعه بوده است. بر این اساس از امسال در بودجه دانشگاه‌ها ۱۰ درصد از اعتبار تخصصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سالانه مقرر در بودجه سنواتی فوق، به استثنایی مواردی که از نظر شرعی مصارف مشخصی دارند که نمی‌توان به آن‌ها دست زد باید صرف خوابگاه متاهلی شود. به صورت واضح باید حداقل ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و تملک دارایی به خوابگاه متاهلی جهت احداث، تکمیل ،تعمیر و تجهیز اختصاص یابد.

تشریح شرح تبصره‌های «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

وی در ادامه به شرح تبصره‌های قانونی دوماده ۷ و ۸ این قانون پرداخت و گفت: در اجرای بند پ ماده ۱۰۳ قانون برنامه ۵ ساله به دولت اجازه داده می‌شود سالانه مطابق قوانین بودجه سنواتی تا ۵ سال مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند یعنی هر دانشگاهی برای ساخت خوابگاه متاهلی دو هزار میلیارد تومان پشتوانه مالی دارد. بر اساس تبصره ۲ این دو ماده قانونی، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظف هستند اراضی و ساختمان‌های مازاد خود را با مشارکت خیران و سایر دستگاه‌ها به تامین خوابگاه‌ها و یا مناطق مسکونی مورد نیاز دانشجویان متاهل اختصاص دهند. یعنی به غیر ساختمان‌هایی که وقف خاص شده باشد بقیه را می‌توان برای خوابگاه‌های متاهلی هزینه کنید.

به گفته این نماینده، همچنین بر اساس تبصره ۳، وزارت راه و شهرسازی مکلف است اراضی مازاد با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و یا فناوری در اختیار خود را مطابق با ضوابط شهرسازی و به میزان سرانه‌های مصوب برای جبران کسری احداث خوابگاه‌های دانشجویی و طلاب متاهل به دانشگاه و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه با حفظ مالکیت دولت به صورت اجاره‌ای ۹۹ ساله و غیر قابل تغییر کاربری واگذار نماید. یعنی دانشگاه‌هایی که زمین ندارند وزارت راه می‌تواند زمین در اختیار دانشگاه با اجاره ۹۹ ساله قرار دهد.

بانکی پور تاکید کرد: تبصره ۴ نیز تاکید دارد که کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مکلف هستند متناسب با تعداد دانشجویان متاهل خوابگاه‌های موجود را جهت اختصاص به خوابگاه‌های متاهلان بهسازی و تجهیز نمایند و در احداث خوابگاه‌های جدید، خوابگاه‌های متاهلان را در اولویت قرار دهند، یعنی اولویت خوابگاهی اکنون خوابگاهی متاهلان است و خوابگاه‌های مجردی را نیز می توان تبدیل کرد.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۵، وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف هستند ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، پیوست‌های فرهنگی احداث خوابگاه‌های متاهلی را مبتنی بر نظام نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور مصوب سال ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب وزیر مربوطه به دانشگاه‌ها ابلاغ کند. بر این اساس کمیته‌های ویژه پیوست فرهنگی را ایجاد کنید.

به گفته وی، ماده ۸ به این معنا است که صندوق‌های رفاه دانشجویی بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، برای دانشجویان و طلاب متعهد دانشجویی فاقد مسکن نسبت به پرداخت ودیعه مسکن، مشروط به ارایه اجاره نامه دارای شناسه ره‌گیری از مشاوران املاک به نحوی اقدام کنند که هر ساله حداقل ۵۰ درصد متوسط قیمت ودیعه اجاره مسکن ۷۰ متری در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ متری در سایر شهرهای محل تحصیل را پوشش دهند.

تسهیلات ازدواج به ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

 بانکی‌پور در پایان گفت: تسهیلات ازدواج در سال جاری برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۰۰ میلیون تومان بود که سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت، یعنی دانشجویانی که ازدواج کرده‌اند و امسال این تسهیلات را نگرفته‌اند سال بعد(فروردین ۱۴۰۱) به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان می‌توانند این تسهیلات را تهیه کنند.  دختران و پسرانی که سنشان بیشتر است در سال جاری ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کردند که در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر