شناسه خبر : 17454

جزئیات پرداخت وام به واحد های صادراتی

جزئیات پرداخت وام به واحد های صادراتی

معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در گزارشی ضمن ارائه جزئیاتی از نحوه پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی، اعلام کرد که از آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی، یعنی خرداد ۱۳۹۹ تا نهم مرداد امسال نزدیک به ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل  از ایسنا، بر اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  در راستای هدایت منابع برای تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی –صادراتی، سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته موصوف از محل منابع صندوق توسعه ملی و تلفیق منابع بانک های عامل طرف قرارداد در سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.behinyab.ir راه‌اندازی شده است. این اقدام برای صادارت محصولات اولویت دار به کشورهای هدف انجام شده است.

درخواست متقاضیان پس از ثبت در سامانه مذکور، به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و پس از تایید به یکی از بانک‌های عامل (توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توسعه تعاون، خاورمیانه، کار آفرین، تجارت، ملی ایران، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کشاورزی و پارسیان) جهت تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد. منابع در نظر گرفته شده برای تسهیلات بسته موصوف بصورت تلفیقی به نسبت ۵۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد منابع بانک عامل بوده و نرخ سود تسهیلات به صورت میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است.

اولویت‌های پرداخت تسهیلات صادراتی

اولویت‌های اعطای تسهیلات براساس اولویت‌های کالایی، اولویت‌های کشوری، واحدهای تولیدی-صادارتی، اشخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت طرح و برنامه تا تاریخ ۹ مرداد ماه سال جاری، حدود ۴۷ درصد از کل منابع درنظر گرفته شده برای این تسهیلات که رقمی نزدیک به ۱۹۰۰ میلیارد تومان است از طریق این سامانه به متقاضیان پرداخت شده است.

گفتنی است که بر اساس آمار دو ماهه امسال که با جزئیات منتشر شده، از ابتدای پرداخت تسهیلات صادراتی تا پایان اردیبهشت امسال نزدیک به ۳۳ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات یاد شده شده بودند.  از بین استان‌ها، آذربایجان شرقی بیشترین تسهیلات واحدهای صادراتی را به خود اختصاص داده و هشت استان از جمله ایلام، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده بودند.  

ارسال نظر