شناسه خبر : 16941

حداقل سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی برای یک صرافی عدد بزرگی نیست

حداقل سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی برای یک صرافی عدد بزرگی نیست

مدیرعامل شرکت صرافی توسعه صادرات گفت:درحال حاضر شرکت های صرافی ارزهای صادراتی عرضه شده در سامانه نیما را متناسب با ارزیابی اعتباری خود از صادرکنندگان خریداری کرده و به همین جهت در برابر عدم پرداخت ارزهای خریداری شده، در مقابل وارد کننده، متعهد هستند.

چابک آنلاین ، محسن خائف الهی؛ محسن بوالحسنی درگفتگو با چابک آنلاین افزود: شرکت های صرافی از بانک مرکزی و دیگر نهادهای مسئول تقاضا کرده اند تا مکانیزمی را طراحی کنندکه بتواند ضمانت اجرایی لازم را برای ایجاد و تسویه ریالی عملیات مربوطه را همزمان با تایید دریافت ارز توسط صرافی ها،انجام دهد.

به گفته وی، طبیعی است که صرافی های بانکی با توجه به طیف گسترده ای از مشتریان بانک های متبوع خود، سهم بیشتری را در اختیار داشته باشند.

این کارشناس حوزه ارز، معاملات فردایی را یکی از شقوق ابزارهای مشتقه دانست که از معاملات نقدی منشعب شده و خاطر نشان کرد:در سالهای ۹۶ و ۹۷ معاملات فردایی مشکلاتی  داشت، به همین دلیل در این باره محدودیت هایی توسط بانک مرکزی اعمال شد.

بوالحسنی، در رابطه با افزایش حداقل سرمایه مجاز برای صرافی ها توسط بانک مرکزی در سالجاری گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم موجود در کشور، افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز برای صرافی ها منطقی است.

وی، در این باره افزود: ۲۵ میلیارد تومان سرمایه که اکنون در حدود یک میلیون دلار است، برای یک شرکت صرافی جهت فعالیت در بازار عدد بزرگی نیست.

به گفته این کارشناس حوزه ارز، بالا رفتن حداقل سرمایه مجاز برای صرافی های تضامنی که در شهرستان های کوچک فعالیت دارند و صرفاً فعالیت های خرد مثل عملیات نقدی را انجام می دهند سخت خواهد بود اما نرخ فعلی برای صرافی هایی که عملیات حواله را انجام می دهند مناسب است.

مدیر عامل شرکت صرافی توسعه صادرات در رابطه با ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی به شرکت های صرافی گفت: عملیات شرکت های صرافی ذاتاً تعهد ایجاد می کند، در نتیجه ایجاد تعهد مضاعف از طریق دریافت تسهیلات بانکی، ریسک عملیاتی و اعتباری این شرکتها را بالا خواهد برد.

وی گفت: صرافی ها در قالب سامانه نیما و سنا اطلاعات خود را با بانک مرکزی به اشتراک می گذارند و همچنین از طریق سامانه سنا می توانند اطلاعات مورد نیاز در رابطه با مشتریان را از سازمان ثبت احوال، مخابرات و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام کنند.

این کارشناس بازار ارز افزود: به عنوان مثال صرافی ها اصالت شماره تلفن همراه مشتریان را از طریق سامانه سنا از مخابرات استعلام می کنند؛ همچنین تأییدیه مربوط به شناسه ملی شرکت ها و شماره ملی افراد را از طریق سامانه مذکور اخذ می کنند.

مدیر عامل شرکت صرافی توسعه صادرات در رابطه با اشتراک گذاری اطلاعات بین صرافی ها و دیگر نهادها گفت: صرافی ها با سازمان امور مالیاتی در قالب گزارشات معاملات فصلی و دیگر گزارش ها تبادل اطلاعات دارند.

ارسال نظر