شناسه خبر : 16777

اختصاصی چابک آنلاین؛

کیف پول الکترونیک درایران به معنای کلاسیک توسعه نمی‌یابد/ بانک‌ها تخصص لازم را در اداره بنگاه‌ها ندارند

کیف پول الکترونیک درایران به معنای کلاسیک  توسعه نمی‌یابد/ بانک‌ها تخصص لازم را در اداره بنگاه‌ها ندارند

یک کارشناس حوزه پرداخت گفت: ایران از نظر استفاده نامتناسب از ابزار و خدمات بانکداری الکترونیک یکی از موارد استثنا در دنیاست.

به گزارش چابک آنلاین،کریم خمسه در گفتگو با چابک آنلاین، در رابطه با شکل گیری کیف پول الکترونیکی در ایران  گفت: تا زمانی که نظام کارمزد رایگان در ایران وجود دارد کیف پول الکترونیکی و کارت اعتباری (به معنای کلاسیک و نه فروش اقساطی)  توسعه نخواهد یافت. 

وی، افزود:در کشورهایی که کیف پول الکترونیکی رایج شده، افراد برای انجام تراکنش با کارت بانکی خود کارمزد پرداخت می کنند، در نتیجه وقتی یک تکنولوژی جدیدتر ایجاد شده و کارمزد ارزان تری را به مشتریان پیشنهاد می دهد؛ آن تکنولوژی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

خمسه  این پرسش را مطرح کرد که، چه ابزاری وجود دارد که توان رقابت با کارمزد رایگان تراکنش کارت در کشور ما را داردو خود پاسخ داد:در یک نئوبانک ایده‌آل اگر  ۱۰ هزار مشتری وجود داشته باشد باید ۱۰ هزار نوع عرضه تسهیلات برای مصارف مختلف با در نظر گرفتن شرایط هر مشتری به طور جداگانه به آنها عرضه شود و این کار فقط از عهده ابزارهای الکترونیک بر می آید.

این کارشناس حوزه پرداخت در رابطه با بنگاه‌ داری بانک‌ها، گفت: یک سری از نهاده ها برای اداره هر کسب و کاری مورد نیاز است و بانک‌ها از این میان فقط پول را در اختیار دارند ولی تخصص لازم برای اداره بنگاه‌ها را ندارند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته بانک‌ها یا ارتباط مالی ایجاد می کنند و یا در یک بنگاه اقتصادی سرمایه گذاری می کنند اما خود بنگاه‌داری نمی‌کنند.

این کارشناس حوزه پرداخت، نظام کارمزد در ایران را بسیار خاص و متفاوت از دیگر کشورها دانست و ابراز داشت: در چند سال اخیر با توجه به تورم بالایی که وجود داشته قیمت تمامی اقلام همواره در حال رشد بوده است؛ اما در همین بازه زمانی متوسط مبلغ تراکنش ها کاهش یافته و فقط تعداد آن‌ها بیشتر شده است.

 

ارسال نظر