شناسه خبر : 16218

اختصاصی چابک آنلاین؛

قیمت بلیط قطار در آلمان بالاتر از قیمت بلیط هواپیما است

قیمت بلیط قطار در آلمان بالاتر از قیمت بلیط هواپیما است

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت:یک بانک عامل، امکان اعطای تسهیلات کرونا به شرکت‌های حمل و نقل ریلی را مشروط بر ارائه وثائقی کرده که نقد شوندگی آنی داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین، محمد رجبی درگفتگو با چابک آنلاین افزود: وثائق مورد نظر این بانک در این زمینه سند ملکی و ضمانت نامه بانکی یعنی ترکیبی از اعتبار و ملک است. 

به گفته این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی، در سال گذشته تلاش مسئولین راه آهن کشور بر این بود که بانک مذکور را متقاعد کنند، علاوه بر ملک و ضمانت نامه بانکی، واگن ها را هم به عنوان وثیقه قبول کند. 

وی افزود: پس از حدود ۵ ماه تلاش مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، بانک عامل متقاعد شد که ترکیبی از وثائق ملکی، سپرده بانکی و واگن ها را برای اعطای وام بپذیرد. 

رجبی در رابطه با تسهیلات بانکی مربوط به دوران کرونا گفت: بانک عامل در رابطه با شرکت هایی که سهامداران بزرگ مثل سازمان تأمین اجتماعی دارند اعلام کرد که سهامداران اصلی شرکت های حمل و نقل ریلی لازم است که برای سپرده گذاری و اخذ ضمانت نامه بانکی جهت اخذ وام اقدام کنند. 

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: استثنائاً برای شرکت رجا با توجه به اینکه این شرکت بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی کشور است و شرکت راه آهن هم از این شرکت حمایت می کند؛ بانک عامل موافقت کرد که شرکت رجا صرفاً با وثیقه قرار دادن واگن بتواند از تسهیلات مربوط به کرونا برخوردار شود. 

وی در خصوص تأمین مالی جهت ساخت واگن های باری و حمل و نقل مسافری تصریح کرد: ساخت واگن مستلزم این است که شرکت های خریدار واگن بتوانند از عهده پیش پرداخت و میان پرداخت مربوط به آن بر بیایند تا سازنده هم بتواند به وظیفه خود در این زمینه عمل کند؛ اما این امکان بدون حمایت بخش دولتی وجود ندارد. 

رجبی گفت: با توجه به اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه مرکز تعمیرات و نوسازی ناوگان ریلی، دولت ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد را به بانک عامل می پردازد و ۲۳ درصد از مبلغ قرارداد را شرکت متقاضی سپرده گذاری می کند، در نتیجه ۵۷ درصد الباقی مبلغ را بانکهای عامل، تسهیلات می دهند؛ آن هم به صورتی که تسهیلات مستقیماً به تولید کننده واگن پرداخت می شود.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته  تصریح کرد: برای تهیه واگن های باری از تبصره ۱۸ استفاده می شود اما تا به حال تنها یک شرکت مسافری حمل و نقل ریلی توانسته است از تبصره ۱۸ برای خرید واگن استفاده کند.

به گفته وی، منابع موجود برای تبصره ۱۸ محدود است و همچنین قیمت واگن ها بسیار افزایش یافته است. 

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در رابطه با بهای تمام شده هر واگن گفت: قیمت هر واگن اکنون بین ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان است؛ با توجه به قیمت گذاری دولتی بلیط قطار، برای سرمایه گذار توجیه ندارد که در این بخش سرمایه گذاری کند؛ چرا که در یک بازه زمانی معقول نمی تواند مبلغ سرمایه گذاری خود را بازیابد.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در رابطه با امکان استفاده از قراردادهای B.O.T برای تأمین مالی پروژه های حمل و نقل ریلی کشور تصریح کرد: در هر سرمایه گذاری انگیزه سرمایه گذار این است که دوره بازگشت سرمایه اش کوتاه باشد و سود حاصل از این سرمایه گذاری هم بالا باشد؛ با توجه به شرایط فعلی اقتصادی چنین شرایطی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور مهیا نیست؛ همچنین از طرف دیگر تفاوت صنعت حمل و نقل ریلی با دیگر صنایع در این است که اگر کسی در این حوزه سرمایه گذاری کند، سپس به هر دلیلی علاقه مند نباشد که به همکاری خود ادامه دهد امکان خارج کردن واگن خود را از شبکه ریلی ندارد.

وی افزود: در دهه ۸۰ دولت با اتخاذ سیاست های حمایتی از بخش حمل و نقل ریلی باعث توسعه این صنعت شد؛ به این صورت که سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تنها ۴ درصد از بهره بانکی را بابت تسهیلات پرداخت می کردند و پرداخت مابقی بهره بانکی را دولت در یک طرح تشویقی، خود به عهده گرفته بود؛ متأسفانه در دولت های بعد از دهه هشتاد چنین فرصت هایی فراهم نشد. 

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود:قیمت بلیط قطار در کشور آلمان در حدود قیمت بلیط هواپیما و گاهی بالاتر از آن است، در کشورهایی که در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی توفیقی به دست آورده اند تقریباً قیمت بلیط آزاد است و بهای تمام شده را از مسافر دریافت می کنند. 

رجبی نرخ تأمین مالی برای شرکت های حمل و نقل ریلی از طریق شرکت های تأمین سرمایه را بالا دانست و افزود: نرخ تأمین مالی از این روش، برای صنعتی که بازده کمی دارد بسیار بالا است؛ حتی تأمین مالی از طریق صکوک نیز نرخی در حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد دارد.

به گفته این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی، به عنوان یک راه حل، دولت باید هزینه بخش های زیان ده صنعت حمل و نقل ریلی را به عهده بگیرد و برای حمایت از بخش های دیگر با اختصاص منابع مالی به صندوق توسعه حمل و نقل کشور اقدام کند؛ همچنین این صندوق با بهره صفر درصد می تواند منابع مالی مذکور را در اختیار شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور قرار دهد.

 

ارسال نظر