شناسه خبر : 16001

اختصاصی چابک آنلاین؛

وام ۴۵۰ میلیونی کفاف ساخت ۹۰ متر مربع واحد مسکونی را خواهد داد

وام ۴۵۰ میلیونی کفاف ساخت ۹۰ متر مربع واحد مسکونی را خواهد داد

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: اگر بخواهیم مشکل مسکن حل شود و امکان خرید مسکن برای هفت دهک پایین جامعه فراهم شود باید ۸۰ درصد از هزینه ساخت، به وسیله تسهیلات بانکی پوشش داده شود.

به گزارش چابک آنلاین، محمودفاطمی عقدا درگفتگو با چابک آنلاین در رابطه با روش های تأمین مالی برای انبوه سازان گفت: یکی از راههای مناسب برای تامین مالی برای فعالان صنعت ساختمان پیش فروش واحد های مسکونی است؛ با این حال خریداران باید به قوانین مربوط به این بخش دقت کنند تا دچار مشکل نشوند. 

این کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با چگونگی امکان بازپرداخت اقساط وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی توسط اقشار متوسط جامعه گفت: بایدبنیه اقتصادی خانوار تقویت شود و بازنگری در حقوق و دستمزد صورت بگیرد. 

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در رابطه با وام مسکن که به متقاضیان خرید مسکن تعلق می گیرد گفت: به نفع جامعه است که وام های بخش تقاضا حذف شود و به سمت تولید برود چرا که این کار در کاهش بهای تمام شده ساخت مسکن اثرگذار است. 

فرایند پرداخت وام‌های مشارکتی سریع انجام می‌شود

وی، طول دوره مشارکت مدنی وام های ساخت مسکن را کافی دانست و ابراز داشت: اگر این دوره طولانی تر شود امکان دارد که سازنده طبق برنامه زمان بندی، مراحل پروژه ساختمانی را پیش نبرد و با افزایش قیمت مصالح و هزینه های دیگر نهایتاً پروژه نتواند به طور موفقیت آمیز به نتیجه برسد .

فاطمی عقدا، در رابطه با پرداخت مبلغ وام مسکن به سازنده در چند بخش افزود: اگر مبلغ وام به طور یکجا به سازنده پرداخت می شد، سازنده می توانست مصالح مورد نیاز خود را به صورت یکجا تهیه کند و با این کار از افزایش بهای تمام شده مسکن جلوگیری کند؛ اما نگرانی جدی دیگری نیز در این رابطه وجود دارد؛ آن هم اینکه در صورت پرداخت مبلغ وام به صورت یکجا به سازنده در نهایت بانک بماند و یک پروژه نیمه تمام. 

این کارشناس حوزه مسکن گفت:عموماً فرایند پرداخت این وامهای مشارکتی سریع انجام می شود. 

 رئیس سابق مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: اگر حداقل بهای تمام شده ساخت و ساز را به ازای هر متر مربع ۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن بدون احتساب هزینه زمین و اخذ جواز ساخت، کفاف ساخت ۹۰ متر مربع واحد مسکونی را خواهد داد. 

به گفته فاطمی عقدا، حدوداً ۶۰ درصد هزینه ساخت و ساز، مربوط به زمین و اخذ جواز ساخت می باشد که با احتساب این دو، وام ۴۵۰ میلیونی هزینه ساخت ۴۰ متر مربع از واحد مسکونی را پوشش می دهد. 

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، اگر دولت مبلغ وام ساخت مسکن را دو یا سه برابر کند، در نهایت، این دولت است که از این موضوع سود می برد و به نوعی سرمایه گذاری برای دولت به حساب می آید. 

فاطمی عقدا گفت در ۸ سال گذشته بخش مسکن با رکود مواجه بود، در این شرایط اگر تسهیلاتی هم عرضه می شد متقاضی برای دریافت آن وجود نداشت. 

وی گفت: اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن برای امسال شروع خوبی در حمایت از حوزه مسکن است؛ اما در سالهای آینده سهم بخش مسکن از تسهیلات اعطایی بانکها باز هم باید افزایش یابد. 

این کارشناس حوزه مسکن افزود: دولت باید دنبال راههای دیگری به جز منابع بانکی برای تأمین مالی برای بخش مسکن باشد، بازار سرمایه بهترین جا برای این کار است. 

فاطمی عقدا در این رابطه تصریح کرد: باید بازار سرمایه را طوری به این سمت و سو سوق بدهند که تأمین مالی بخش مسکن به صورت برد-برد برای همه طرفها در بازار سرمایه پیش برود.

 

ارسال نظر