شناسه خبر : 15561

اختصاصی چابک آنلاین؛

دوسوم از ۵۰۰ برند برتر بانک‌های دنیا دچار افت ارزش شدند

دوسوم از ۵۰۰ برند برتر بانک‌های دنیا دچار افت ارزش شدند

درحالیکه برای دومین سال پیاپی ازشیوع پاندمی کرونا،ارزش برندهای تجاری بانک‌های بزرگ جهان افت جدی داشته‌اند، با این حال اما، روندفعالیت‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت بازارها درشرایط فعلی است.

به گزارش چابک آنلاین، بانک های چینی ۳۳  درصد  ازمجموع ارزش برندهای بانک ها در جهان را به خود اختصاص داده اند.

بانک صنعتی و اقتصادی چین (آی.سی.بی.سی) به عنوان ارزشمندترین برند بانکی جهان، دارای ارزش برندی برابر با ۷۲.۸ میلیارد دلار است.  

پنج بانک آمریکایی درمیان ۱۰ برند برترتجاری بانکی دنیا قرار دارند.

درحال حاضر، بانک آمریکا رتبه پنجم را در میان ۱۰ بانک برتر دنیا کسب کرده است.

همچنین بانک جی.پی.مورگان، تنها بانکی در میان ۱۰ بانک برتردنیا  است که ارزش برند تجاری آن در سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

بخش بانکی ویتنام با 23 درصد رشد ارزش سالانه برند، بیشترین رشد را در این زمینه شاهد بوده است.

اتحادیه بانک های هند سریع ترین رشد در رتبه بندی های جهانی را پس از ادغام بانکهای «آندرا» و بانک «شرکتی» ، آن هم به میزان ۱۶۳ درصد (از لحاظ رتبه) داشته و ارزش برند آن به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. 

۲۳ بانک امسال به رتبه بندی ۵۰۰ برند برتر بانکی وارد شده اند ازجمله بانک (آمریکایی) توریست که در جایگاه ۳۶ ام قرار گرفته است. 

در وضعیتی که دولت ها برای مهار بحران ناشی از همه گیری کرونا درتلاش هستند و می کوشند تا باعث تحریک رشد اقتصادی شوند، دو سوم از ۵۰۰ برند ارزشمند بانکی در سال ۲۰۲۰ دچار افت ارزش شده اند.  

درطول سال ۲۰۱۸ به طور کل، جمع ارزش برند ۵۰۰  بانک برتر دنیا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و ارزش کل آن از ۱.۰۷ تریلیون دلار به ۱.۱۸ تریلیون دلار رسید. 

همچنین در سال ۲۰۱۹ – ۱۵ درصد رشد داشت و به ۱.۳۶ تریلیون دلار رسید.

با کاهش ۷ درصدی ارزش کل برندها در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱.۳۳ تریلیون دلار و درسال ۲۰۲۱ به ۱.۲۷ تریلیون دلار رسیده است. 

به سخی می توان تاثیراقتصادی همه گیری کرونا را درشرایطی که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ مجموع تولید ناخالص داخلی جهان  بیش از ۴ درصد کاهش پیدا کند نادیده گرفت. 

آن هم در حالی که چنین وضعیتی از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال به وجود نیامده بود. 

به طورمیانگین در هر رکوداقتصادی از هرصد برندی که دچار کاهش ارزش می شود ۷۴  عدد از آنها مربوط به شبکه  بانکی است.

از طرف دیگر همواره از 100 برند موفق در دوران رکود اقتصادی ، 30 برند بانکی بوده اند. 

ارزش برند بانک ها به عواملی نظیرسرمایه گذاری در امور بازاریابی، میزان وفاداری مشتریان، رضایت کارکنان و شهرت بانک بستگی دارد. 

براساس شاخص بی.اس.آی، بانک هایی که نمره زیر ۶۰ از ۱۰۰ می گیرند به طور میانگین دچار افت ۲۰ درصدی ارزش برند می شوند.

همچنین بانکهایی که نمره بالای ۷۰ می گیرند به طور میانگین دچار افت ۸ درصدی ارزش برند خواهند شد.

درمیانه بحران های مالی، بسیار مهم است که بانکها ارزش برند بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشند. 

شکی نیست که حمایت بانک ها از مردم برای فائق آمدن بر مشکلات ناشی از پاندمی کرونا تاثیر به سزایی در افزایش ارزش برند آنها در سال آینده خواهد داشت.

بانک های چینی با حفظ 33 درصد از ارزش کل برند و هفت مورد از ده برند در حال پیشرفت برتر، تسلط خود را در این رتبه بندی حفظ می کنند.»

 بانک های چینی تا حد زیادی نسبت به مسائلی که گریبان همتایان غربی آنها را گرفته مصون مانده اند.

در حالی که 60  درصد از برندهای رتبه بندی شده با ضرر روبرو شده اند، بانکهای چینی رشد متوسط ارزش برند 8 درصدی را ثبت کردند.

این امر تا حد زیادی ناشی از نقش بخش بانکی چین درواکنش به موقع و موثر به کوید ۱۹ از طریق مدیریت درست ثروت، افزایش سرمایه گذاری برای دیجیتالی شدن و تعدیل سیاست های نظارتی برای مدیریت دارایی  است.

همانطور که ذکر شد با ارزش ترین برند بانکی جهان (آی.سی.بی.سی) با وجود ۱۰ درصد کاهش ارزش برند در طول سال ۲۰۲۰ ارزش آن ۷۲.۸ میلیارد دلار آمریکا است و همچنان به عنوان ارزشمند ترین برند بانکی جهان به شمار می رود.  

همچنین ارزش برند بانک «ساخت» چین با ۵ درصد کاهش به ۵۹.۶ میلیارد دلار آمریکا و بانک «کشاورزی» چین با 3 درصد کاهش ارزش برند، به ۵۳.۱ میلیارد دلار به ترتیب رتبه دوم و سوم را در رتبه بندی ارزشمندترین برند های بانکی جهان در سال ۲۰۲۰ کسب کرده اند.  

همچنین بانک گوانگفای چین که پوتفوی قابل توجهی در این کشور دارد برای اولین بار وارد این رتبه بندی شده  و رتبه ۸۴ را از آن خود کرده است.

درحال حاضر ارزش برند این بانک ۳.۳ میلیارد دلار است. 

اخیرا سازمان پولی هنگ کنگ به بانک گوانگفا مجوز فعالیت خارج از مرزهای چین را اعطا کرده است.

بانک های ایالات متحده تقریباً یک چهارم ارزش کل برند بانکی را در این رتبه بندی به خود اختصاص می دهند در حالی که برند های 74 بانک این کشور به ارزش تجمعی 274.8 میلیارد دلار آمریکا می رسند. 

ارزش برند بانک آمریکا با کاهش ۷ درصدی به ۳۳ میلیارد دلار و سیتی بانک با کاهش ۳ درصدی به ۳۲ میلیارد دلار ، ولز فارگو با کاهش ۲۲ درصدی به ۳۲ میلیارد دلار، بانک چیس با کاهش ۸ درصدی به ۲۹ میلیارد دلار و جی.پی.مورگان با کاهش ۳ درصدی به ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. 

بانک آمریکا به عنوان ارزشمندترین برند بانکی در آمریکا باقی مانده و در کل مقام پنجم را دارد.

جی.پی.مورگان تنها بانکی است که در میان۱۰ مقام برتر دنیا قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ افزایش ارزش داشته. 

ولز فارگو که بیشترین افت ارزش برند در ایالات متحده را در ۲۰۲۰ تجربه کرده با دو پله سقوط به رتبه هفتم در کل و رتبه سوم در داخل آمریکا رسیده است. 

سیتی بانک به عنوان سومین بانک از نظر میزان دارایی ها در ایالات متحده، همچنین به عنوان قوی ترین بانک در زمینه خرده فروشی در آمریکا ظاهر شده است. 

این بانک با کسب نمره بی.اس.آی ۸۰.۷ از ۱۰۰ رتبه اش در ۲۰۲۰ ارتقا یافته است. 

همچنین این بانک در پی جهش سریع سود در سه ماهه سوم سال گذشته ، با بالا رفتن یک پله در رده بندی، به مقام 6 صعود کرده است.

IMG_7510

*کانون توجه ویتنام

بخش بانکی ویتنام با 23 درصد رشد، به جایگاه بیشترین رشد ارزش برند سالانه نسبت به سایر کشورها در این رتبه بندی دست یافته است.

اصلاحات داخلی باعث افزایش مسئولیت پذیری در بخش مالی ویتنام شده  که این امر نه تنها در افزایش درآمد موثر بوده ، بلکه در اعتبار و نام تجاری آن نیز اثر گذار بوده است. 

بخش بانکی ویتنام همچنین با دارا بودن رشد ارزش تجمعی 5 ساله 753 درصدی برند ، به عنوان دومین رشد ملی سریع در رتبه بندی های پنج ساله قرار گرفته است.

*اتحادیه بانک هند با رشد 163 درصدی

ارزش برند اتحادیه بانک هند با رشد 163 درصدی به 1.2 میلیارد دلار رسید و همزمان 128 رتبه ارتقا پیدا کرد تا سریعترین رشد سالانه را در بین سایر بانکها داشته باشد و جایگاه 169 را کسب کند.

ادغام بین بانک «شرکتی» و بانک «آندرا» عامل اصلی این رشد است که اکنون پنجمین بانک بزرگ در بخش دولتی هنداز نظر میزان دارایی است.

به غیر از چین، هند تنها کشور در میان ۱۰ برند برتر بانکی بود که نسبت به سال قبل شاهد رشد بود.

چین با افزایش یک دصدی در ارزش تجمعی برند، مقام اول را کسب کرد. 

در حالی که هند با افزایش ارزش تجمعی ۳ درصدی برند، جایگاه خود را به عنوان رتبه هشتم حفظ کرده است. 

در حالی که بسیاری از بزرگترین بانکهای جهان درهمه گیری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته اند ، امسال 23 تازه وارد از اروپا ، آسیا ، ایالات متحده و آمریکای جنوبی به لیست رتبه بندی برند های برتر بانکی پیوسته اند. 

بزرگترین تازه وارد، بانک توریست در جایگاه ۳۶ ام با ارزش برند ۸ میلیارد دلار است.

این موفقیت نتیجه ادغام بانک «بی.بی اند تی» و بانک «سان تراست» در سال ۲۰۱۹ است که آن زمان هرکدام به ترتیب درجایگاه ۶۸ ام و ۸۶ ام قرارداشتند.

این ادغام نشان دهنده قدرت تغییر نام تجاری و یک استراتژی تجدید نظر شده است که نشان می دهد حتی در شرایط بحران جهانی می توان برندها را دوباره تقویت کرد.  

«بانک اسبر»

بانک اسبر سال به سال بر قدرت برند خود افزوده و به قوی ترین برند در این رتبه بندی با نمره ۹۲ از ۱۰۰ تبدیل شده است. 

بانک اسبر به عنوان بزرگترین بانک در روسیه از برند پایدار و سطح وفاداری خوب مشتری بهرمند است. 

بر خلاف این موفقیت، بانک «اسبر» از چالش های گسترده صنعت بانکداری جدا نیست. 

کوید ۱۹ باعث کاهش ۲۹ درصدی ارزش برند این بانک شده و ارزش آن را به ۲.۵ میلیارد دلار رسانده است. 

ارزش برند بانک اسبر به دلیل افزایش سالانه هزینه بهای تمام شده در روسیه کاهش پیدا کرده است.

ازدیگر دلایل آن می توان به کاهش ارزش روبل روسیه بر اثر افت ارزش نفت و عدم وجود ثبات دراقتصاد جهانی نام برد. 

بانک بی.سی.ای به عنوان دومین برند قدرتمند در رتبه بندی، نمره بی.اس.آی ۹۱.۶ از ۱۰۰ را به دست آورده و بیشترین ارزش سهام بازار را در بورس سهام اندونزی دارد. 

«کپیتک بانک» آفریقای جنوبی به عنوان سومین برند بانکی، امسال از مرز ۱۵ میلیون مشتری فراتر رفته و بیشتر از هر بانک آفریقای جنوبی مشتری دارد.

این بانک با نمره بی.اس.آی ۸۹.۲ از ۱۰۰ در دسامبر سال ۲۰۲۰ با ارزش تجاری ۱.۴ میلیارد دلار ارزشمند ترین بانک درآفریقا شد. 

درکل، بانکهای «اسبر» ، «بی.سی.ای» و «کپیتک» بانک در این چار چوب بسیار خوب ظاهر شده اند و رتبه بندی برند خود را از طریق شهرت مثبت و درک کردن مشتریان خود حفظ کرده اند.

 

ارسال نظر