شناسه خبر : 13646

۸ میلیون نفر در بخش تعاونی‌های اعتبار کشور سپرده‌گذاری کرده بودند

۸ میلیون نفر در بخش تعاونی‌های اعتبار کشور سپرده‌گذاری کرده بودند

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: مجوز تعاونی‌های اعتباری که در خارج از سازمان یا دستگاه شعبه ندارند چنانچه بدهی نداشته باشند، تمدید می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون با ‌فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی و مدیران تعاونی های اعتبار و مرعشی معاون امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون برگزار و مدیران تعاونی های اعتبار مشکلات این حوزه را بیان کردند.

در این نشست، مدیران تعاونی‌های اعتبار با تأکید بر اینکه مشکل تعاونی‌های اعتباری آزاد را که در کشور سر و صدا به پا کرد، را به پای شرکت‌های تعاونی اعتباری داخل سازمان‌ها و دستگاه‌ها نگذارید، از معاون نظارت بانک مرکزی خواستند در شرایط کرونایی مجوزهایی که برای تعاونی‌های اعتبار داخل دستگاه‌ها به پایان مهلت رسیده، تمدید شود، ‌همچنین خواستار همکاری بیشتر شبکه بانکی با شرکت‌های تعاونی اعتباری شدند و نیز خواستار آزادی عمل در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزدهای حداکثر چهار درصد برای اعضای تعاونی‌های خود شدند.

فرهاد حنیفی گفت: طبق ماده ۸۰ تا ۸۶ قانون تعاون در تعاونی‌های اعتباری باید سپرده‌گیری و تسهیلات از خود اعضای همان شرکت‌ها در داخل سازمان باشد و اگر یک شرکت تعاونی بخواهد شعبه در خارج از سازمان مربوطه احداث کند و یا در شعبه به روی مردم باز باشد و به عموم مردم خدمات بدهد، باید حتماً‌ از بانک مرکزی مجوز بگیرد، البته یکی از مشکلاتی که مدیران تعاونی عنوان کردند، این گونه است که در قانون ذکر نشده است که تعاونی‌های اعتبار با چه نرخی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اگر تعاونی‌های اعتبار در داخل سازمان‌ها باشند و فقط به اعضای خود وام بدهند، وارد حیطه نظارت بانک مرکزی نمی‌شوند اما اگر عامه مردم در این تعاونی‌ها باشند با توجه به اینکه بانک مرکزی حافظ منافع عامه مردم است وارد حیطه نظارت بانک مرکزی می‌شود.

معاون نظارت بانک مرکزی در این نشست، با اشاره به اینکه ۸ میلیون نفر در بخش تعاونی‌های اعتبار در کشور سپرده‌گذاری کرده بودند، گفت:‌ مشکلات اکثر این تعاونی‌ها در حال رفع شدن است و برای شرکت‌های تعاونی اعتبار در دستگاه‌ها یک سیستم حسابداری واحد در نظر گرفته می‌شود..

حنیفی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ میلیون نفر از مردم کشور در شرکت‌های تعاونی اعتبار سپرده‌گذاری کرده‌اند، گفت: گر چه مشکل ۹۰ درصد از شرکت‌های تعاونی اعتبار با همکاری بانک مرکزی حل شده ،اما هنوز برخی از شرکت‌های تعاونی اعتبار در اطراف تهران و مازندران وجود دارند که دارای تخلفاتی هستند.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز در این نشست  با اشاره به اینکه اگر در زمان تهیه دستورالعمل از ظرفیت مشاوره ای اتحادیه بود استفاده شده بود شاید دستورالعمل بهتر و جامع تری تهیه می شد. بیان داشت: رئوس مشکلات و چالش های تعاونی های اعتبار که در این نشست مطرح و تشریح شد، تهیه و برای طرح در جلسه شورای پول و اعتبار به معاونت نظارت بانک مرکزی ارسال می شود.

تعاونی های اعتباری در جهان به عنوان یکی از موثرترین ابزار توسعه جوامع جهانی و بزرگ ترین شبکه توزیع اعتبارات خرد در جهان محسوب می شوند. این تعاونی ها از اصول بین المللی تعاون پیروی می کنند و به نام‌های اتحادیه اعتباری، تعاونی اعتباری، تعاونی پس انداز و وام، تعاونی پس انداز و اعتبار نامیده می شوند. 

تفاوت های بسیاری بین تعاونی اعتبار و بانک وجود دارد.  اولین و مهمترین تعهد تعاونی اعتبار تامین نیازهای مالی اعضاء خود است در حالیکه بانک‌ها و موسسات امین مالی جهت کسب سود سهام برای سهامدارانشان بوجود آمده اند.

 

ارسال نظر