شناسه خبر : 13070

۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار عشایر قرار گرفت

1100 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار عشایر قرار گرفت

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌های عشایری سازمان عشایر کشور گفت: در چند سال‌ اخیر یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار عشایر قرار گرفت و همین امر سبب شد تولید ۴۵ هزار تنی گوشت قرمز را در سال‌های اخیر شاهد باشیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس،با حکم قندالی معاون وزیر و رئیس سازمان امور عشایر کشور حجت‌الله شعبانی به عنوان سرپرست اداره امور عشایر مازندران منصوب شد.

عزت‌الله حسینی مدیرکل دفتر امور تعاونی‌های عشایری سازمان امور عشایر کشور صبح امروز در این مراسم با بیان اینکه ۲۴۴ تشکل عشایری در کشور داریم که ۹۵ درصد عشایر در قالب این تشکل‌ها ساماندهی شدند، گفت: جامعه عشایری نیاز به گنجاندن در جریان توسعه دارد و به همین منظور در سازمان امور عشایر به دنبال رویکردهایی نوین در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید در قالب ارتقاء بهره‌وری یکی از رویکردهای مهم در سازمان امور عشایر است، ادامه داد: در سال‌های اخیر مصرف علوفه دام به صورت خام بود که برنامه سازمان امور عشایر این است بهره‌وری تولید را در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز افزایش دهد.

حسینی با بیان اینکه در چند سال‌ اخیر یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار عشایر قرار گرفت و همین امر سبب شد تولید ۴۵ هزار تنی گوشت قرمز را در سال‌های اخیر شاهد باشیم، افزود: نگرش سازمان امور عشایر بر این است طرح‌هایی مانند زنحیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی و صنایع دستی را گسترش دهد تا بهره‌وری در تولید افزایش یابد.

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌های عشایری سازمان امور عشایر کشور اضافه کرد: در چند سال اخیر ۱۱۵ هزار تن کنسانتره در اختیار عشایر قرار دادیم تا مشکلی در تامین نهاده برای دام‌های خود نداشته باشند.

این مسؤول با اشاره به انرژی‌های نو که رویکرد جدید سازمان امور عشایر است اشاره کرد و گفت: ۲۴ هزار خانوار عشایری از انرژی‌های نو استفاده می‌کنند که از شاخص‌های معیشت خانوارهای عشایری است.

وی بیان کرد: تشکل‌های عشایری داریم که در این راستا اقدام به تامین سوخت، آرد، بیمه اجتماعی و بیمه دام می‌کنند.

علیرضا عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه اظهار کرد: مازندران در مقایسه با سایر استان‌هایی که در زمینه دامپروری فعالیت می‌کنند متفاوت است چراکه مدل‌های مختلفی از عشایر را در استان داریم.

وی با بیان اینکه برای تامین نهاده های دامی عشایر، توسعه کشت علوفه در برنامه جدی سازمان جهاد کشاورزی مازندران قرار دارد، ادامه داد: در حوزه‌های آبرسانی، جاده‌های دسترسی و برق رسانی اقدامات خوبی برای خانوارهای عشایر در مازندران انجام شد اما در زمینه توزیع نهاده‌های دامی باید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با توجه به جنگ اقتصادی که داریم دشمن با اقدامات وسوسه‌انگیز اقدام به قاچاق دام مولد می‌کند و با این اقدام دام‌ها را به پنج برابر قیمت خریداری می‌کنند تا با این اقدام کشور را از دام مولد خالی کنند.

این مسؤول با بیان اینکه مازندران در بخش دامپروری رتبه نخست را در کشور داراست، گفت: یک چهارم صادرات استان فراورده‌های لبنی است و همچنین مازندران ۱۱ درصد گوشت سفید کشور را تامین می‌کند.

از زحمات سید صمد کاظمی به عنوان رئیس اداره امور عشایر مازندران تقدیر شد.

 

ارسال نظر