شناسه خبر : 12232

اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد برای وام کمک ودیعه مسکن ممکن نیست

اختصاص بیش از 20 هزار میلیارد برای وام کمک ودیعه مسکن ممکن نیست

رئیس کل بانک مرکزی از تامین یک سوم از اعتبار وام ودیعه مسکن از محل ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی خبر داد و ‌گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که کرونا به سیستم بانکی تحمیل کرده، ‌ امکان اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این وام ممکن نبود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» روز پنجشنبه در حساب شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به چند نکته در خصوص وام ودیعه مسکن، ‌ نوشت: این وام «ودیعه مسکن» نیست بلکه «کمک ودیعه مسکن» است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره های مسکن اقشار کم درآمد و آسیب پذیر در سال جاری است، ‌ ادامه داد:‌ با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا برای سیستم بانکی (حداکثر ۷۵ هزار میلیارد تومان) اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳ درصد آن هم با موکول کردن برگرداندن اصل وام به پایان دوره یک ساله با در نظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی مقدور نبود.

همتی افزود: افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، ‌اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، ‌توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند می توانند با انتخاب خود، ‌این وام را با اقساط ۳۰ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، محدودیت منابع اختصاص یافته برای مقابله با آثار کرونا به علت تامین یک سوم آن منابع از ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی و در جهت فراهم سازی امکان تعدیل نرخ سود آن بوده است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی ضمن جهت گیری برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، ‌تمام تلاش خود را بر کنترل نقدینگی و نیز آثار تورمی آن در شرایط سخت اقتصادی متمرکز کرده است.

همتی جامعه هدف این طرح را ‌اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دانست و ادامه داد: از کلیه بانک ها می خواهیم در کنار تلاش خود برای تامین مالی واحدهای تولیدی، برای سایر متقاضیان محترم نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده و اولویت لازم را به آن بدهند.

 

ارسال نظر