شناسه خبر : 11839

نیم میلیون دستگاه کارتخوان فاقد تراکنش در پایتخت وجود دارد

نیم میلیون دستگاه کارتخوان فاقد تراکنش در پایتخت وجود دارد

تهران به عنوان پایتخت ایران صاحب بزرگترین ناوگان ابزارهای پرداخت و بالاترین حجم تراکنش‌های پرداخت الکترونیک در میان استان‌های کشور است که باعث شده تا در جایگاه نخست شبکه پرداخت قرار بگیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، استان تهران به عنوان پایتخت ایران و قلب تپنده سیاسی و اقتصادی کشور روزانه حجم بسیار زیادی از تراکنش‌های شبکه پرداخت الکترونیک را به خود اختصاص می‌دهد و شهروندان تهران سهم بزرگی در تراکنش‌های به ثبت رسیده در مبادلات الکترونیکی دارند و همین موضوع باعث شده تا تهران بیشترین سهم از پرداخت الکترونیک در میان سایر استان‌های کشور داشته باشد که در ادامه به وضعیت پرداخت الکترونیک استان تهران در اردیبهشت ۱۳۹۹ نگاهی داریم.

یک چهارم تراکنش‌های شاپرکی در استان تهران انجام می‌شود

بر اساس آمار بانک مرکزی، در استان تهران در شبکه شاپرک در اردبهشت ماه سال جاری بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۱۳۸ هزار تراکنش به ثبت رسیده که استان تهران در میان استان‌های کشور سهمی بالغ بر یک چهارم با ۶۷۱ میلیون و ۴۷۴ هزار تراکنش داشته است؛ همچنین ارزش تراکنش‌های شاپرکی در کل کشور در بازده زمانی فوق ۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد میلیون ریال بوده که استان تهران دارای سهم یک هزار و ۵۷۲ میلیارد میلیون ریالی از مجموع مبلغ تراکنش‌ها بوده که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

تعداد تراکنش ابزارهای پذیرش در تهران

در اردیبهشت ماه در کارتخوان‌های استان تهران ۴۲۹ میلیون و ۳۲۵ هزار تراکنش، در ابزار پذیرش اینترنتی ۱۳۹ میلیون و ۲۵۱ هزار و در ابزار پذیرش موبایلی ۱۰۲ میلیون و ۸۹۷ هزار تراکنش انجام می‌شود.

مبلغ تراکنش ابزارهای پذیرش در تهران / پیشی گرفتن مبلغ تراکنش‌های اینترنتی از کارتخوان

کارتخوان‌های پذیرندگان تهرانی در اردیبهشت ماه مبلغ ۷۷۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون ریال تراکنش داشته‌اند؛ همچنین در ابزار پذیرش موبایلی ۸ میلیارد و ۶۹۴ میلیون ریال و در ابزار پذیرش اینترنتی ۷۷۸ میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال تراکنش انجام شده است؛ بر همین اساس مبلغ تراکنش‌های اینترنتی استان تهران با وجود تعداد تراکنش کمتر از مبلغ تراکنش‌های کارتخوان در استان بیشتر بوده است.

تهران صاحب یک میلیون و ۷۸۳ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی

آمار اعلامی شاپرک در خصوص تعداد کارتخوان‌های فعال سیستمی در سراسر کشور بیانگر تعداد ۸ میلیون و ۳۸۵ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی است که استان تهران یک میلیون و ۷۸۳ هزار دستگاه کارتخوان فعال سیستمی دارای بیشترین سهم از کارتخوان‌ها در سراسر کشور است و در رتبه اول در میان پنج استان با بیشترین تعداد پایانه فروشگاهی قرار دارد و پس از آن استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان قرار گرفته‌اند.

تهران دومین استان دارای بیشترین سرانه دسترسی به کارتخوان بر اساس جمعیت

لازم به ذکر است که سرانه کارتخوان در استان تهران به ازای افراد بالای ۱۸ سال ۰.۱۷۱ درصد اعلام شده و همین موضوع باعث شده تا تهران پس از یزد بیشترین سرانه دسترسی به کارتخوان را داشته باشد.

وجود نیم میلیون دستگاه کارتخوان فاقد تراکنش در پایتخت

وضعیت کارتخوان‌های دارای تراکنش حاکی از آن است که ۶ میلیون و ۵۷۳ هزار دستگاه کارتخوان در سراسر کشور تراکنش‌دار هستند که از این میان پایانه‌های فروشگاهی تهران سهم یک میلیون و ۲۵۴ هزار دستگاه دارند؛ در واقع محاسبه تفاوت تعداد کارتخوان‌های فعال سیستمی (ثبت شده در شبکه شاپرک که آمادگی ارسال تراکنش دارند) با تعداد کارتخوان‌های دارای تراکنش (پایانه‌های فروشگاهی دارای حداقل یک تراکنش) نشان می‌دهد که در پایتخت کشور بالغ بر ۵۲۹ هزار دستگاه یعنی بیش از نیم ملیون کارتخوان فاقد تراکنش وجود دارد.

صدور ۸۹ میلیون کارت بانکی در استان تهران

گزارش وضعیت کارت‌های بانکی در استان تهران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که در پایتخت بالغ بر ۸۹ میلیون و ۲۷۹ هزار فقره انوع کارت بانکی توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری صادر شده است که از این میان سهم ۴۳ میلیون و ۳۳۲ هزار کارت برداشت، ۶۷۳ هزار و ۱۷۶ کارت اعتباری، ۴۵ میلیون و ۲۷۴ هزار کارت خرید یا هدیه و بن کارت بدین ترتیب است.

تهران دارای ۱۳ هزار و ۶۹۶ خودپرداز

تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در استان تهران ۱۳ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودپرداز فعال است که با استفاده از آن ۸۴ میلیون و ۹۶۱ هزار تراکنش بر بستر دستگاه‌های خودپرداز انجام شده است.

پایانه‌های شعب استان تهران

گزارش وضعیت ابزارهای پرداخت بانک مرکزی بیانگر آن است که در استان تهران و در اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۹۴ دستگاه پایانه شعبه (کارتخوان شعبه‌ای) فعال است که با آن‌ها ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تراکنش انجام شده است.

وضعیت شرکت‌های پرداخت در تهران

بر اساس گزارش شاپرک تجارت الکترونیک پارسیان با سهم ۱۷.۸۳ درصدی دارای بیشترین تعداد دستگاه کارتخوان فعال سیستمی در استان تهران در اردیبهشت ۹۹ است و پس از آن شرکت کارت اعتباری ایران کیش و به پرداخت ملت با سهم به ترتیب ۱۶.۸۵ و ۱۵.۹۰ قرار دارند اما در این میان پرداخت الکترونیک سامان دارای شاخص اثر بخشی ۱.۶۴ درصدی و بیشترین سهم در میان شرکت‌ها در استان تهران بوده است.

 

ارسال نظر