شناسه خبر : 11535

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

انگیزه بانک‌ها برای مشارکت در پروژه‌های ساختمانی از بین رفت

انگیزه بانک‌ها برای مشارکت در پروژه‌های ساختمانی از بین رفت

یک کارشناس بانکی اظهار داشت که بانک‌ها به عقد مشارکت در پروژه‌های ساختمانی بسیار تمایل دارند اما به دو دلیل مهم انگیزه برخی از بانک‌ها برای ورود به این بخش کاهش یافته است.

چابک آنلاین، رژین میدانی، محمد ربیع زاده در گفت و گو با چابک آنلاین بیان کرد: اولین دلیل این است که مشارکت باید واقعی باشد و بانک ها بتوانند بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا، سود واقعی و سهم خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: دومین دلیل نیز این است که در این بخش بانک ها با مطالبات غیر جاری و دعوای حقوقی مواجه نشوند؛ چرا که دلیلی ندارد که شریک بانک در یکی از سود آورترین بخش های اقتصادی به هر دلیلی از برگشت منابع بانک خودداری کند.

وی،عنوان کرد: حوزه ساخت و ساز یکی از حوزه های پر سود کشور بوده و بر همین مبنا، بانک ها نیز به مشارکت در این پروژه ها تمایل بسیاری دارند.

ربیع زاده افزود: اما باید بانک ها بتوانند از امانت مردم که سپرده های بانکی است حفاظت کنند و منابع تخصیصی به بخش ساختمان به صورت روان به بانک بر گردد.

وی  گفت: از این رو، سیاست  برخی بانک ها شاید این باشد  که تا زمانی که تکلیف این مطالبات غیرجاری حل نشود، وارد مشارکت نخواهند شد و در صورت ورود نیز تنها مشارکت هایی را می پذیرند که واقعی باشد.

این کارشناس بانکی  تاکید  کرد: اگر مکانیزم مشارکت واقعی درکشور عملیاتی شود، بانک ها  بخش قابل توجهی از منابع خود را مجددا در تولید  مسکن صرف کرده و این بخش را یاری می کنند.

وی تشریح کرد: بدین معنی که اگر بانکی با یک انبوه ساز یا یک شرکت در تولید مسکن شریک می شود، باید شراکت واقعی صورت بگیرد و اینطور نباشد که طرف مقابل بیش از  5 برابر سود برده و بانک تنها همان 18 درصد از نرخ تسهیلات را دریافت کند.

ربیع زاده ادامه داد:حتی در بسیاری موارد نیز همان سود 18 درصد به بانک پرداخت نمی شود و در حال حاضر برخی  از پروژه های مشارکت در ساختمان به دلیل اختلافات حقوقی برای بانک ها  تعیین تکلیف نشده باقی مانده اند.

وی خاطر نشان کرد که در حال حاضر کل سپرده های مردم در بانک ها بالغ بر 25  هزار هزار میلیارد ریال بوده که 80  درصد آن صرف تسهیلات دهی شده و بخش عمده ای از این رقم نیز وارد مشارکت ساختمانی  شده است.

سرپرست سابق  بانک گرشگری، در خصوص ورود بانک ها به تجاری سازی بیان کرد: نمی توان گفت که همه بانک ها به این امر ورود کرده و بخش تولید مسکن را نادیده گرفته اند.

ربیع زاده ادامه داد: استثنائاتی وجود دارد اما نمی توان تجاری سازی را به همه بانک ها تعمیم داد چرا که رفتار بانک ها بر اساس نوع حاکمیت شرکتی و سهامداران آن ها با یکدیگر متفاوت است.

وی اذعان داشت: بانک مسکن به کمک بانک مرکزی حدود 500 هزار میلیارد ریال را وارد مسکن مهر کرده است که رقم قابل توجه ای بوده و جمعیت قابل توجهی را صاحب خانه کرده است؛ پس نمی توان گفت که بانک ها در ساخت مسکن نقش آفرین نیستند.

ربیع زاده، با اشاره به اینکه "10 درصد از پول بانک ها هنوز بازنگشته است" افزود: این امر، می تواند بانک را با کسری منابع رو به رو کرده و در نتیجه بانک قادر به تسهیلات دهی نباشد؛ بنابراین برگشت منابع به بانک ها هم برای خود بانک ها و هم اقتصاد کشور مهم و حیاتی است.

 

ارسال نظر