شناسه خبر : 11300

اختصاصی چابک‌آنلاین

کووید ۱۹ چگونه بر رتبه بندی بانک‌های دنیا تاثیر می‌گذارد؟

کووید 19 چگونه بر رتبه بندی بانک‌های دنیا تاثیر می‌گذارد؟

در نتیجه تاثیرات منفی کروناویروس، شوک نفتی و نوسانات بازار، رتبه بندی بانک‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ سیر نزولی به خود می‌گیرد.

چابک آنلاین، رژین میدانی،  تحلیلگران پیش بینی می کنند که این امر بیشتر به چشم انداز منفی اصلاحات در سالجاری محدود خواهد شد و به چهار دلیل که در این گزارش به آن اشاره خواهد شد،  رتبه بندی بانک ها تا حد زیادی از خود مقاومت نشان می دهند:

1.سرمایه قوی و موقعیت نقدینگی بانک ها در سطح جهانی در آغاز همه گیری کروناویروس، پشتیبانی شد.

2.حمایتی که سیستمهای بانکی از مقامات دولتی برای جذب وام دهی بیشتر به خانوارها و شرکت ها چه در قالب نقدینگی و چه در اعطای ضمانت اعتباری دریافت کردند و از این روش، قادر به التیام  دادن به سرمایه نظارتی و الزامات نقدینگی خود خواهند بود.

3.حمایت بی سابقه ای که دولت ها به شرکت ها و کسب و کارهای خانگی و خانواده ها ارائه می دهند.

4.پس از انقباض شدیدی که در رشد تولید ناخالص داخلی 2.4 درصدی رخ داد، این نسبت در سال 2021 به 5.9 درصد افزایش پیدا می کند که به معنی بهبود وضعیت کشورها است حتی اگر میزان آن بین کشورهای مختلف متفاوت باشد.

با این حال، نگاه تحلیلگران به وضعیت بانک ها نسبت به چند هفته اخیر منفی تر شده و احتمالا این روند در طول هفته های آتی منفی تر نیز خواهد شد.

این نشانگر آن است که اقتصاددانان فرضیه های مبهم تری را برای انقباض تولید ناخالص داخلی در سال جاری درنظر گرفته اند.

آژانس رتبه بندی اس اند پی ،درجه بالایی از عدم اطمینان درمورد میزان و اوج شیوع کروناویروس را تشخیص داده است.

کارشناسان بر این باورند که اقدامات اتخاذ شده برای مهار این ویرس، اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق داده است.

در تمامی مناطق، مقامات دولتی اقدامات گسترده ای را برای ترغیب بانک ها به ادامه وامدهی و انعطاف پذیری نسبت به مشتریان خود انجام داده اند و در عوض، نظام بانکی را از نقدینگی قابل توجی برخوردار کرده و مقررات را برای آن ها آسان تر گرفته اند.

با این وجود، نظام بانکی برخی کشورها از پتانسیل کمتری برای ارائه پشتیبانی بهره مند هستند.

پیش بینی ها برای بازگشت سریع بازار در سال 2021 بسته به میزان مقاومت بانک ها در این مرحله داشته که ممکن است در آینده زیان اعتباری آن ها را محدودتر کند.

با این حال، نگرانی که مشتریان در طولانی مدت حس می کنند با گذشت زمان در صورت های مالی بانک ها تاثیر خود را نشان خواهد داد.

یکی از پیامدهای بلند مدت این بیماری برای صنایع بانکی که با ساختار سودآوری ضعیف وارد این بحران شده اند، نظیر بسیاری از بانک ها در اروپای غربی، این است که رتبه بندی اعتباری آن ها مدت طولانی تری کاهش یابد، بنابراین چشم انداز آنها را به سمت منفی متمایل می کند.

این اتفاق ممکن است سریع تر بیفتد اگر افت  کیفیت دارایی این بانک ها حتی با وجود حمایت ها و نقدینگی دریافتی ادامه پیدا کند.

به محص آن که دولت ها اقدامات حماتی خود را کاهش دهند، مسائل ساختاری بانکی برای بهبود کارآیی و حفظ و حمایت از پروفایل های اعتباری آن ها مهم خواهد شد.

علاوه بر این، شدیدتر شدن مقررات بانکی می تواند سریع تر به موقعیت سرمایه ای بانک هایی با سوددهی ضعیف ضربه بزند چرا که مانع سودآوری آسان آن ها می شود تا ضرر خود را جبران کنند.

تاثیر اقتصادی کووید 19 بسیار طولانی تر و شدیدتر از آن چیزی است که قبلا پیش بینی شده بود.

در حال حاضر تولید ناخالص داخلی در جهان در سال جاری کاهش 2.4 درصدی را تجربه کرده است.

اگرچه این دوره مبهم به نظر میرسد اما منحنی های بیماری در حال مسطح شدن بوده و رو به بهبودی می روند.

اما طول و سرعت آن، به ترکیبی از سیاست های بهداشتی و اقتصادی، واکنش افراد و بنگاه ها، به خصوص بنگاه های کوچک و شرایط بازار کار بستگی دارد.

فرض کنیم که پشتیانی گسترده نقدینگی که توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان ارائه شده در مهار بودجه و ریسک نقدینگی برای بانک ها و بازارهای مالی موثر باشد با این حال، روند توازن ریسک  نزولی است!

از جمله اقدامات بانک های مرکزی در این راستا می توان به وام 2.3 هزار میلیاردی فدرال رزرو آمریکا، عملیات بازپرداخت طولانی مدت 1.2 هزار میلیارد یورویی در اروپا و همچنین برنامه خرید اضطراری اورژانسی 750 میلیارد یورویی اروپا اشاره کرد.

علاوه بر این، بر خلاف بحران جهانی مالی سال 2008، بخش بانکی منبع مستقیم تقویت زیان های اقتصادی نبوده و تقریبا پایه سرمایه بانک های بزرگ در طول 10 سال گذشته دو برابر شده است.

با وجود این پیشرفت ها، با ورود به  بحران کرونا ، رتبه بندی بسیاری از بانک ها در اروپا و ژاپن افت کرده است.

ارسال نظر