شناسه خبر : 11041

اختصاصی چابک‌آنلاین

نگهداری و یا حتی امحای کارت‌های بانکی بدون استفاده هزینه بر است

نگهداری و یا حتی امحای کارت‌های بانکی بدون استفاده هزینه بر است

مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی، دو دلیل عمده تعداد چشمگیر کارت‌های بلا استفاده را وجود کارت‌های امتیازی و یکبار مصرف که طول عمر چندساله دارند و فرهنگ اشتباه در باز کردن حساب‌های متعدد دانست.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، طبق آخرین آمار بانک مرکزی، تعداد ۳۳۳ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۹۰۱ کارت بانکی (کارت برداشت، اعتباری، هدیه و بن کارت) تا پایان بهمن ماه سال 98 صادر شده که 228 میلیون و 476 هزار و 134 عدد یا به عبارتی 68.5 درصد از مجموع آن ها هیچ تراکنشی نداشته اند.

نیما امیرشکاری در گفت و گو با چابک آنلاین اظهار کرد: بسیاری از سازمان ها، پاداش کارکنان و خدمات رفاهی را به کارت هایی واریز می کنند که به طور مثال اعتبار پنج ساله دارند اما مصرف کننده درهمان تراکنش اول یا دوم حساب را خالی می کند و این کارت تا پایان تاریخ اعتبار خود بلااستفاده می ماند.

وی افزود: از طرفی دیگر، افراد با تعویض محل کار، از طرف شرکت و سازمان مجبور به باز کردن حساب جدید برای دریافت حقوق خود می شوند در نتیجه حساب قبلی آن ها تقریبا بلا استفاده می ماند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک اذعان داشت: در تمام دنیا تلاش می شود برای جلوگیری از تعدد حساب ها، افراد تنها با یک حساب اصلی کار کنند اما در کشور به دلیل نبود زیرساخت در گذشته، این فرهنگ برای مردم شکل نگرفته که تنها با یک کارت، کار کنند.

وی تشریح کرد: فیزیک این کارت ها، تنظیمات روی آن ها، نگهداری داده های آن ها بر روی سیستم و حتی امحای آن ها برای بانک هزینه هایی در بر دارد.

امیرشکاری گفت: با این حال، حتی اگر در یک کارت یک ریال باقی مانده باشد، آن یک ریال دارایی یک شخص به شمار می رود و بانک اجازه ندارد که آن را بدون درخواست صاحب کارت بسوزاند اما از طرف دیگر برای صاحب کارت هم صرف نمی کند که به دلیل مانده ناچیز کارت به شعبه مراجعه کرده و آن را بسوزاند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از این امر که بانک مرکزی هم مدتی است آن را آغاز کرده است؛ ترویج فرهنگ "یک شخص، یک حساب" (One Man One Account) است.

وی افزود: امروزه با وجود سامانه های پایا، ساتنا، شتاب و غیره دیگر ضرورتی وجود ندارد که افراد در محل کار جدید خود مجبور به باز کردن حساب های جدید در بانک های دیگر شوند و باید در شرکت ها و سازمان ها تبلیغ شود که کارکنان خود را ملزم به باز کردن حساب جدید نکنند.

امیرشکاری بیان کرد: در گذشته سامانه وجود نداشت اما امروز که سامانه وجود دارد، فرهنگ استفاده از آن وجود ندارد و دیگر زمان آن رسیده که دراین راستا فرهن‌گسازی شود.

ارسال نظر