شناسه خبر : 11039

اختصاصی چابک‌آنلاین

بانک‌ها قادر به اجابت کاهش نرخ سود سپرده نیستند

بانک‌ها قادر به اجابت کاهش نرخ سود سپرده نیستند

رییس هیات مدیره شرکت بیمه حکمت صبا اظهار داشت: در شرایط حاضر، اهرم‌های اجرایی نرخ سود سپرده ۱۵ درصدی در کشور وجود ندارد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، براساس توافق مدیران عامل بانک ها درچارچوب اجرای مصوبه قدیمی پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک ها از یکم اردیبهشت ماه سالجاری درسطح 15 درصد قرارگرفته است.

"عباس عسکرزاده" در گفت و گو با چابک آنلاین ضمن بیان این که " اتفاق سال 96 در خصوص عدول بانک ها از کاهش سود سپرده بانکی دوباره رخ می دهد" افزود: بانک ها قادر به اجابت کاهش سود سپرده نیستند چرا که نرخ سپرده تابع نرخ سود تسهیلات است و باتوجه به شرایط کنونی کشور، تسهیلات معوق می شوند در نتیجه قیمت تمام شده پول آن ها بالاتر از این خواهد بود.

وی تصدیق کرد: برای تحقق این امر که تمام بانک ها سیاست گذاری هایی نظیر کاهش نرخ سود سپرده را رعایت کنند؛ لازم است که تمام اجزای کلان اقتصاد ملی چون بازار سرمایه و بازار پولی بر یک خط صحیح استوار شوند و به یکدیگر تنه نزنند.

عسکرزاده تصریح کرد: از آن جایی که بانک مرکزی نرخ جریمه را به 33 تا 34 درصد رسانده است؛ بی شک بانکها مجبور به اعطای سود به نرخ های بالاتر بوده تا بتواند سپرده جذب کنند و مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی میشوند تا با چنین نرخی، جریمه نشوند.

وی، بیان کرد: یکی از تبعات پایین آوردن نرخ سود بانکی این است که افرادی که از طریق همین سودها امرار معاش می کنند مجبور به این می شوند که پرریسک تر عمل کرده و در نتیجه به بازارهای موازی مراجعه می کنند.

وی افزود: از این رو، با اقبالی که در این بازارها ایجاد می شود، نرخ های هیجانی به وجود می آید که در ابتدا ممکن است برای آن ها سود ده باشد اما با گذشت زمان به طور قطعی همه آسیب می بینند.

رییس هیات مدیره شرکت بیمه حکمت صبا تاکید کرد: باید جامعه را از التهاب های سینوسی رهاند و اجازه نداد که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

ارسال نظر