شناسه خبر : 10963

اختصاصی چابک‌آنلاین

کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر رونق بورس دارد/ برخی بانک‌ها با کاهش نرخ سود بانکی ورشکست می‌شوند

کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر رونق بورس دارد/ برخی بانک‌ها با کاهش نرخ سود بانکی ورشکست می‌شوند

یک عضو هیات مدیره بانک سینا گفت: برخی بانک‌ها قادر به کاهش نرخ سود خود به صورت ناگهانی نبوده و باید این کار را تدریجی انجام دهند چرا که با فرار سپرده‌ها مواجه خواهند شد و از آن جایی که بخشی از دارایی‌های آن‌ها سمی بوده و قابلیت نقدشوندگی ندارد، خطر ورشکستگی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در چارچوب اجرای مصوبه قدیمی شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک‌ها از یکم اردیبهشت ماه سالجاری درسطح 15 درصد قرار گرفته است.

هرچند طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی از شهریور سال 96 بدون تغییر و معادل 15 درصد تعیین شده و بانک مرکزی هم بخشنامه مربوطه را به نظام بانکی ابلاغ کرده بود ولی رقابت سودی بانک‌ها چندماه بعد از این مصوبه بالا گرفت و کار به جایی رسید که برخی از بانک‌ها نرخ‌های بالاتر از 23 درصد نیز به سپرده گذاران خود پرداخت می‌کردند.

محمدرضا ساروخانی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین بیان کرد: تعداد کمی از بانک ها با کاهش ندادن نرخ سود خود مشکلاتی را برای بازار ایجاد می کنند و باید توسط بانک مرکزی تحت نظارت بیشتری قرار بگیرند.

بااین حال،این عضوهیات مدیره بانک سینا، بهترین تنظیم کننده و ناظر بر اعمال بانک ها برای کاهش نرخ سود خود را "مکانیزم عرضه و تقاضا" دانست و تشریح کرد: برای مثال، وقتی در بانک سینا پول مازاد داریم، عاقلانه نیست که بازار این پول را به قیمت 13 یا 14 درصد بخرد و ما سپرده گیری 18 درصدی انجام دهیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر قیمت پول بین بانکی به شدت کاهش پیدا کرده  و اگر بانکی پول مازاد داشته باشد و بخواهد آن را به بانک دیگری وام دهد، این وام را از بانک با نرخ 13 یا 14 درصد می گیرند.

وی افزود: بنابراین اگر بانکی با نرخ 18 درصد از مردم سپرده گیری کند و نتواند آن را وام دهد، باید این پول را با نرخ 13 یا 14 درصد در اختیار بانک دیگری قرار دهد و این به ضرر بانک تمام می شود.

ساروخانی اظهار داشت: از طرفی دیگر، شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی نیز باعث کاهش تقاضای مردم برای پول شده  و مردم برای دریافت وام تقاضا نمی کنند و این یکی از دلایل موجه برای کاهش نرخ بهره بانکی است.

وی، با اشاره به این که "کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر رونق بورس می گذارد" بیان کرد: اگر پول از بانک ها خارج شود به سمت بازار سرمایه روانه می شود چرا که بازار ارز تحت کنترل است و اگر فردی میزان چشمگیری ارز یا طلا خریداری کند، نگهداری از آن مشکلاتی دارد.

وی اضافه کرد:بازار مسکن هم بنا بر دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا مدتی است که با رکود مواجه شده در نتیجه بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی آن رونق پذیرتر است.

عضو هیات مدیره بانک سینا ادامه داد: علاوه بر این، اگر دولت سهام بنگاه های خود را در بورس عرضه کند، کشش مردم به بازار سرمایه بیشتر خواهدشد و دولت نیز با فروش این سهام قادر به تامین کسری بودجهای که امسال با آن مواجه است، می شود.

ارسال نظر