شناسه خبر : 10873

با عاملیت بانک صادرات ایران در تأمین مالی

گام نخست تحقق جهش تولید با افتتاح بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور برداشته شد

گام نخست تحقق جهش تولید با افتتاح بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور برداشته شد

امروز مجتمع تولید آلومینیوم جنوب با عاملیت بانک صادرات ایران در تأمین مالی، طی آیینی به صورت ویدئوکنفرانس و به دستور رییس‌جمهور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش چابک‌آنلاین، با بهره‌برداری از طرح آلومینیوم جنوب که با عاملیت این بانک عملیاتی شده است، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ٧٨٥ هزار تن می‌رسد و مقام ایران از نظر تولید این محصول در سطح منطقه از رشد مطلوبی برخوردار خواهد شد.

برای ساخت و تجهیز این مجتمع بزرگ تولیدی ١.٢ میلیارد دلار (یک و دو دهم میلیارد دلار) هزینه شده است و با استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی و ساخت آن، همه سازوکارهای متناسب با حفظ محیط‌زیست در نظر گرفته شده است.

بر پایه این گزارش، از طریق تولید محصولات این کارخانه برای ٦٥٠٠ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۵۱ درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز ۴۹ درصد سهام این کارخانه را در اختیار دارند.

همچنین با پیگیری‌های انجام شده با توجه به شرایط مساعد برای فراوری شمش مذاب تولیدشده این کارخانه، از مدت‌ها قبل رایزنی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنایع پایین‌دست آلومینیوم به عمل آمده است تا افزون بر ١٣٠ هکتار از اراضی میزبان انواع صنایع پایین‌دست آلومینیوم باشد.

بر اساس یکی از طرح‌های توسعه‌ای که در مرحله انعقاد قرار داد است، تولید ورق آلومینیومی و آلیاژ با ضخامت دو دهم تا سه میلی متر در دستور کار قرار گرفته است که تا پایان سال جاری به مرحله ساخت‌وساز می‌رسد.

تولید پروفیل رنگی به ظرفیت ٤٠هزار تن و انجام فعالیت‌های تولیدی در خوشه‌های صنعتی زیرشاخه آلومینیوم از دیگر برنامه‌هایی است که به زودی به مرحله عملیاتی می‌رسند.

هم اینک حدود ٤٠ دیگ در دو سالن این مجتمع وارد مدار شده که شمش آلومینیوم در صنایعی نظیر تیوب الومینیومی، کرکره، سقف کاذب، درب و پنجره دو جداره، بازیافت ضایعات، رینگ خودرو، فویل، کامپوزیت، پیستون و سرسیلندر، سیم و کابل، پارچه نسوز، قوطی بسته بندی، انواع پروفیل، پیچ و مهره و... کاربرد دارد.

به گفته کارشناسان، بهره‌برداری این مجتمع سرفصل نوینی از تحول در صنایع معدنی و گامی در مسیر خودکفایی اقتصادی کشور را رقم می‌زند و بستر مناسبی برای سوق دادن سرمایه در راستای جهش تولید و تسهیل مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌کند.

پیش از این مدیران بانک صادرات با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، از مهیا بودن شرایط برای تامین منابع مالی این نوع صنایع از طریق طرح طراوات خبر داده بودند.

ارسال نظر