شناسه خبر : 10460

آیا رمزهای پویا برکسب و کارهای کوچک اینترنتی تاثیر منفی داشته است؟

آیا رمزهای پویا برکسب و کارهای کوچک اینترنتی تاثیر منفی داشته است؟

با رونق تجارت الکترونیک و افزایش وابستگی وعلاقه مردم به خدمات الکترونیک، زمینه مناسبی برای سارقان اینترنتی هم به وجود آمده تا با سرقت برخی از اطلاعات مشتریان و یا هک کردن حساب آن‌ها بتوانند مبالغی از این حساب‌ها برداشت کنند.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، گفته می شود که درسال 97، بین 20 هزار تا 25 هزار پرونده فیشینگ تشکیل شده است.

درنتیجه با افزایش تعداد این قبیل پرونده ها، کارشناسان به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بوده و در نهایت بدین نتیجه رسیدند که با جایگزینی رمز دوم پویا یا همان رمزیکبار مصرف به جای رمز ثابت یا همان ایستا، می توان از حجم این پرونده ها کاست.

ازاین رو،رمز دوم ایستا از هشتم تا 23 بهمن سال جاری، به تدریج حذف شد و کاربران برای تجارت الکترونیک و خرید آنلاین کالا و خدماتی که بیش از یک میلیون ریال ارزش دارند، مجبور به استفاده ازرمز دوم پویا شدند.

گویا، هفته اول بعد از اجرای رمز دوم پویا در عمده حوزه‌ها، کاهش 50 درصدی در حجم پرونده های فیشینگ مشاهده شده است.

اگرچه برقراری رمزهای دوم پویا، نقش قابل توجهی درکاهش سرقت های اینترنتی داشته اما برخی از صاحبان هم مشاغل مدعی هستند که فروش اینترنتی دچار نوسان شده است.

امیرحسین موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در گفتگو با خبرنگار چابک‌آنلاین بیان کرد: اگرچه متغیرهای تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده در چندوقت اخیر تحت تاثیر مسائلی چون رمزهای دوم پویا، افزایش نرخ دلار و شیوع ویروس کرونا بوده  اما تا پیش از اجباری شدن رمزهای پویا نیمی از مشتریان این شرکت  هزینه کالای خریداری شده را از طریق درگاه های اینترنتی می پرداختند و مابقی گزینه پرداخت درمحل را ترجیح می دادند اما پس از اجباری شدن این طرح،57 درصد از مشتریان ما گزینه پرداخت در محل را انتخاب می کردند.

ازطرفی دیگر بسیاری از کسب وکارهای کوچک اینترنتی قابلیت پرداخت هزینه در محل را ندارند و متحمل ضرر می شوند چرا که کاربران برای استفاده از این رمزها با مشکلات و دشواری هایی رو به رو هستند.

برای مثال، تعدادی از کاربران گوشی هایی با سیستم عامل اندروید،امکان دریافت برنامک های رمزساز را نداشته و یا برخی نیز از روند سخت و وقتگیر فعال کردن این برنامک ها ناراضی هستند.

عده ای  دیگربراین باورند که محدودیت زمان کاربرد این رمزها و تاخیر در دریافت آن باعث می شود که رمزها در زمان دریافت منقضی شده باشند وکاربر مجبور است بارها و بارها درخواست خود را برای گرفتن رمز جدید تکرار کند.

درنتیجه در موقعیت های حساس که مشتریان با کمبود وقت مواجه اند، برای آن ها مشکل ایجاد می کند.

با توجه به اینکه  هدف از پیدایش رمزهای دوم پویا ایجاد محیطی امن برای تجارت های الکترونیک بوده اما آیا این هدف دردسترس قرار گرفته است؟

یک عضو هیات مدیره بانک تجارت،چالش های برنامک های رمزنگار پویا را ناشی ازمحدودیت زمانی شدید دانست که در پی افزایش حجم فیشینگ ها درکشور به وجود آمده و اظهار داشت: با حمایت های بانک مرکزی، بانک ها در زمان بسیار کمی توانستند هم برنامک ها را فعال کرده و هم زیرساخت های ارسال پیامک را فراهم کنند.

مرتضی ترک تبریزی در پاسخ به سوال چابک‌آنلاین بیان کرد: عمده  این برنامک ها توسط کارکنان داخلی شرکت های بانک ها ساخته شده ولی ابزارها وزیرساخت های آن خارجی است به همین دلیل، بعد از ورود یک نسخه جدید از سیستم عامل اندروید، کارشناسان باید نسخه جدیدی ازاین برنامک ها ارائه دهند.

وی، مراجعه به شعب بانکی را برای دریافت برنامک رمزنگار امری ضروری تلقی کردو توضیح داد: از آن جایی که وظیفه بانک ها تحویل این برنامک ها درامن ترین حالت ممکن است تا به مشتریان کوچک ترین ضربه امنیتی وارد نشود، مراجعه به شعب  بانکی به دلیل مسائل احراز هویتی، امری ضروری است.

این عضو هیات مدیره بانک تجارت گفت که در راستای حل مشکل محدودیت زمان اعتبار این رمزها، بروزرسانی درحوزه این برنامک ها در حال انجام است؛ برای مثال، کپی کردن رمز دوم از برنامک و انتقال آن به محل مورد نظر، امری است که در نسخه های جدید برنامک ها فراهم شده  و مشتریان در آینده، به شکل آسان تری در قالب ابزارهای جدیدتر، عملیات دریافت رمزهای دوم پویا را انجام خواهند داد.

ارسال نظر