شناسه خبر : 10076

متاسفانه نظام بانکی از جایگاه خودش فاصله گرفته است

متاسفانه نظام بانکی از جایگاه خودش فاصله گرفته است

معاون پژوهش و بین‌الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر نظام بانکی، نظام بیمه و مالیات سه مانع و بمب بزرگ در این حوزه هستند که باید از سر راه برداشته شوند.

به گزارش چابک‌آنلاین، محمدابراهیم مداحی با اظهار اینکه شعارها و برنامه های همه کسانی که در عرصه های انتخاباتی وارد می شوند جدا از سیاست های کلان کشور نیست گفت: هر کسی متناسب با سلایق خودش شعارهایی مطرح می کند و به جای وفاداری به منافع ملی کشور به شعارهای خودش وفادار است.

وی افزود: اکثر دولت ها آنقدری که به تورم حساسیت نشان می دهند به رکود حساس نیستند، چرا که تورم یک موضوع دم دستی و جلوی چشم است و چون مردم می بینند درصدد کنترل آن برمی آیند اما نسبت به برنامه ریزی برای تولید اقبالی نشان نمی دهند.

معاون پژوهش و بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقتصاد را ستون فقرات جامعه خواند و گفت: از طرفی ستون فقرات اقتصاد و اقتصاد مقاومتی هم تولید است اما در حال حاضر به تولید هم توجهی نمی شود.

مداحی رابطه نظام بانکی با تولید را سوال برانگیز خواند و مطرح کرد: آیا نظام بانکی پشتیبان تولید است یا رقیب تولید؟ نظام مالیاتی و بیمه ای و تامین اجتماعی در راستای تقویت تولید هستند؟ متاسفانه نظام بانکی از جایگاه خودش فاصله گرفته و به عنوان یک بنگاه اقتصادی عمل می کند.

این مقام مسئول مقوله هایی چون "اقتصاد دانش بنیان"، "اقتصاد بدون نفت" و "درون زا بودن اقتصاد و برون گرایی" را از جمله کلیدهای سیاست اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: با هریک از این کلید ها می توان ده ها قفل اقتصادی را باز کرد اما آیا توجهی به این موضوعات مهم می شود یا اینکه صرفاً اتیکت پروژه های استانی ملی به اقتصاد مقاومتی تغییر اسم می دهند و آیا فهم مشترکی در بین استانداران از این مبحث اساسی وجود دارد یا خیر؟!

مداحی همچنین در ادامه اظهارات خود تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند فراهم شدن الزامات آن دانست و افزود: شاخص ها باید تعریف شوند و اندازه گیری ها کاملاً درست باشند در غیراین صورت هر کسی برداشت شخصی می کند و خودش را پیشرو می داند.

معاون پژوهش و بین الملل مجمع تشخیص مصلحت تأکید کرد: ما نباید ماجرا را زیادی پیچیده کنیم، در حال حاضر نظام بانکی، نظام بیمه و مالیات سه مانع و بمب بزرگ در این حوزه هستند که باید از سر راه برداشته شوند.

وی راه فوری و سهل الوصول ترین راه برای رونق تولید را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما فرهنگ دلالی بیشتر ارزنده سازی شده تا فرهنگ تولید. بنابراین به نظر می رسد زیرساخت ارزشی و فرهنگ سازی کشور باید در جهت تولید و کارآفرینی یک بار دیگر مرور شود.

مداحی موتور محرکه اقتصاد را اجرایی شدن سیاست های اصل 44 دانست و گفت: همه دولتها یاد گرفته اند که مدیریت نفتی و هزینه کنند و با کارآفرینی و تولید ثروت فاصله دارند و علاقمندند اقتصاد در اختیارشان باشد.

ارسال نظر